Annons

Albert HerringSkickliga sångare i frigörelseopera

Anna-Maria Krawe, Ulrika Skarby, Ole Aleksander Bang (Albert Herring) och AnnLouice Lögdlund.
Anna-Maria Krawe, Ulrika Skarby, Ole Aleksander Bang (Albert Herring) och AnnLouice Lögdlund. Foto: Mats Bäcker

Benjamin Brittens komma ut-opera är väl omhändertagen i Karlstad. En spänstig orkester och fina sångare ger dramat lokal prägel.

Under strecket
Publicerad

Albert Herring

Genre
Opera
Regi
Dan Turdén
Medverkande
Ole Aleksander Bang, AnnLouice Lögdlund, Hannes Öberg, Rebecca Fjällsby, Ulrika Skarby, Anna-Maria Krawe, Anton Ljungqvist, Jonas Durán, Peter Kajlinger, Gunilla Stephen m fl
Var
Värmlandsoperan
Text
Eric Crozier, efter Guy de Maupassant

Musik: Benjamin Britten. Scenografi: Kari Gravklev. Dirigent: Johannes Gustavsson

Med jättelika korsstygn hälsar ridån välkommen till Laxfors ”kommunen med fri parkering i hela stan”. Laxfors, det är Värmlandsoperans version av Benjamin Brittens Loxford, en håla där årets majdrottning ska väljas enligt gammal tradition bland bygdens oskuldsfulla flickor. Problemet är bara att det inte finns några som är tillräckligt oskyldiga för valkommittén, så till slut ser de sig tvungna att ta en ung man i stället - den blyge Albert Herring, som är grönsakshandlarbiträde och hårt hållen av sin mamma. I värmländsk tappning handlar det i stället om val till årets Lucia. Albert har fått det svenska namnet Strömming och arbetar i en tobaksaffär, bekant ör Karlstadborna.

Brittens opera hade premiär 1947 men utspelar sig kring förra sekelskiftet. Regissören Dan Turdén, ledare för fria operagruppen Kamraterna, har flyttat berättelsen i både tid och rum. Han låter alltsammans utspela sig kring en bygdegård i vår egen tid. Där finns folkhemsmarkörer som patriotiska citat från Heidenstam, kungaporträtt samt ett svartvitt fotografi av (värmlänningen) Tage Erlander. Det ger tillfälle till rader av skojiga infall men också vissa grundläggande problem. Förväntningarna på sedesamt beteende skulle kanske vara trovärdiga hos någon extrem, religiös sekt men knappast bland värmländska kommunalpolitiker.

Annons
Annons

Operans grundläggande konfliktlinjer går mellan individ och samhälle. När den unge Albert till slut sliter sig loss från samhällets och moderns förväntningar är det också en sorts komma ut-historia med stark laddning för Britten själv. Alberts frigörelse börjar med att han sveper ett glas spetsad julmust. Då klingar ett ackord som påminner om Wagners ”Tristan och Isolde” med sin omvälvande kärleksdryck.

Det intrikata partituret är fullt av sådana betydelsebärande detaljer, med många musikaliska citat. Ibland anas Händel, ibland Mozart. I diket sitter en kammarorkester med ett dussin musiker, under säker och spänstig ledning av Johannes Gustavsson. Sångarna visar vilken fin ensembleopera detta är. 

Ole Aleksander Bang i titelrollen förenar skickligt det oskyldiga med det besatta. Hannes Öberg och Rebecca Fjällsberg gör fina porträtt av det unga paret som hjälper honom på traven i hans frigörelseprocess. Även de äldre medborgarna som utgör förstockad motvikt genomgår en utveckling, med de leopardmönstrade kulturkvinnorna AnnLouice Lögdlund och Ulrika Skarby i spetsen. Gunilla Stephen är obetalbart rolig som Alberts förbluffade mamma. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons