Annons

Skuggorna av MartSkoningslöst drabbande uppdatering av Dagerman

Ylva Gallon och Nemanja Stojanović som mor och son i ”Skuggorna av Mart” på Backa teater.
Ylva Gallon och Nemanja Stojanović som mor och son i ”Skuggorna av Mart” på Backa teater. Foto: Ola Kjelbye

Att ta till vapen mot förtryckare – eller inte. På Backa teater blir ”Skuggorna av Mart” ett brännande inlägg om handling kontra passivitet.

Under strecket
Publicerad

Eleftheria Gerofoka, Emelie Strömberg, Ylva Gallon, Nemanja Stojanović, Kjell Wilhelmsen och Ove Wolf.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

Skuggorna av Mart

Genre
Barn- och ungdomsteater
Regi
Mattias Andersson
Medverkande
Ove Wolf, Nemanja Stojanovic, Emelie Strömberg, Eleftheria Gerofoka, Kjell Wilhelmsen, Ylva Gallon
Var
Backa teater, Göteborg
Text
Mattias Andersson efter Stig Dagermans pjäs

Scenografi: Charlie Åström, Mattias Andersson. Musik: Jonas Redig. Ljus: Tomas Fredriksson, Charlie Åström. Kostym: Helena Arvidsson O’Byrne

På papperet verkar Stig Dagermans pjäs ”Skuggan av Mart” enkel och svartvit: ett dominerande modersmonster mal ner en känslig son genom att hylla hans döde hjälte till bror. Men på teatern är det annorlunda. Det solklara och nattsvarta förvandlas till skuggor och dagrar som är bra mycket intressantare.

Mattias Andersson har brutit loss text och scener från Dagerman och gjort sin egen ”Skuggorna av Mart”, som förstärker det samhällstillvända genom att gå bortom familjepsykologin.

Snarare än om mod och feghet talar Andersson om handlingskraft och passivitet. Och någon passivare än Nemanja Stojanovićs Gabriel är det svårt att tänka sig. Han flyter ut i en bekväm stol och rör sig inte mer än absolut nödvändigt. Han behandlar Ylva Gallons mor som en personlig uppasserska och det är lätt att förstå hennes desperation inför den loje sonen. Det är mycket roligt på ett subtilt vis.

Men deras relation förändras inför våra ögon. Moderns agerande och krav är inte heller lätta att tas med. Dessutom får vi se en annan version av sonen, då en mobbad flicka, spelad av Emelie Strömberg, som ställer sin lärare – Ove Wolf – till svars.

Annons
Annons

Eleftheria Gerofoka, Emelie Strömberg, Ylva Gallon, Nemanja Stojanović, Kjell Wilhelmsen och Ove Wolf.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

Hennes önskedröm om brutal hämnd är det frestande att sympatisera med. Läraren uppmanar henne att tala om hur jobbigt hon har det istället för att hålla det inom sig, med risk för explosion. Det har han ju rätt i, men flickan visar hur svårt det är genom att be honom själv tala om det han gjort med hennes syster. Där tar det stopp.

Nu går tankarna snarare till de unga människor som ger sig iväg för att ansluta till IS. Då är det svårare att se de stridande som hjältar.

Vi får också möta en stridskamrat till Mart, spelad av Eleftheria Gerofoka, tuff, bredbent, skoningslös i sin syn på alla jävlar som inte fattar vad det är frågan om. Hur det är i krig.

Vilket krig det handlar om, vilket motstånd, sägs aldrig rent ut, varken av Dagerman eller Andersson. I original låg det nära till hands att tänka på den franska motståndsrörelsen under andra världskriget. Nu går tankarna snarare till de unga människor som ger sig iväg för att ansluta till IS. Då är det svårare att se de stridande som hjältar.

Men de ideologier som hyllar handling, aktivitet, kraft ser det ju så.

Backas ”Skuggorna av Mart” ställer sig lojalt i jämbredd med sin unga publik.

Kjell Wilhelmsen, synbart vek i lunsiga mysbyxor, kämpar föreställningen igenom med sin målbild av en bra, handlingskraftig man, som man ska vara. Hur handlingen ska se ut kan vi bara ha mardrömmar om.

Backas ”Skuggorna av Mart” ställer sig lojalt i jämbredd med sin unga publik och utmanar samtidigt många rådande föreställningar. Det är väldigt drabbande och bra, även för oss som slutat skolan för länge sedan.

Eleftheria Gerofoka, Emelie Strömberg, Ylva Gallon, Nemanja Stojanović, Kjell Wilhelmsen och Ove Wolf.
Eleftheria Gerofoka, Emelie Strömberg, Ylva Gallon, Nemanja Stojanović, Kjell Wilhelmsen och Ove Wolf. Foto: Ola Kjelbye
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons