Annons

Skoter ett sätt att uppleva fjällen

Under strecket
Publicerad

Många av Lofsdalens gäster kommer utan skidor på biltaket. Ändå tänker de utforska fjällvärlden långt från längdspåren och ibland i rena störtloppsfarten. De är skoterfolket och de blir allt fler.
Jämfört med Finland, USA och Kanada var Sverige länge ett u-land när det gällde skoterturism. Men på senare år har flera svenska vintersportorter storsatsat på skoteruthyrning. En av dessa är Lofsdalen.
Här finns två skoterfirmor med totalt 70 maskiner, som nästan alltid är uthyrda. Lofsdalsbygdens terräng är som gjord för motorburna utflykter. Lagom tätt mellan höjdkurvorna på bägge sidor Lofssjön, fina preparerade leder och många mysiga utflyktsmål.

Sverige har i dag 230 000 registrerade skotrar. Åkningen ökar, inte bara bland norrlänningar utan också i mellersta Sverige. Det finns flera snöskoterklubbar söder om Dalälven, i Uppland och Västmanland. Och skoteråkarna har blivit en politisk maktfaktor med en egen skoterklubb i Sveriges riksdag. Därtill har Sören Wibe (s), en av Sveriges mer stridbara politiker, tagit plats i branschorganisationen Snofeds styrelse. Det kan skotervännerna behöva för verksamheten är politiskt ifrågasatt på många håll, exempelvis i Sälen.
Trätorna till trots smittar skoterintresset av sig även på turistnäringen. Hemavan, Tärnaby, Åre, Sälen, Funäsdalen och Lofsdalen är bara några exempel på orter där skoteråkandet blivit en ansenlig del av verksamheten. Renrajd- och hundspannsdivisionen är så att säga passerad.
Vad krävs för att köra skoter? Om man åker i turistgrupp med guide om högst tio personer, en så kallad skotersafari, räcker det att ha körkort eller traktorkort och vara minst 16 år. Något hjälmtvång råder märklig nog inte för skoteråkning, men de flesta uthyrare lånar ut denna billiga livförsäkring gratis.

Annons
Annons

För den som vill köra fritt på egen hand krävs B-körkort taget före år 2000, därefter måste man ha ett särskilt skoterförarbevis. Kursen är visserligen bara några dagar, men just denna bestämmelse oroar uthyrarna en smula. En av dem är Olov Näslund, som driver skoterföretaget Noen-företagen.
– Den fria uthyrningen kommer på sikt att försvinna om inte reglerna ändras. Egentligen är det ju konstigt att det inte ska räcka med vanligt körkort. Det är ju knappast svårare och farligare att köra skoter än att köra bil.
Skoterförarbeviset är infört för att minska dödsolyckorna, heter det. Andra hävdar att den bakomliggande orsaken är att strypa det störande skoteråkandet i stort.
Men ännu blomstrar branschen. Olov Näslund är en typisk exponent. 1999 hade han åtta skotrar, nu har han 65 i Lofsdalen och Sälen.

Visst låter skotrar och visst kan djur bli störda, men att sväva fram över Lofssjön är berusande, att grilla en korv vid den fina Dammkojan är avkopplande och att låta mattan tugga snö längs leden upp till Sömlingshågna är helt enkelt fantastiskt roligt.
– Skotern ger många människor möjlighet att uppleva delar av fjällvärlden som de annars aldrig skulle ha upptäckt. Med en vettig utbyggnad av lederna har skoterturismen alla möjligheter att utvecklas vidare, säger Snofeds ordförande Björn Pettersson.
Om därtill polisen gjorde fler fyllekontroller och en del skoteråkare kopplade på det sunda förnuftet skulle flera av de 126 rapporterade skoterolyckorna första halvåret 2005 ha kunnat undvikas.

Björn Hygstedt

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons