Annons

The spooky horror soupSkräck och skoj kryddar välkokt soppmusikal

Fredrik Meyer, Matilda Ragnerstam, Sara Jangfeldt,   Anna Rodell och  Rikard Bergqvist i ”The spooky horror soup”.
Fredrik Meyer, Matilda Ragnerstam, Sara Jangfeldt, Anna Rodell och Rikard Bergqvist i ”The spooky horror soup”. Foto: Markus Gårder

Det svänger om Soppteaterns eget recept på skräckmusikal. Här lånas friskt från olika genrer och skojas en del med vår uppkopplade samtid.

Under strecket
Publicerad

The spooky horror soup

Genre
Musikal
Medverkande
Fredrik Meyer (kapellmästare), Sara Jangfeldt, Rikard Bergqvist, Anna Rodell, Matilda Ragnerstam
Var
Soppteatern, Under Fontänen, Kulturhuset Stadsteatern
Text
regi: Rikard Bergqvist
Koreografi
regiöga: P-M Andersson

Kompositör: Martin Östergren. Scenografi, kostym: Julia Herskovits. Mask: Carina Saxenberg. Ljus: Robert Larein. Ljud: Christoffer Gebauer

Halloween må ha passerat, men den som ännu hungrar efter mer skräck och död kan med fördel luncha Under Fontänen på Sergels torg. Soppteatern har nämligen anlitat en kock med vass kniv, dålig impulskontroll och särskild aptit på alltför nyfikna besökare. Här försvinner i rask takt både en grävande journalist och en demonutdrivande kyrkoherde – men just som en lagom prillig psykoterapeut riskerar att gå samma öde till mötes köksvägen så löser hans person upp sig i ett minst sagt schizofrent galleri av identiteter.

Mångbegåvade soppteaterchefen Sara Jangfeldt har åter slagit sig ihop med Rikard Bergqvist, som skrivit och regisserat en eklektisk metahistoria med genklang rätt in i vår sociala medier-fixerade tid, späckad av svängig originalmusik av Martin Östergren. Här finns förstås referenser till Dracula, Frankenstein och kultklassikern ”The rocky horror show” – och nog kan man, likt filmversionen av denna, tänka sig att några av låtarna på Soppteatern kan locka till singalong. Här musiceras och sjungs på rim i alla genrer, från ösig goth-rock via ballad till mjukt gungande latinrytmer.

Ensemblen använder med gott humör hela rummet i den showigt ljussatta föreställningen. Själva handlingen är mest en ursäkt för att få skoja med olika fenomen i samtiden, med slängar åt både politiska floskler och pretentiösa kulturmänniskor.

Sara Jangfeldt som marionettlik dockdemon må föreställa tom men sjunger med själfull röst som borde få torget utanför att vibrera. Matilda Ragnerstam är en lättkränkt vampyr, Anna Rodell en fiolförsedd mara, Fredrik Meyer en fingerfärdig, pianospelande doktor som jagar tummar med häcksaxen i högsta hugg, och Rikard Bergqvist en multipel figur som byter skepnad och lirar gitarr med samma entusiasm.

De talade textpartierna är lite väl putslustiga och övertydliga ibland, men sångerna och musiken kryddar anrättningen till en rätt underhållande och medryckande skräcksoppa som slinker ner och värmer i höstrusket. I premiärskålarna serverades det lugnande nog en helt vegetarisk variant.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons