Annons

Little shop of horrorsSkräckmusikal där kraften blommar ut i finalen

Den köttätande blomman, spelad av sångerskan Jaqee, med Emil Ljungestig i bakgrunden.
Den köttätande blomman, spelad av sångerskan Jaqee, med Emil Ljungestig i bakgrunden. Foto: Ola Kjelbye

Girighet och växtkraft i apokalyptisk miljö är ramen när Göteborgs stadsteater sätter upp en av de kända horrormusikalerna. Musikerna håller tempot uppe men texten har svårt att nå ut.

Under strecket
Publicerad

Emil Ljungestig i scenografen Katrin Bombes apokalyptiska miljö.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 3

Sven-Åke Gustavsson, Emilj Ljungestig, Julia Forssell, Emma Andersson och Kiralina Salandy.

Foto: Ola KjelbyeBild 2 av 3

Emil Ljungestig och Eric Ericson som sadistisk tandläkare.

Foto: Ola KjelbyeBild 3 av 3

Emil Ljungestig i scenografen Katrin Bombes apokalyptiska miljö.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

Little shop of horrors

Genre
Musikal
Regi
Angelina Stojčevska
Medverkande
Emil Ljungestig. Eline Høyer, Jaqee, Sven-Åke Gustavsson, Eric Ericson, Kiralina Salandy, Julia Forssell, Emma Andersson, Marie Delleskog m fl. Band: Kalle Gustafsson Jerneholm, Ian Person, Fredrik Sandsten, Lada Egolayeva, Emelie Odelberg.
Var
Göteborgs stadsteater
Text
Howard Ashman
Koreografi
Camilo Ge Bresky

Musik: Alan Menken. Scenografi: Katrin Bombe

Horrormusikalerna sprider sig över Sverige och har nu intagit Göteborg. Först kom ”Rocky horror show” på Östgötateatern i Norrköping, nu är det Göteborg stadsteater som spelar ”Little shop of horrors”. Bägge är så kallade kultmusikaler från andra halvan av 1900-talet, en genre som kan vara väldigt rolig men också innehåller en del komplikationer. Hur hanterar man en text som redan från början dryper av ironi?

I Göteborg är det norska regissören Angelina Stojčevska som gör sin andra iscensättning för Stadsteatern. Hennes estetik går i linje med den teaterchefen Pontus Stenshäll tidigare har gett prov på, i en rad framgångsrika uppsättningar av stora klassiker. Tyska scenografen Katrin Bombe har byggt upp en apokalyptisk miljö, med en grå, skitig stadsgata där soppåsarna ligger i drivor, framför en fond av grå himmel där oväder då och då utbryter, som en påminnelse om naturens kraft – hur obändig den är kommer vi att få se bevis på innan kvällen är slut.

Emil Ljungestig i  scenografen Katrin Bombes apokalyptiska miljö.
Emil Ljungestig i scenografen Katrin Bombes apokalyptiska miljö. Foto: Ola Kjelbye
Annons
Annons

Sven-Åke Gustavsson, Emilj Ljungestig, Julia Forssell, Emma Andersson och Kiralina Salandy.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 2

Emil Ljungestig och Eric Ericson som sadistisk tandläkare.

Foto: Ola KjelbyeBild 2 av 2

I grunden ligger en Fausthistoria, där det blyga blomsterhandelsbiträdet Seymour, fint spelad av en försynt Emil Ljungestig, säljer sin själ för berömmelse och för kärleken till den vackra Audrey (Eline Høyer). Vi får inte veta mycket mer om hans bakgrund än att han har vuxit upp föräldralös bakom blomsterhandelns disk, fostrad av ägaren Mr Mnushnik (Sven-Åke Gustavsson) – här anas associationer till Wagner och hans ”rene hjälte” Siegfried.

Seymour grips småningom av aptit på berömmelse och pengar. Girigheten och dess konsekvenser är en av teaterkonstens äldsta berättelser, även om den här beskrivs som ett 1980-talsfenomen. Det musikaliska språket klingar kanske snarare 60-tal, med många korta rocknummer, ibland med gospelsound. Tre kvinnor – denna arketypiska konstellation – agerar kommenterande kör. De har några egna nummer men får oftast vara stöttande doaflickor.

Sven-Åke Gustavsson, Emilj Ljungestig, Julia Forssell, Emma Andersson och Kiralina Salandy.
Sven-Åke Gustavsson, Emilj Ljungestig, Julia Forssell, Emma Andersson och Kiralina Salandy. Foto: Ola Kjelbye

En karaktär med växtkraft är Audrey II, den köttätande blomman som Seymour driver upp. Det visar sig småningom att den kräver hans eget blod och Seymour blir desperat i sin jakt på föda. Lösningen kommer med den sadistiske tandläkaren, som njuter av att plåga inte bara sina patienter utan även andra människor. Han blir den hungriga blommans första offer. Eric Ericson gör honom som svartklädd rockkille med skinnjacka och jeans och tillför välbehövligt temperament och bett till föreställningen.

Sångerskan Jaqee excellerar med några härliga nummer i denna buktalarroll, som i vanliga fall brukar sjungas av en man.

Blomman, som får namnet Audrey II, blir allt yvigare och får en egen, kraftfull röst. Sångerskan Jaqee excellerar med några härliga nummer i denna buktalarroll, som i vanliga fall brukar sjungas av en man. Musikerna, som delvis kommer från The Soundtrack of Our Lives, förstärkt med fantastiska Lada Egolaeva på piano, håller tempot under hela föreställningen, men tyvärr har texten ofta svårt att nå fram. Inte förrän i applådtacket får den musikaliska kraften riktigt blomma ut.

Emil Ljungestig och Eric Ericson som sadistisk tandläkare.
Emil Ljungestig och Eric Ericson som sadistisk tandläkare. Foto: Ola Kjelbye
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons