Annons

SL dubblar kontroller: ”De som ska jäklas är värst”

Fusket i SL-trafiken har flyttats från plankning till åkande med fel biljett. En ny satsning ska innebära fem miljoner kontroller om året – en fördubbling.

– Jag blir bara arg om du ljuger, säger kontrollanten Rutta Rusom med vän stämma.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Kontrollanten Rutta Rusom på jakt efter fuskare i SL-trafiken.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 3

Lördagar lockar fram flest fuskare i SL-trafiken, enligt Gabriel på ISS.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 2 av 3

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Foto: Lars PehrsonBild 3 av 3

Kontrollanten Rutta Rusom på jakt efter fuskare i SL-trafiken.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Kontrollanten Rutta Rusom på jakt efter fuskare i SL-trafiken.
Kontrollanten Rutta Rusom på jakt efter fuskare i SL-trafiken. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Mellan klockan 04.30 och 00.30 kan de dyka upp i kollektivtrafiken. Företaget ISS bidrar med 50-talet kontrollanter åt uppdragsgivaren SL.

Förra året fuskåktes det för en kvarts miljard kronor.

Parterna har tecknat ett nytt avtal som löper över sju år och är värt 340 miljoner kronor. Kontraktet föreskriver att antalet kontroller per år ska fördubblas – från 2,5 miljoner till 5 miljoner. 2018 ”mjukstartas” med 3,5 miljoner kontroller.

Förra året fuskåktes det för en kvarts miljard kronor. Det är ändå en minskning med 13 miljoner kronor jämfört med 2016 och 60 miljoner jämfört med 2015 då ”sms-fusket” var utbrett.

Tunnelbanan är det färdmedel där flest fuskar. Där ska det bli över en miljon fler kontroller årligen – motsvarande nästan 4 000 fler kontroller om dagen.

Annons
Annons

Lördagar lockar fram flest fuskare i SL-trafiken, enligt Gabriel på ISS.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 2

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2

– Vi ser en ny trend med minskat plankande och att fler börjat betala för sin resa, men också fortsatt fusk med reducerat pris och att vi måste göra nya insatser för att trycka ner detta ytterligare, säger Kristoffer Tamsons (M) trafiklandstingsråd.

Nästan 70 procent av de som drabbas av tilläggsavgift (1 500 kronor plus avgift för biljett) fastnar i en kontroll med en rabatterad biljett de inte har rätt till.

Vi träffar Rutta Rusom och hennes chef Gabriel (som i övrigt vill vara anonym) i underjorden mellan T-centralen och Citybanan.

Vad skyller man på?

– Oftast att man är stressad och att man har blandat ihop korten med barnens, säger Rutta Rusom, vars medhavda kortavläsare snabbt lämnar besked.

Hur reagerar folk?

– Det händer att de blir upprörda och tar det som ett personangrepp. Jag försöker alltid behålla tålamodet. Jag vill alltid ge dem en chans att förklara sig, säger biljettkontrollanten som hunnit med fem år i yrket.

Hur många fastnar per dag?

– Det kan röra sig om 10–20 stycken. Det finns de som börjar gråta. Men jag har lärt mig att känna igen krokodiltårar. En man som åkte dit började bli flörtig, berättar Rutta Rusom.

Lördagar lockar fram flest fuskare i SL-trafiken, enligt Gabriel på ISS.
Lördagar lockar fram flest fuskare i SL-trafiken, enligt Gabriel på ISS. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Hennes chef Gabriel säger att lördagar lockar fram flest fuskare i SL-trafiken och att t-banestation Östermalmstorg kan vara speciell:

– Jag har råkat ut för välklädda herrar med näsan i vädret som sagt att dom jobbar på bank när jag frågat om biljett. Sorry, men det är inte öppet för diskussion, svarar jag då. Det finns ingen typisk ålder eller utseende för en fuskare. De värsta är de som bara vill jäklas och som kan ta upp till 20–30 minuter på sig – och ändå har giltig biljett, säger han.

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).
Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M). Foto: Lars Pehrson

Vardagen kan vara tuff för kontrollanterna:

– Det finns områden där jag är tacksam över att vi fått uppbackning av fem, sex polisbilar när vi varit ute på uppdrag, säger Rutta Rusom.

Kristoffer Tamsons hyllar personalen:

– Ni gör hjälteinsatser. Att allt fler kontrollanter syns ger en hämmande effekt och skänker resenärerna en känsla av trygghet, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons