Annons

SL fryser ytterligare 50 miljoner för pendelstrul

SL:s vd Caroline Ottosson skärper tonläget mot entreprenören MTR som fått kritik för brister i pendeltågstrafiken.

– Vi håller inne ytterligare 50 miljoner kronor, säger hon.

Under strecket
Publicerad

Pendlare väntar på avgång.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Pendlare väntar på avgång.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Pendlare väntar på avgång.
Pendlare väntar på avgång. Foto: Tomas Oneborg

MTR, med huvudkontor i Hongkong, är ett av världens största företag inom järnväg och utveckling av infrastruktur. Man har sedan 2009 ansvarat för tunnelbanetrafiken i Stockholm.

Sedan ett år tillbaka har man även hand om pendeltågstrafiken, som den senaste tiden fått skarp kritik av pendlare och politiker för att inte hålla måttet.

Klagomålen accelererade när den nya tidtabellen, med 20 procents ökad trafik, infördes den 10 december.

– Det har varit en kämpig höst. De insatser som hittills gjorts inom avtalet har inte varit tillräckliga, säger Caroline Ottosson, som i slutet av november meddelade att SL höll inne 50 miljoner kronor i ersättningar.

Situationen förvärrades av att MTR på senare tid kört med korta tåg istället för dubbelkopplade tåg, vilket skapat trängsel i rusningstrafik.

Annons
Annons

– Nu håller vi inne ytterligare 50 miljoner kronor och vi har också begärt att få till ett möte med MTR i Hongkong, säger Caroline Ottosson.

På kort sikt ställer trafikförvaltningen krav på entreprenören MTR att öka resurserna till fordonsunderhåll, öka bemanningen i depåer och på stationer samt att vid störningar förstärka med insatsbussar och prioritera tåg som stannar överallt, och inte de snabba och omdiskuterade ”skip stop-tågen”.

– Vi har en konstruktiv och bra dialog med MTR, säger Caroline Ottosson.

MTR säger till SvD att de delar SL:s syn, bland annat när det kommer till problemen med infrastrukturen.

– Nivån på underhåll som krävs är större än vad som har varit förväntat. Det är en väsentlig del av utmaningarna för att långsiktigt lösa underhållet, säger Claes Nyberg, pressansvarig, MTR.

Att SL håller inne pengar inne, vad säger ni om det?

– Vi kan inte kommentera det mer än att den möjligheten finns i avtalet. Sen får vi hålla en löpande dialog om hur vi ska lösa de olika delarna. Det viktiga för oss är att lösa själva trafiken och det som ingår i vårt uppdrag.

Påverkar det er på något sätt, att SL håller 100 miljoner kronor?

– Det är som sagt ett instrument som finns i avtalet, där man vill säkerställa att operatören gör det de ska, och det kommer vi att göra, säger Claes Nyberg.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) pekar finger åt Trafikverket som ansvarar för järnvägens infrastruktur som spår, växlar och signaler:

– 7 av 10 störningar under den senaste veckan är kopplade till infrastrukturen på järnvägen, säger Kristoffer Tamsons, som gett trafikförvaltningen i uppdrag att utvärdera det nya pendeltågsupplägget.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, bekräftar att införandet av den nya tidtabellen sammanföll med problem gällande elförsörjning och växlar.

– Men sett över hela hösten har vi dock haft färre fel jämfört med i fjol. Utmaningen i den nya tågplanen med ”skip stop-tåg” är att varje större störning tar längre tid att åtgärda, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons