Annons

SL kontrar mot ex-vd:ns uppgifter om röda linjen

De gamla tunnelbanevagnarna på röda linjen är köpta av SL, det visar dokumentation från myndigheten som SvD fått ta del av. Därmed ingår de inte längre i någon leasingaffär, enligt SL. Vilka villkor som gäller efter att affären avslutats är dock belagt med sekretess.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Foto: Tomas Oneborg

Gamla leasingaffärer i USA står i vägen för att utveckla röda linjen, därför rullar de över 30 år gamla tågen ännu, hävdade den före detta vd:n för SL, Lennart Jangälv tidigare i veckan.

– Avtalen är i princip omöjliga att bryta, sa Jangälv.

– Vi tillbakavisar Jangälvs uppgifter, säger nu Suss Forssman Thullberg, trafikförvaltningens kommunikationschef, Stockholms läns landsting.

Beviset för att Jangälv har fel är, enligt Forssman Thullberg, att SL för drygt sju år sedan köpte tillbaka de 88 tunnelbanevagnarna.

Hon hänvisar till ett köpeavtal mellan SL-bolaget SL Finans och AB Transitio, det skattefinansierade bolag som i dag förvaltar US-leasar åt flera landsting.

SvD har tagit del av dokumenten. Transitio står som säljare och SL Finans som köpare. Köpeskillingen: 708 miljoner kronor.

Annons
Annons

Leasen är avslutad, vi äger våra tåg och har full rådighet över dem.

”Därmed anser vi det bevisat att fordonen är våra. Vidare hänvisar vi till uppgifter som återfinns i bl a Transitios årsredovisning (granskad och godkänd av revisorer) tillsammans med beslutsdokument från SL och SLL kring terminering”, skrev Suss Forssman Thullberg i ett tidigare mejl till SvD, om avtalet.

Leasen kan alltså inte leva kvar på något annat sätt?

– Det stämmer.

”SL får visa att de har terminerat US-leasen”, varför säger en före detta vd så?

– Det kan inte jag svara på, det bör rimligen han förklara. Vi, eller Transitio, har terminerat leasarna och vi har köpt tillbaka tågen och äger dem därmed, säger Suss Forssman Thullberg i en senare intervju med SvD.

Efter reklamen visas:
Hur finansierar SL tunnelbanan?

Lennart Jangälv sa i intervjun med SvD att landstinget i Stockholm måste lägga alla korten på bordet gällande den gamla tågleasen.

– Termineringsavtalet är det viktiga. Det är ytterst få individer som överhuvudtaget har insyn i US-leasarna, sa Jangälv.

SvD har i ett tidigt skede efterfrågat termineringsavtal från myndigheterna. Transitio valde först att hemligstämpla ett helt dokument och inte lämna ut något alls, som ska visa att en terminering skett.

Har Tamsons lyft min tystnadsplikt? Jag kan inte säga mer om inte han gör det.

Men när SvD vänt tillbaka till det landstingsägda bolaget med en överklagan, så släpps plötsligt uppgifter ur dokumentet. Här framgår att det är ett termineringsavtal, daterat i april 2011. Vilka villkor som gäller för termineringen – tio sidor i avtalet – är dock hemligstämplat i sin helhet.

– Leasen är avslutad, vi äger våra tåg och har full rådighet över dem, säger Suss Forssman Thullberg.

De tåg som ingick i den första US-leasen, bland annat 88 tunnelbanevagnar, är tillverkade i slutet av 1980-talet.

– De gamla tågen rullar därför att de ska ersättas med de nya C30-tågen. Under 2019 ska de sättas i trafik, då fasar vi ut våra gamla tåg, säger Suss Forssman Thullberg.

SvD har upprepade gånger sökt SL:s vd Caroline Ottosson för en intervju. Hon avböjer.

Lennart Jangälv, tidigare vd på SL, uppmanade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att titta närmare på förhållandena.

– Har Tamsons lyft min tystnadsplikt? Jag kan inte säga mer om inte han gör det, säger Jangälv.

Läs SvD:s samlade granskning: Landstingens hemliga tågaffärersvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons