Annons

SL-kortet blir dyrare igen: ”Möter sämre tider”

SL-kortet blir dyrare igen i januari 2020.
SL-kortet blir dyrare igen i januari 2020. Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Priset på SL-kortet kommer att höjas successivt under de tre närmaste åren. Med motsvarande ökning bryts tusenlappsgränsen år 2023.

– Det är bättre med mindre förändringar årligen än chockhöjningar, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Publicerad

Den blågröna majoriteten presenterar under onsdagen budgeten som ska styra Region Stockholm 2020. För kollektivtrafiken finns även beräkningar för planeringsåren 2021 och 2022.

Överenskommelsen innebär att månadskortet och andra motsvarande periodbiljetter höjs den 2 januari 2020. Månadskortet blir då 40 kronor dyrare och kommer att kosta 930 kronor.

För åren 2021 och 2022 föreslås ökningen bli 20 kronor per år. Med en ny ökning under 2023 riskerar månadskortet i så fall att då passera den magiska gränsen på 1 000 kronor.

Annons

– Vi måste skaffa oss muskler för att möta sämre tider och kunna fortsätta med det framtidsbygge som vi är mitt inne i. Vi ska bygga sex mil nya spår och 46 nya stationer med målbilden att i det närmaste fördubbla kapaciteten mellan norr och söder, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd, till SvD.

Hans kollega i den blågröna alliansen, Tomas Eriksson (MP), påpekar att att en utbyggnad av kollektivtrafiken är nödvändig för miljön och för att göra Stockholm till en ytterligare tillgänglig och attraktiv region.

Vi har vänt och vridit på pengarna i den här uppgörelsen.

– Prishöjningar väcker alltid reaktioner, det vet vi om. Speciellt för människor med mindre marginaler. Men vi väljer att inte satsa allt på ett kort med chockartade 100-kronorshöjningar som man gjort tidigare, säger han.

Majoriteten i regionen höjde i januari priset för månadskortet med 30 kronor – från 860 till 890. Alliansmajoriteten höjde i januari 2017 kortet med 40 kronor – från 790 till 830 kronor.

– Skattefinansieringsgraden ökar med 47,1 till 47,7 procent. Och landstingsbidraget ökar från 9,8 miljarder till 10,8 miljarder fram till slutet av 2022, berättar Tomas Eriksson.

Tunnelbanetåg mellan Gamla stan och Slussen.
Tunnelbanetåg mellan Gamla stan och Slussen. Foto: Tomas Oneborg

Kristoffer Tamsons återvänder till argumentet om sämre tider och effekterna av den kostnadsutjämning som förväntas slå hårt mot Region Stockholm:

– Straffskatten ökar med 3,2 miljarder på tre år. Vi har vänt och vridit på pengarna i den här uppgörelsen som är långsiktig och som kan ses som en fortsättning på det samarbete som vi inledde redan 2016, säger Kristoffer Tamsons.

Utöver höjningen av månadspriset förenklas köp av enkelbiljetter. I dag finns olika priser beroende på försäljningskanal.

Engångskort och biljett köpt hos konduktör föreslås kosta 50 kronor för vuxna och 34 kronor för pensionär, ungdom och student.

När bryts 1 000-kronorsvallen för månadskortet?

– Vi nöjer oss med att ta ansvar för den här mandatperioden, svarar Tomas Eriksson.

Johan Skogsberg, nyinflyttad från Göteborg.
Johan Skogsberg, nyinflyttad från Göteborg. Foto: Veronica Johansson

De resenärer som SvD tillfrågade vid T-centralen på onsdagsförmiddagen tog prishöjningen med fattning.

– Det viktigaste är att tågen går hela tiden och att man inte får stå och vänta. Det är en rimlig prishöjning, sa Johan Skogsberg, nyinflyttad från Göteborg.

Manami Kudo. Kom till Stockholm från Tokyo för tre år sedan.
Manami Kudo. Kom till Stockholm från Tokyo för tre år sedan. Foto: Veronica Johansson

Manami Kudo tar varje dag tunnelbanan från Hagsätra in till city:

– Jag flyttade hit från Tokyo för tre år sedan. Sedan dess har priset höjts varenda år. Det känns lite konstigt, säger hon.

Butiksbiträdet ställer sig frågande till hur priset sätts:

– I Tokyo beror priset för en resa på hur många stationer man passerar. Att åka kollektivt är visserligen dyrare där, men det sättet att ta betalt är mer rättvist, säger Manami Kudo.

Annons
Annons

Tunnelbanetåg mellan Gamla stan och Slussen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3

Johan Skogsberg, nyinflyttad från Göteborg.

Foto: Veronica Johansson Bild 2 av 3

Manami Kudo. Kom till Stockholm från Tokyo för tre år sedan.

Foto: Veronica Johansson Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons