Annons

SL: Lagbrott att svara på frågor om skatteparadis

SL får inte kommentera om myndigheten gjort affärer via skatteparadis. Då begås ett lagbrott, hävdar trafikförvaltningens kommunikationschef. Men en expert sågar den bedömningen.

– Det är helt obegripligt, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Under strecket
Publicerad

Såväl de gamla blå tunnelbanevagnarna som de modernare som rullar i trafik finansieras i ett ytterst hemligt affärsupplägg som involverar en avancerad form av skatteplanering.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Såväl de gamla blå tunnelbanevagnarna som de modernare som rullar i trafik finansieras i ett ytterst hemligt affärsupplägg som involverar en avancerad form av skatteplanering.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Hur finansierar SL tunnelbanan?

Externa jurister som granskar medias frågor, landsting som backar ur en tveksam leasingaffär, en amerikansk skandalbank med toppar som fällts för bedrägerier och politiker som nu börjar ställa frågor.

Det handlar om de US-leasar som SvD granskat i ett flertal artiklar. Såväl de gamla blå tunnelbanevagnarna som de modernare som rullar i trafik finansieras i ett ytterst hemligt affärsupplägg som involverar en avancerad form av skatteplanering.

Ett antal spår har pekat mot att ett sådant upplägg kan ha funnits med gällande de gamla tunnelbanevagnarna, bland annat att SL:s affärspartner Wilmington Trust startat verksamhet på Cayman- och Kanalöarna vid tiden då den ingick affären.

Såväl de gamla blå tunnelbanevagnarna som de modernare som rullar i trafik finansieras i ett ytterst hemligt affärsupplägg som involverar en avancerad form av skatteplanering.
Såväl de gamla blå tunnelbanevagnarna som de modernare som rullar i trafik finansieras i ett ytterst hemligt affärsupplägg som involverar en avancerad form av skatteplanering. Foto: Malin Hoelstad

Därför att kommentarer kopplade till de här uppläggen bryter mot de avtal vi en gång har tecknat med de olika parterna.

Annons
Annons

Både tillförordnade utvecklingsdirektören Gunnel Forsberg på trafikförvaltningen och Stefan Kallin, vd på skattefinansierade Transitio, har sagt att de inte vill kommentera om någon part i affären involverat ett upplägg via ett skatteparadis.

Orsaken: myndigheterna riskerar att stämmas i amerikansk domstol.

På vilket sätt skadas landstinget som låntagare om ni berättar om det finns en part eller inte finns en part registrerad i ett skatteparadis?

– Därför att kommentarer kopplade till de här uppläggen bryter mot de avtal vi en gång har tecknat med de olika parterna. Bryter vi mot de avtalen så gör vi oss skyldiga till sekretessbrott. Det gäller kommentarer och det gäller även att lämna ut handlingar om innehåll. Det är vår bedömning, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting.

SL:s resonemang sågas av Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, Uppsala universitet.

– Det funkar liksom inte i offentlighets- och sekretesslagstiftningen, säger Lundin.

Att myndigheten inte kan säga ja eller nej om det ingått upplägg i skatteparadis, utan hänvisar till sekretess, varför gör man det?

– Ingen aning, det är jättekonstigt. Hur skulle det kunna påverka landstingets möjligheter för upplåning? Det är obegripligt för mig, det är ett orsakssamband de måste förklara.

– I så fall skulle ju alla svenska myndigheter kunna ingå avtal som är mer långtgående än OSL (offentlighets- och sekretesslagstiftningen, red. anm.) och tryckfrihetsförordningens andra kapitel. Då skulle man stänga till alltihopa. Du kan inte komma med ett avtal och säga att det dumpar vår offentlighetsrättslagstiftning, säger Olle Lundin.

SL fortsätter dock att hävda att de inte får svara ja eller nej på frågor om delar av affärerna.

Hur tror ni att det här låter för skattebetalarna, att ni inte kan säga ja eller nej på en sådan fråga?

– Jag tror att det enda man kan konstaterat är att skattebetalarna har rätt till insyn i offentlig verksamhet, men insynen är inte obegränsad. Därför har vi en sekretesslagstiftning. Det är klart att det för en skattebetalare kan vara svårt att se vad som är rätt och fel, men vi kan förklara på vilka grunder vi gör våra uttalanden, säger Suss Forssman Thullberg.

Men en kommentar som inte pekar ut någon enskild part kan väl inte omfattas av sekretess?

– Jo.

Trafikförvaltningens förvaltningschef tillika SL:s vd Caroline Ottosson vill inte ställa upp på någon intervju.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons