Annons

SL stenhårt – ”måste ha alternativ till betalkorten”

Stopp. SL lät inga strandade Swedbankkunder åka med under fredagens it-haveri. Ingen biljett – ingen resa.
Stopp. SL lät inga strandade Swedbankkunder åka med under fredagens it-haveri. Ingen biljett – ingen resa. Foto: Tomas Oneborg

Swedbanks it-problem visar hur sårbart samhället har blivit för störningar. Det säger forskare som SvD har talat med. De efterfrågar nu fler alternativ till betalkorten.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

För allmänheten blir det väldigt förvirrande när det ena transportbolaget låter dig åka gratis medan du riskerar straffavgift hos det andra, säger Joeri van Laere, forskare vid högskolan i Skövde.

Foto: Per Larsson/TTBild 1 av 1

Inga Swedbank-kunder kunde köpa biljetter på vare sig SJ eller Stockholms lokaltrafik SL under en stor del av fredagen. Men de båda transportbolagen hanterade situationen helt olika.

– Om någon kliver på tåget och inte kan köpa biljett för att Swedbank ligger nere då får man åka med utan att betala böter, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.

SL däremot höll en stenhård linje. Alla passagerare ska ha giltig biljett. Det kan ställa till problem, speciellt för dem som åker buss. Busschaufförerna säljer inga biljetter och den som då inte har en fungerande bank kan heller inte köpa biljett via mobilen. För den som åker utan biljett blir det 1 500 kronor i straffavgift vid en kontroll.

Borde inte resenärer kunna få åka med utan biljett så länge störningarna pågår?

– Det skulle inte fungera eftersom vi inte kan hålla förarna uppdaterade om hur länge störningarna pågår, säger Elin Lindström presstalesperson på SL.

För dem som åker pendeltåg och tunnelbana är det lite enklare. Där går det att betala kontant vid spärrarna. Fast det förutsätter förstås att resenären har kontanter med sig.

Annons
Annons

För allmänheten blir det väldigt förvirrande när det ena transportbolaget låter dig åka gratis medan du riskerar straffavgift hos det andra, säger Joeri van Laere, forskare vid högskolan i Skövde.

Foto: Per Larsson/TTBild 1 av 1

Joeri van Laere forskar kring sårbarhet och betalsystemen vid högskolan i Skövde. Han säger att SL:s och SJ:s olika agerande sätter fingret på hur oförberedda vi är på att betalsystemen slutar fungera.

– Jag känner igen det här från de simuleringar som vi gjort. Folk reagerar helt olika vid en krissituation, men för allmänheten blir det väldigt förvirrande när det ena transportbolaget låter dig åka med gratis medan du riskerar straffavgift hos det andra.

Joeri van Laere pekar samtidigt på att företag måste inse att problemet ofta är större än att kunderna inte kan betala.

– Om jag som högskolelärare inte kommer till jobbet en dag är det kanske inte så farligt, men om en läkare eller brandman inte kan ta sig till jobbet för att han inte kan köpa biljett på bussen får vi ett samhällsproblem.

För allmänheten blir det väldigt förvirrande när det ena transportbolaget låter dig åka gratis medan du riskerar straffavgift hos det andra, säger Joeri van Laere, forskare vid högskolan i Skövde.
För allmänheten blir det väldigt förvirrande när det ena transportbolaget låter dig åka gratis medan du riskerar straffavgift hos det andra, säger Joeri van Laere, forskare vid högskolan i Skövde. Foto: Per Larsson/TT

Jonas Milton, utredare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, säger att it-stoppet hos Swedbank aktualiserar att samhället behöver ett alternativ till betalkorten.

– Vi har ett sårbart system. Under många år har man fokuserat på att effektivisera betalningarna och göra dem mer användarvänliga och kostnadseffektiva. I den resan har man försakat backupalternativen i och med att allt är beroende av att el och tele är uppe.

Det alternativ som MSB ofta förespråkar är kontanter, men enligt Jonas Milton finns också andra alternativ som skulle kunna hålla systemet fungerande även om en bank tillfälligt ligger nere.

Annons
Annons

– För 10-15 år sedan hade vi cash-kortet. Om det finns en möjlighet att lagra ett mindre belopp lokalt på kortet kan du betala även om din banks it-system ligger nere.

Både Jonas Milton och Joeri van Laere pekar också på att handlare tillfälligt kan låta kunderna handla på kredit. Men alla de här lösningarna kräver förberedelser.

– De här lösningarna kommer man inte kunna ta fram i stunden. Det måste redan finnas där vid ett avbrott, säger Joeri van Laere.

Även om experterna som SvD talat med säger att samhället har en ganska dålig beredskap för avbrott i it- och el-systemen så är det ingen som ser en risk för ett totalt sammanbrott. Risken att en hackare skulle lyckas radera ut all kontoinformation permanent och därmed skapa kaos i ekonomin är i stort sett obefintlig.

– Det krävs mycket dålig design och tillgång till ändringsrättigheter djupt inne i systemen för att åsamka en sådan effekt. Däremot är det möjligt att vissa transaktioner försvinner under en period när delar av systemet ligger nere, säger forskaren Simin Nadjm-Tehrani vid Linköpings Universitet.

Även Finansinspektionen tonar ned riskerna.

”Den bedömning FI gör är att it utgör en av de största operativa riskerna för finansiella företag. I jämförelse med andra branscher är de finansiella företagen relativt väl förberedda. De har lång erfarenhet av att arbeta med säkerhet, tillgänglighet och sekretess i sina system.", skriver FI:s biträdande kommunikationschef Victoria Ericsson i ett mejl till SvD.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons