Annons

SL storsatsar – båttrafik ska avlasta Slussen

Slussen är under ombyggnad i ännu minst fem år. Trängseln kan vara stor i rusningstrafik.
Slussen är under ombyggnad i ännu minst fem år. Trängseln kan vara stor i rusningstrafik. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Självkörande bussar, el-bussar och båt mellan Fotografiska och Strömkajen. Bussar är i fokus när Storstockholms lokaltrafik, SL, satsar 150 miljoner av sitt överskott. Men även nya och tätare båtförbindelser planeras.

Under strecket
Publicerad

Det kan vara svårt med framkomligheten vid Stadsgården.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

1 / 7

Trafiken till Slussen avlastas

Det kan vara svårt med framkomligheten vid Stadsgården.
Det kan vara svårt med framkomligheten vid Stadsgården. Foto: Jessica Gow/TT

Ombyggnationen av Slussen i Stockholm, som ännu är minst fem år från att vara klar, har inneburit svårigheter med trängsel och framkomlighet.

Omläggning sker därför av trafik i rusningstrafik (linje 423, 442X, 446 samt 449). Dessa linjer kan enligt planerna komma att gå till Skanstull/Medborgarplatsen istället för Slussen. Det ska enligt bedömningen öka pålitlighet både för dessa linjer övrig trafik som trafikerar Slussen. En ny linje 402X mellan Slussen- och Nacka gymnasium bedöms ge en snabbare resa samtidigt som Kvarnholmen inte belastas av dessa resenärer i onödan.

– Satsningen är viktig då staden gräver upp och bygger om Slussen. Vi måste göra vad vi kan för att förbättra situationen för resenärerna, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M). Satsningen är plåster på såren för resenärer från Nacka och Värmdö, tillägger han.

Samtidigt undersöks även möjliga nya busslinjer som fortsätter förbi Slussen.

Folk ska kunna gå av bussen och ta båten in till city istället för att åka hela vägen till Slussens terminal.

Annons
Annons

Båtförbindelserna till city ska öka.

Foto: Hasse Holmberg/TT Bild 1 av 1

2 / 7

Båt från Fotografiska till Strömkajen

Båtförbindelserna till city ska öka.
Båtförbindelserna till city ska öka. Foto: Hasse Holmberg/TT

En ny buss-båt koppling ska göras mellan Fotografiska museet (på Stadsgården) och en anläggningsplats vid Strömkajen.

– Folk ska kunna gå av bussen och ta båten in till city istället för att åka hela vägen till Slussens terminal, berättar Kristoffer Tamsons.

Fyra nya båtar är tilltänkta. Förbindelsen förutsätter att överenskommelse träffas med Stockholms hamnar för att få tillgång till ombordstigningsplatser vid bryggan.

SL har beslutat att utöka turtätheten på pendelbåtlinje 80 i rusningen på sträckan Nacka strand-Nybroplan.

Detta för att möta resenärsutvecklingen på linjen. Trafiken utökas från och med hösttidtabellen 2018 från 20-minuters trafik till 15-minuters trafik.

Här är vi beroende av att andra drar sitt strå till stacken.

Annons
Annons

En vägfärja på Värmdö.

Foto: TT Bild 1 av 1

3 / 7

Vägfärja mellan Ekerö och Fittja

En vägfärja på Värmdö.
En vägfärja på Värmdö. Foto: TT

En helt ny buss- och båtlinje (340), en vägfärja, mellan Ekerö C - Träkvista - Jungfrusund - Fittja är också aktuell.

– Här är vi beroende av att andra drar sitt strå till stacken. Jag syftar på kommuner, fastighetsägare och Stockholms hamnar. Men signalerna vi fått från de kontakter förvaltningen tagit är positiva. Vi tror på att det kan bli verklighet före årets slut, säger Kristoffer Tamsons.

Annons
Annons

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) fanns på plats vid försöket med självkörande minibussar i vintras.

Foto: Marko Säävälä/TT Bild 1 av 1

4 / 7

Självkörande minibussar i Barkarbystaden

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) fanns på plats vid försöket med självkörande minibussar i vintras.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) fanns på plats vid försöket med självkörande minibussar i vintras. Foto: Marko Säävälä/TT

SL har beslutat att testa tre självkörande minibussar i Barkarbystaden i Järfälla i linjetrafik. Minibussarna har plats för 12 passagerare. Pilotprojektet pågår under perioden augusti/september 2018 till april 2019 och ska sedan utvärderas. Under försöket kommer det alltid finnas en värd ombord.

Två självkörande bussar kommer även att testas i Haninge på sträckan Vega station till Kvarntorp industriområde alternativt till Kolartorp med start nästa år.

Annons
Annons

Cityterminalen trafikeras bland annat av flygbussar till Arlanda.

Foto: TT Bild 1 av 1

5 / 7

Fler bussar till Cityterminalen

Cityterminalen trafikeras bland annat av  flygbussar till Arlanda.
Cityterminalen trafikeras bland annat av flygbussar till Arlanda. Foto: TT

Ambitionen är även att skapa fler linjer i rusningstrafik till Cityterminalen (så kallade C-linjer), bland annat från Nacka/Värmdö, från Botkyrka/Söderort och från Haninge/Tyresö.

För genomförandet behövs dock bättre framkomlighet, som reversibelt kollektivkörfält, två kollektivkörfält på Centralbron samt och delat körfält förbi Slussen för bussar från Nacka/Värmdö.

En tvärförbindelse per buss mellan Täby via Danderyd och Solna till Kista ingår också i planerna.

Annons
Annons

Trängsel och framkomlighet är stora utmaningar för kollektivtrafiken i Stockholm.

Foto: Hasse Holmberg/TTBild 1 av 1

6 / 7

Tvärförbindelser i norr och söder

Trängsel och framkomlighet är stora utmaningar för kollektivtrafiken i Stockholm.
Trängsel och framkomlighet är stora utmaningar för kollektivtrafiken i Stockholm. Foto: Hasse Holmberg/TT

En tvärförbindelse per buss mellan Täby via Danderyd och Solna till Kista ingår också i planerna.

– Det är för att möta trafikpåverkande arbeten som avstängningar på Roslagsbanan och arbeten på E18, berättar Kristoffer Tamsons.

För att möta nybyggnationer i Hägerneholm/Arninge/Ullna kan det finnas behov av nya direktlinjer till Danderyds sjukhus. En annan tvärförbindelse som utreds skulle kunna gå mot Liljeholmen, Älvsjö eller Telefonplan.

Annons
Annons

Interiören på en elbuss i Oslo.

Foto: Poppe Cornelius/TT Bild 1 av 1

7 / 7

Modernisering av bussarna

Interiören på en elbuss i Oslo.
Interiören på en elbuss i Oslo. Foto: Poppe Cornelius/TT

SL kommer i samarbete med entreprenören Nobina testa att köra elektriska ledbussar med depåladdning. Investering görs i fem nya ledbussar och trafiken planeras att starta under hösten 2019.

Digitala informationsskyltar (infotainment) och USB-uttag kommer att tillföras de bussar som idag saknar det i bussområde Handen, Nynäshamn och Tyresö. Totalt 115 bussar moderniseras i syfte att förbättra information och service till resenärerna.

– Det är roligt att vi efter år av hårt arbete då vi vänt ett underskott på en halv miljard kronor till ett överskott på nära en halv miljard kan göra en så här stor satsning för hela länet, säger Kristoffer Tamsons.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons