Annons

SL:s alla missar – haveri och farliga solterrasser

Signalfel, inställda tåg och ombyggnader som stoppar trafiken hör närmast till vardagen. De hårt prövade Stockholmsresenärerna har fått vara med om mycket. Här är några av de riktigt stora problemen som gör eller gjort livet surt för SL:s resenärer.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Hossein Salmanzadeh/TTBild 1 av 3
Foto: Hossein Salmanzadeh/TTBild 2 av 3

Tvärbanan har varit avstängd i långa perioder.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 3

1 / 5

Foto: Hossein Salmanzadeh/TT
Foto: Hossein Salmanzadeh/TT

Avstängd tvärbana

Tvärbanan har varit avstängd i långa perioder.
Tvärbanan har varit avstängd i långa perioder. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tvärbanan har varit igång sedan millennieskiftet och har byggts ut i flera omgångar. Men den har också varit avstängd i långa perioder vilket ställt till stora problem för resenärerna när de fått åka ersättningsbuss eller ta sig fram på något annat sätt.

Signalsystemet har varit en riktig surdeg. När man byggde ut tunnelbanan mellan Alvik och Solna station valde SL ett nytt signalsystem för den sträckan.

För att folk skulle slippa byta i Alvik ville man ha samma system i hela Tvärbanan, även på den del som varit igång tidigare.

Det arbetet skulle ha varit klart 2012 men det blev mängder av tekniska problem och tog fem år till innan allt var klart hösten 2017. Under tiden var Tvärbanan avstängd i flera somrar.

Annons
Annons

De nya tunnelbanetågen har plats för fler och kan ge en viss lättnad på röda linjen.

Foto: BombardierBild 1 av 1

2 / 5

Röda linjen – fortfarande kaos

De nya tunnelbanetågen har plats för fler och kan ge en viss lättnad på röda linjen.
De nya tunnelbanetågen har plats för fler och kan ge en viss lättnad på röda linjen. Foto: Bombardier

Den röda tunnelbanelinjen är hårt belastad. En kraftig bostadsutbyggnad, bland annat kring Telefonplan, har gjort att fler behöver åka med tunnelbanan.

För att kunna köra tågen tätare bestämde sig SL för att införa ett nytt signalsystem på röda linjen. Kontraktet skrevs 2010 och hösten 2013 skulle det nya systemet vara klart. Uppdraget, värt 1,1 miljarder kronor, gick till italienska Ansaldo TS.

Sedan skar det sig snabbt mellan Ansaldo och SL. SL hävdar att Ansaldo varken klarat att leverera rätt funktioner för det nya systemet eller göra det i tid. Ansaldo har svarat med att SL haft en svag ledning för projektet, bytt ut folk och inte fått fram nödvändig information till bolaget.

Hösten 2017, fyra år efter att jobbet skulle ha varit klart, bestämde sig SL för att säga upp avtalet och kräva ersättning för den skada man lidit.

För dem som åker med röda linjen är bråket och det havererade uppdraget ett rejält bakslag. De som hoppats på fler tåg och mindre trängsel kan sannolikt glömma det.

SL-chefen Caroline Ottosson har sagt att man ska försöka få till lite tätare trafik även med nuvarande system. Fast det är osäkert om det går.

Däremot kommer det nya tåg som får plats för fler passagerare. De ska främst gå på den röda linjen och vara införda 2022.

Nu ska SL i stället se över signalsystemet i hela tunnelbanan. Målet med det nya systemet som planerades för röda linjen var bland annat att det skulle lägga grunden för helautomatiska tåg.

Annons
Annons

Det var skinande rent när Citybanan invigdes för ett år sedan.

Foto: Christine Olsson/TTBild 1 av 1

3 / 5

Citybanan havererade snabbt

Det var skinande rent när Citybanan invigdes för ett år sedan.
Det var skinande rent när Citybanan invigdes för ett år sedan. Foto: Christine Olsson/TT

Citybanan öppnade mitt i sommaren 2017. Det blev en ny fin tunnel under Stockholm där pendeltågen går.

Eftersom pendeltågen flyttades bort blev det också betydligt mer plats för fjärr- och regionaltåg på Getingmidjan, den hårt belastade sträckan mellan Stockholms Central och Stockholms Södra.

Men det tog inte lång tid innan problemen slog till på den nya sträckan. Ett signalfel, kopplat till de skyddsportar som finns för att hindra vatten att rinna in i tunneln, gjorde att trafiken fick stängas av. Och så fick pendeltågen tillfälligt flytta upp på de gamla vanliga spåren igen.

– 128 dagar tog det innan Citybanan havererade och måste stänga, sa en uppretad Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd.

En granskning som P4 Stockholm gjorde visade också att förseningarna med pendeltågen ökat efter att Citybanan tagits i bruk. Trafikverket hänvisade till tekniska problem och att SL infört en del snabba tåg som bara stannade på vissa stationer.

Enligt granskningen hade pendeltågens förseningar de föregående åren legat på mellan 200 och 300 timmar i månaden. Hösten efter att Citybanan öppnat ökade de till omkring 500 timmar per månad.

Annons
Annons

Inställda eller för korta tåg. Det blev vardagsmat efter att Citybanan dragit igång.

Foto: Christine Olsson/TTBild 1 av 1

4 / 5

Inställda tåg

Inställda eller för korta tåg. Det blev vardagsmat efter att Citybanan dragit igång.
Inställda eller för korta tåg. Det blev vardagsmat efter att Citybanan dragit igång. Foto: Christine Olsson/TT

Med Citybanan fanns alla förutsättningar för betydligt mer stabil och bekväm pendeltågstrafik. Men i stället möttes resenärerna snart av för korta tåg, eller helt inställda tåg.

Den som var snabb i benen kunde ibland springa i kapp tåget i andra änden av plattformen. Bara för att få försöka tränga sig in i ett redan överfullt tåg.

Orsaken var att MTR, som på uppdrag av SL sköter pendeltåg och tunnelbana i Stockholm, hade problem med både underhåll av tågen och brist på personal. De nya fina pendeltåg som man börjat använda hade dessutom en del barnsjukdomar.

Det hela ledde till att SL började ta ut viten och hålla inne ersättning till MTR som straff för att de inte klarade av trafiken.

Annons
Annons

Soltrappan vid Odenplan har vållat många bekymmer.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

5 / 5

Avspärrad solterrass

Soltrappan vid Odenplan har vållat många bekymmer.
Soltrappan vid Odenplan har vållat många bekymmer. Foto: Tomas Oneborg

När Citybanan drogs blev det också en ny pendeltågsstation vid Odenplan. Det ledde till en större ombyggnad även på markplan med en ny fin solterrass, utformad som en trappa, där den som vill kan sitta och njuta.

Den nya soltrappan var klar 2015 men fick stänga tills vidare. För Trafikverket som stod för bygget av Citybanan hade inte hunnit lämna över ansvaret för stationen till SL.

Efter att SL tagit över insåg man att den nya soltrappan kunde användas för betydligt mer vågade saker än att bara sitta och sola. Den bedömdes som en säkerhetsrisk eftersom folk kunde ramla ned om de via trappan klättrade upp på taket.

Det ledde till avspärrning, och sedan till att staket tillfälligt sattes upp på taket för att stoppa klättrarna och att fasaden höjdes. Nu står ett permanent staket ovanpå det som designades som en gracil och smäcker byggnad. Trappan öppnades våren 2018.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons