Annons
Krönika

Jonas Fröberg:Slutet närmar sig för bilägandet vi är vana med

Det är en av de större revolutionerna i bilvärlden: att prenumerera på en bil. De flesta vet vad det innebär att prenumerera på en tidning – men på en bil?

Publicerad
Volvo XC40.
Volvo XC40. Foto: Pressbild

Ännu är innebörden dimmig. Få förstår skillnaden mot privatleasing. Här i Sverige var det Volvo cars som med buller och bång införde ”Care by Volvo” för ett år sedan. Man kunde då prenumerera på en Volvo XC40 i två år för en månadskostnad på nära 7 000 kronor. Det kändes dyrt, även om du fick försäkringen betald och vid enstaka tillfällen kunde byta ut bilen mot en större till fjäll- eller sommarsemestern.

När vi journalister frågade om skillnaden mot privatleasing var svaren få. Men bakom kulisserna är den egentliga skillnaden av helt annan och djupare art: du som kund får affärsrelationen direkt med biltillverkaren och inte med återförsäljaren.

Det är en revolution när bilar allt mer blir som datorer på fyra hjul. Tänk när du köper en iphone. Då är det med Apple du har affärsrelationen med allt från itunes till app-butik och uppdateringar direkt via nätet – det sistnämnda är också något vi får vänta oss av framtidens bilar. Tesla har det redan i dag men fler kommer starkt.

Annons

Hos Volvo beställs bilen centralt hos Volvo cars på nätet, hämtas ut hos återförsäljare av kunden som inte är bunden att göra service där. Volvo cars rundar alltså sina återförsäljare. Detta är känsligt vilket visade sig när jag intervjuade vd:n på Bilia (vars halva nybilsförsäljning är Volvo) för en tid sedan. Vd Per Avander kritiserade bland annat de höga prislapparna.
I dagarna svarar Volvo cars med att införa billigare prenumerationer på ”nästan nya” XC40 för 4 450 kronor per månad.

Lita på att trenden fortsätter, framför allt i USA och hos lyxbilstillverkare där Volvos prislapp frastår som billig.

Än så länge har det gått trögt. Volvo cars vd Håkan Samuelsson sade i en intervju i maj i Automotive news att bilprenumerationer ännu bara står för 2 procent av den globala försäljningen. Planen är att det ska stå för minst en fjärdedel av Volvo cars försäljningen inom fem år. Men lita på att trenden fortsätter, framför allt i USA och hos lyxbilstillverkare där Volvos prislapp frastår som billig. Cadillac har i USA sin ”Cadillac Book” för 1 800 dollar i månaden där kunder får byta bil upp till 15 gånger per år. Porsche har ”Porsche Passport” för 3 000 dollar i månaden där du kan du hämta ut valfri 911, Panamera eller Cayenne. Än så länge är det en försöksraket i Atlanta, USA – medan Audi har sitt Select som erbjuder fem lyxigare valfria Audi-bilar för 1 395 dollar per månad.

Även BMW har ”Access” och Mercedes sin ”Collection” som pilotprojekt i Nashville och Philadelphia för 1 095 dollar i månaden. Alla bygger de relation direkt med kund. Frågan är bara hur återförsäljarna agerar i detta – och om du som kund är redo.

Annons
Annons
Annons

Volvo XC40.

Foto: Pressbild Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons