Annons

Ylva Lagercrantz Spindler:Snurrig debatt om magisk svampkonst

 Den omstridda väggmålningen i Rydebäck, Helsingborg, är gjord av Björn Svensson som har inspirerats av Smurfarnas svampar.
Den omstridda väggmålningen i Rydebäck, Helsingborg, är gjord av Björn Svensson som har inspirerats av Smurfarnas svampar. Foto: Björn Svensson

I Rågsved målades en klassisk graffitivägg över av misstag. I skånska Rydebäck har ett kommunalt konstverk orsakat debatt och namninsamling på grund av motivet: svampar. Idkar vi konstcensur i Sverige?

Under strecket
Publicerad

Politiker och tjänstemän må beskyllas för att tänka fyrkantigt, men när det kommer till konst verkar fantasin inte ha några gränser.

I våras tyckte polska myndigheter att ett verk på nationalmuseet i Warszawa var alltför obscent och krävde därför att det skulle plockas bort, rapporterade Sveriges Radios Kulturnytt. Besökande ungdomar kunde ta skada. Videoinstallationen ifråga föreställde en kvinna som långsamt åt en banan.

Vi ler lite åt det, tänker att det är sådant som bara händer borta i Polen. Vi har ju läst hur en kulturcensur alltmer smyger sig in i vardagen där, något den tidigare teaterchefen och regissören Jan Klata vittnade om här i SvD i vintras.

Men i mellanmjölkslandet Sverige, här är vi väl ändå vid våra sunda vätskors förnuft? Kan skilja fakta från fiktion, fantasi från psykos?

Uppenbarligen inte.

I förra veckan passerade en polis i Helsingborg en gångtunnel i området Rydebäck. Allt är lugna gatan – tills han upptäcker en rykande färsk graffitimålning, beställd av Helsingborgs stad.

I det sagolika landskapet skönjer han plötsligt ett främmande element – svampar! Och inte vilka svampar som helst. Vi talar om magiska svampar, så kallade magic mushrooms. Det vill säga, hallucinogena svampar.

Annons
Annons

Enligt Helsingborgs Dagblad tillkallar han därför en tjänsteman på Helsingborgs stad. Hon åker ut, ser på verket, men konstaterar att hon inte kan se något oknytt i trollskogen. För säkerhets skull tar hon ändå dit ett par kollegor, för att prova (citat) ”olika glasögon”. Ett par av dessa glasögon var, liksom i polisens fall, ”svampbrillor”.

Visst har vi en kantarellboom just nu, men konstens innebörd ligger som bekant i betraktarens ögon. När jag ser målningen förs mina tankar snarare till ”Elsa Beskows ’Tomtebobarnen’ goes Disneys kultrulle ’Fantasia’”. Och visst, jag är kanske naiv. Men jag väljer ändå att tro på konstnären, Björn ”AKE” Svensson, som säger att hans inspirationskälla snarare är – smurfarna. ”Smurfarna bor i svampar, och jag var väldigt glad i dem som liten”, som han kommenterar händelsen i Helsingborgs Dagblad.

Nu har han av sin uppdragsgivare, Helsingborgs stad, uppmanats att måla över svamparna, varpå en namninsamling har inletts för att stoppa tilltaget.

Har Sverige blivit ett land där vi idkar konstcensur? Minns exempelvis fallet med övertäckta snippor på en skola i Nyköping (Carolina Falkholt, ”Övermålning”, 2015) eller den blå jättepenisen på Kungsholmen i Stockholm (också av Carolina Falkholt, ”Fuck the world”, 2018) – båda beställningsverk.

Nej, vi är ju en demokrati. Men när poliser och tjänstemän ser knark i ett kommunalt beställningsverk på temat undervatten känns det ändå som begreppen snurrar rejält.

Eller så är det bara just graffiti som får politiker att ana knark i taggarna. Som att legalisera marijuana, röt i varje fall ett socialdemokratiskt kommunalråd i Umeå redan 2003, när Östersund ville införa en laglig graffitivägg

”Det är vanskligt att vi som politiker diskuterar tjänstemannabeslut och val av konst”, säger nu vänsterpartisten Ingrid Mattiasson Saarinen, ledamot i Helsingborgs kommunfullmäktige, till Sydsvenskan om ”Svampaffären”.

En ros är en ros är en ros, som Gertrude Stein sa. Återstår att se om en svamp är en svamp.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons