Annons

BeyondSnurrigt värre när jorden kastar av sina passagerare

”Au revoir” av duon Wang Ramirez med Fan Luo, Frida Dam Seidel, Hiroki Ichinose och Yasmin Mahmoud.
”Au revoir” av duon Wang Ramirez med Fan Luo, Frida Dam Seidel, Hiroki Ichinose och Yasmin Mahmoud. Foto: Lennart Sjöberg

Golvet roterar, kropparna flyger – två nya verk av franska koreografer utmanar Göteborgsoperans danskompani att utsätta sig för gravitationens kraft.

Under strecket
Publicerad

”Au revoir” med Tsung-Hsien Chen, Rachel McNamee, Mai Lisa Guinoo, Einar Nikkerud, Riley O´Flynn, Arika Yamada, Endre Schumicky och Fan Luo.

Foto: Lennart Sjöberg

”Hurricane” av Yoann Bourgeois med Jesse Bechard, Amanda Åkesson, Emelie Leriche, Christoph von Riedemann, Delphine Boutet, Ingeborg Zackariassen och Satoko Takahashi.

Foto: Lennart Sjöberg

Beyond

Genre
Dans
Medverkande
Göteborgsoperans danskompani
Var
Göteborgsoperan

Verk: ”Au revoir”. Koreografi: Honji Wang, Sébastien Ramirez. Kompositör: Vincenzo Lamagna. Scenografi: Pierre Dequivre. Kostym: Annamaria Di Mambro. ”Hurricane”. Koreografi: Yoann Bourgeois. Scenografi: Bourgeois & C3 Sud-Est/Nicolas Picot. Kostym: Sigolène Pétey. Ljus: David Stokholm (båda)

Jorden har inte gått under än, men på Göteborgsoperan kan den hågade få uppleva en räcka fysiskt förnimbara bilder av hur det skulle kunna te sig. Dubbelpremiären ”Beyond” i helfransk koreografi sätter tyngdkraften i spinn och gör dystopin om inte njutbar så åtminstone bitvis häftig att betrakta. Man lämnar salongen en smula yr men med förvissningen om att planeten som vi håller på att förstöra lär fortsätta snurra.

Inledande, timslånga ”Au revoir” är koreograferad av Honji Wang och Sébastien Ramirez som har bakgrund i hiphop, kampsport och balett respektive dans hängande i linor (svensk pionjär i den genren är för övrigt Efva Lilja). Titelns adjö kan läsas som ett avsked till mänskligheten – eller till allt ont. Unga röster fyller mörkret med tankar om framtiden: dystra profetior om överbefolkning och en teknisk utveckling som gör människor arbetslösa.

Som motvikt ramlar vi in i en andlig värld med ett dån. Dansaren Yasmin Mahmoud leviterar i yogaställning medan en man kämpar för att finna balansen på sockeln hon lämnat. Skottlossning och bombljud klipper filmiskt till nästa scen, en krigszon omgärdad av ruinartade husblock i gungning. Anonyma, ansiktslösa skuggor – några i uniform – brottas i en blygrå brutalitet men rörelserna får alltmer hiphopens kraft och jordnära gung och skapar hopp om förändring, till något ljusare.

Annons
Annons

”Au revoir” med Tsung-Hsien Chen, Rachel McNamee, Mai Lisa Guinoo, Einar Nikkerud, Riley O´Flynn, Arika Yamada, Endre Schumicky och Fan Luo.

Foto: Lennart Sjöberg

”Hurricane” av Yoann Bourgeois med Jesse Bechard, Amanda Åkesson, Emelie Leriche, Christoph von Riedemann, Delphine Boutet, Ingeborg Zackariassen och Satoko Takahashi.

Foto: Lennart Sjöberg
”Au revoir” med Tsung-Hsien Chen, Rachel McNamee, Mai Lisa Guinoo, Einar Nikkerud, Riley O´Flynn, Arika Yamada, Endre Schumicky och Fan Luo.
”Au revoir” med Tsung-Hsien Chen, Rachel McNamee, Mai Lisa Guinoo, Einar Nikkerud, Riley O´Flynn, Arika Yamada, Endre Schumicky och Fan Luo. Foto: Lennart Sjöberg

”Au revoir” tycks samtidigt visa hur revolutionen är dömd att övergå i nya maktkamper. Flera gånger höjer någon en flagga som ett trollspö och sveper med sig kollektivet, som på Eugène Delacroix målning ”Friheten på barrikaderna”. Även duon Wang Ramirez låter kvinnan representera gränsöverskridande motstånd. I en stark scen fångas en dansare in av käppar, marteras men lyckas genom sin följsamma smidighet ta kommandot.

Över huvud taget får dansarna betvinga olika hinder, klättra uppför väggar, tyngas av block på fötterna, bli överlevare. Slutscenen är en naiv utopi – en arkaisk harmoni eller kanske de elyseiska fälten. Slagfältet har blivit en ljuv glänta, dånet en stråkton. Kvinnor med flätor till golvet lockar männen till ömma omfamningar och smörmjuka duetter under översyn av en svävande ängel. Men just när det börjar osa kitsch bryts illusionen. ”Au revoir” är ambitiöst överlastad, men dansarna visar suverän behärskning av varje fysiskt uttryck.

”Hurricane” av Yoann Bourgeois med Jesse Bechard, Amanda Åkesson, Emelie Leriche, Christoph von Riedemann, Delphine Boutet, Ingeborg Zackariassen och Satoko Takahashi.
”Hurricane” av Yoann Bourgeois med Jesse Bechard, Amanda Åkesson, Emelie Leriche, Christoph von Riedemann, Delphine Boutet, Ingeborg Zackariassen och Satoko Takahashi. Foto: Lennart Sjöberg
Annons
Annons

Människans känsla av kontroll är dock en chimär. Koreografen Yoann Bourgeois, med bakgrund som cirkusartist, skapar i ”Hurricane” ett utmanande koncept för dansarna. Här är de spelbrickor ställda på en roterande scen, eller nedkastade dit via en hög rutschkana och en lyftkran. Det blir en mycket effektiv bild av hur mänskligheten försöker hitta balansen och hålla sig kvar i en föränderlig värld, rov för naturens obevekliga krafter.

Frysta vardagstablåer susar förbi, en centrifugerad ”snurra min jord”: livets början och slutskede, möten, kravallpoliser, sanerare i munskydd (!), fattigdom och fest. Den scen som är världen blir en accelererande karusell som kastar av sina passagerare. Paniken växer, de som inte springer fort nog halkar obevekligt undan till tonerna av en alarmistisk elgitarr (musik av kanadensiska postrockgruppen Godspeed You! Black Emperor).

De är sårbara, men kan också använda sig av scenografins element, leka och tillsammans våga luta sig mot tomheten.

Det uppstår en spänning i hur dansarna förhåller sig passivt–aktivt till utsattheten. De är sårbara, men kan också använda sig av scenografins element, leka och tillsammans våga luta sig mot tomheten. En stilla dans uppstår i stormens öga. ”Hurricane” är en märklig upplevelse: väldigt lite dans men desto mer rörelse.

Helkvällen ”Beyond” är en djärv chansning av Göteborgsoperans danskompani. Scentekniken och effekterna hade kunnat hamna helt i fokus, men dansarna bemästrar rummet och verkar faktiskt ha kul i gravitationens famn.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons