Annons

Ariana Grande Sweetener world tourSnygg men själlös flickrumsdröm

Ariana Grande.
Ariana Grande. Foto: Kevin Mazur / Getty Images Europe

Ariana Grandes största tillgång är rösten, stark, stabil och centrum för hela turnéshowen. Hon levererar på topp, men SvD:s Annah Björk saknar spontanitet i det perfekta maskineriet.

Under strecket
Publicerad

Ariana Grande Sweetener world tour

Var
Globen, Stockholm

Bara några två veckor efter Ariana Grandes turnépremiär i Sverige 2017 small bomben i Manchester. 22 unga fans och ytterligare 120 skadades i ett terrordåd när sista låten klingat ut. Men Ariana Grande låter inte attentatet vare sig stoppa eller definiera henne. Strax efter stod hon på scen i samma stad och bjöd fansen och Manchester på en gala till offrens minne, artister som Miley Cyrus, Liam Gallagher, Robbie Williams och Justin Bieber medverkade.

Och efter att hon hanterat sin posttraumatiska stress öppet för fansen återkom hon ganska snart med ny musik. Singeln ”No more tears to cry” är skriven av henne och de svenska samarbetspartnerna Max Martin och Ilya, och är hennes musikaliska bearbetning av dådet.

När hon återser Stockholm två år senare har hennes mest trogna fans tillbringat natten utanför Globen för att få de bästa platserna i Arianas inre cirkel, närmast scen. Arrangören har slopat 13-årsgränsen och välkomnar fans i alla åldrar. Köerna ringlar i blåsten där många har klätt upp sig som sin idol. Höga platåstövlar, ännu högre hästsvansar och diadem med kattöron. Inne på Globen ligger doften av jordgubbsparfym tät, som om den kommer med scenbygget.

Annons
Annons

Hon visar genast varför hon kallas den lilla Mariah Carey. Med båda klackarna i scengolvet tar Ariana i och sjunger toner så höga att de borde krossa glas i barerna utanför

Ariana Grande och hennes dansare gör entré på ett bord som taget från ”Den sista måltiden” och framför en närmast sakral ”God is a woman”, innan det religiösa byts mot syndigt och ”Bad idea”. Grandes största tillgång är rösten, stark, stabil och centrum för hela showen. Hon visar genast varför hon kallas lilla Mariah Carey. Med båda klackarna i scengolvet tar hon i och sjunger toner så höga att de borde krossa glas i barerna utanför, där pappor väntar med sina mobiler. Ljudteknikern har prioriterat basen, som känns hård som på en EDM-konsert och ofta stjäl uppmärksamheten från både Ariana Grande och fansens skrik. Konserten är uppdelad i fem korta akter och ett 20-tal låtar. Tempot är högt och mellansnacket i princip obefintligt så när på några tack och ”Stockholm!”.

Scenbygget är en flickrumsdröm: på stora klot projiceras vackra saker som solnedgångar, blodmånar, vattenfall och universum. Men det är först sista akten, som inleds med ”Dangerous woman”, som visar varför Ariana Grande är en av världens största artister just nu. Med EDM-flirten ”Break free” höjs inte bara volymen, utan nivån på allt. Trycket slår lock för öronen, scenen badar i regnbågsfärger och Ariana sprutar ur sig energi över publiken som lyckligt studsar. Hon fortsätter med ”No tears left to cry” och levererar precis den känsla och eufori som saknats hittills under spelningen.

”Sweetener world tour” omfattar 102 konserter, från mars till december. Det är imponerade och ambitionsnivån är typisk för den hårt arbetande Ariana Grande. Men frågan är om inte alla hade tjänat på ett mindre omfång. Hela showen tuffar på i en väldigt snygg men själlös slentrian. Nog för att spellistan är identisk under hela turnén, det är inget konstigt med det. Men det finns inte ett mellansnack, ett danssteg som lämnats åt slumpen – eller spontaniteten. Här finns snudd på ingenting av det som har hjälpt henne att bli den stjärna hon är i dag – kommunikationen med fansen. Möjligen är detta Ariana Grandes sätt att ta kontroll över sin egen konsert; att stå på scen kväll efter kväll och genomföra en perfekt rutin. Trots det fruktansvärda som hände.

Men känslan av konserten sammanfattar hon bäst i sitt konfettisprutande extranummer: ”Thank you, next”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons