Annons

Charli XCX Som att följa en Ferraris färd i solnedgången

Charli XCX på Berns.
Charli XCX på Berns. Foto: Sofia Blomgren/Rockfoto

Den brittiska popstjärnan Charli XCX:s turnéstart visar hennes kapacitet. Likt Robyn kan hon göra dansmusik till något tyngre, farligare och djupare än radioskval – om hon vågar låta musiken växa.

Under strecket
Publicerad

Charli XCX

Genre
Konsert
Var
Berns

Om man skulle åka tillbaka till 1999 – som Charli XCX sjunger i sin avslutande hit – men ändå besöka den här konserten, hade det varit som att befinna sig mitt i en framtidsvision av en konsert: Charli XCX:s låtar kommer i sjok av hopklippta ljud som ett informationsflöde i något socialt medium. Här finns hennes självklara mix av rap, pop och techno samt avsaknaden av instrumentering mellan en påträngande diskant och massiva basgångar som kommer och går. Hennes självsäkra, på samma gång ikoniska och närvarande gestalt, förevigas simultant i hundratals telefoner. 

Men 2019 är vi för avtrubbade när det kommer till teknologisk innovation för att kalla Charli XCX:s Europaturnépremiär på Berns för futuristisk. Ordet ultramodern ligger närmare till hands.

Den brittiska popstjärnan och låtskrivaren är 27 år, men trots att hon är oförtjänt perifer har hon mer erfarenhet än de flesta i branschen. Redan som 14-åring blev hon ett slags maskot-dj på rejv i östra London, hon vet hur det är att skriva en massiv världshit (Charli XCX ligger bakom Icona Pops ”I Love it”) och skriva för topplistorna i Hollywood. Hon har turnerat som förband till Taylor Swift och hon har släppt tre fullängdsalbum och en mixtape där hon samarbetat med några av världens största och intressantaste artister just nu.

Annons
Annons

Några av dem tackar hon i ett inspelat ljudmeddelande innan konserten börjar. Lizzo, Troye Sivan, Cupcakke, Sky Ferreira. Kim Petras, Haim, Brooke Candy…  Under hennes legendariska konserter i London, Paris, New York och Los Angeles under Pop 2-konceptet 2018 avlöste gäster som Tove Lo, Carly Rae Jepsen, Brooke Candy, Mykki Blanco och Dorian Electra varandra på scen som en del av showen.

Till Berns kommer hon helt ensam, med sina backtracks och en vit kub som knappt får plats på scen, uppenbart producerad för ett större ställe. Från första sekunden i den explosiva och perfekta introlåten ”Next level Charli” till avslutande popkalaset ”1999” är Charli XCX så fullständigt fokuserad att det saknar motstycke. Inledningsvis piskar hon upp rejvet i den anrika salen med den dekonstruerade låten ”Vroom vroom” från 2017, queera gemenskaps-anthemet ”Click” och Christine and the Queens-samarbetet ”Gone”. Charli XCX står inte still en sekund utan vevar fram låtarna med hela kroppen. Trots att sången är tight producerad och knappt verkar skriven för att framföras live, sätter Charli XCX textraderna. Om inte perfekt, så helt rätt.

... för dem som tagit sig till Berns är Charli XCX kult.

Även i de ledsna låtarna är tempot högt, dramaturgin verkar följa en Ferraris färd genom solnedgången i Los Angeles. Men när hon bromsar in något, som i otroliga ”White Mercedes”, lämnar hon plats åt publiken att känna och att landa.

”Cross you out” bygger på samma storslagna 80-talsflirt som Robyn använder sig av så effektivt, och stundtals verkar även rörelsemönstret influerat av den svenska popstjärnan. Charli XCX är en logisk arvtagare till just Robyn och har samma förmåga att göra pop och dansmusik till någonting tyngre, farligare och djupare än radioskval eller listettor.

Men Charli XCX har en liten bit kvar innan hon är på Robyns livenivå. Ibland har hon för bråttom och sladdar förbi några låtar, som om hon inte hade självförtroende eller full tillit till publiken för att verkligen låta musiken växa och ta tid och plats. Men det utrymmet har hon; för dem som tagit sig till Berns är Charli XCX kult.

Så nästa gång hon kommer till Stockholm önskar jag mig tre saker: ett större genomslag, en större publik och en fetare budget. Det förtjänar hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons