Annons
Kommentar

Anders Rydell:Som bokbålen 1933 – 2000-talet en av våra mörkaste perioder

Från ”The invisible enemy should not exist”.
Från ”The invisible enemy should not exist”. Foto: Nick Ash

Vad händer när ett kulturarv skingras? På Malmö konsthall visas just nu några av de 15 000 föremål som stals från Nationalmuseet i krigets Bagdad 2003, återskapade i material som plåtburkar och plastförpackningar.

Under strecket
Publicerad

Med utställningen ”The invisible enemy should not exist” vill den irakisk-amerikanska konstnären Michael Rakowitz ge försvunna museiföremål från Bagdad vad han kallar ”ett spöke”.

Foto: Nick AshBild 1 av 2

Konstnären Michael Rakowitz är aktuell med The invisible enemy should not exist” på Malmö konsthall.

Foto: Nick AshBild 2 av 2

För ett par år sedan besökte jag resterna av en förlorad kulturskatt. Gömt i ett dammigt skåp i en liten lägenhet i Paris stod 112 slitna bokband, de enda som återstod av det som en gång var världens största ryskspråkiga bibliotek utanför moderlandet – Turgenjevbiblioteket.

Grundat i slutet av 1800-talet hade biblioteket varit en självklar plats för det stora ryska exilsamhället. Först för revolutionärer – Lenin arbetade där ett tag som bibliotekarie. Efter 1917 ersattes revolutionärerna av ”vita” flyktingar: aristokrater, intellektuella, präster som räddat med sig ovärderliga litterära skatter från det förlorade moderlandet. 

Turgenjevbiblioteket plundrades först av Hitlers trupper och senare av Röda armén, båda lika beslutna att krossa det ryska exilsamhällets kulturella arv. 

En del av böckerna användes efter kriget för att värma upp en polsk officersklubb, men större delen av samlingen skingrades. Än i dag dyker böcker upp då och då som bär Turgenjevbibliotekets exlibris på bibliotek och antikvariat, från Sankt Petersburg till Kamtjatka. 

Annons
Annons

Med utställningen ”The invisible enemy should not exist” vill den irakisk-amerikanska konstnären Michael Rakowitz ge försvunna museiföremål från Bagdad vad han kallar ”ett spöke”.

Foto: Nick AshBild 1 av 1
Med utställningen ”The invisible enemy should not exist” vill den irakisk-amerikanska konstnären Michael Rakowitz  ge försvunna museiföremål från Bagdad vad han kallar ”ett spöke”.
Med utställningen ”The invisible enemy should not exist” vill den irakisk-amerikanska konstnären Michael Rakowitz ge försvunna museiföremål från Bagdad vad han kallar ”ett spöke”. Foto: Nick Ash

Det öde som drabbade Turgenjevbiblioteket har upprepats otaliga gånger under 1900-talets revolutioner, krig och konflikter. 

Vi har ofta upprörts över den fysiska förstörelsen av kulturarvet – smärtsamma händelser som etsat sig fast i det historiska medvetandet; såsom bokbålen i Nazityskland 1933, kulturrevolutionen i Kina 1966-69 och förstörelsen av Nationalbiblioteket i Sarajevo 1992. Men i efterhand kommer också det tidiga 2000-talet framstå som en av kulturarvets mörkaste perioder – från talibanregimens sprängning av jättebuddhorna i Bamiyandalen till IS attack på ruinstaden Palmyra i Syrien. 

Det är inte fel att sörja ett förlorat kulturarv – men vi bör samtidigt vara medvetna om att förstörelse ändå utgör undantag. Den stora skada som drabbat kulturarvet det senaste seklet har inte skett i form av fysisk förstörelse. Även de mest vedervärdiga rörelser och regimer har ofta bemödat sig om att skydda kulturskatter när det tjänat deras intressen. Både i Nazityskland och den Islamiska staten gick profit ofta före ideologi. 

En större förstörelse har istället handlat om det som dessa affärer bidragit till – nämligen splittring. Under andra världskriget skingrades tiotusentals samlingar av konst och antikviteter, bibliotek och arkiv. Få har kunnat återskapas i sin helhet. 

Annons
Annons

Konstnären Michael Rakowitz är aktuell med The invisible enemy should not exist” på Malmö konsthall.

Foto: Nick AshBild 1 av 1

Konsekvenserna av detta trauma tvingas museer, bibliotek och auktionshus över hela världen fortfarande att hantera genom komplicerade återlämningsprocesser.

En av 2000-talets största kulturhistoriska förluster inträffade den 10 april 2003, under den USA-ledda invasionen av Irak, då Bagdads nationalmuseum lämnades obevakat av amerikanska trupper. Under 36 timmar stals 15 000 föremål från ett museum som hyste en ovärderlig samling från ”civilisationens vagga” – de mesopotamiska kulturerna. Endast omkring hälften av föremålen har återförts. Att det ändå betraktas som en oerhörd framgång säger någonting om svårigheterna att återbygga en samling. Hela samlingen kommer aldrig att kunna återföras. Men det finns andra vägar att återskapa minnet av det som förlorats. 

Konstnären Michael Rakowitz är aktuell med  The invisible enemy should not exist” på Malmö konsthall.
Konstnären Michael Rakowitz är aktuell med The invisible enemy should not exist” på Malmö konsthall. Foto: Nick Ash

I helgen öppnade utställningen The invisible enemy should not exist” på Malmö konsthall. Sedan 2007 har den irakisk-amerikanska konstnären Michael Rakowitz arbetat med att återskapa de 7 000 föremål som fortfarande saknas från Nationalmuseet i Bagdad.

Men han har inte gjort det i sten, brons eller guld, utan med tidningar, plåtburkar och plastförpackningar. 

Rakowitz syfte är inte att återbygga kulturarvet utan – som han själv utrycker det – ge de försvunna föremålen ”ett spöke”. Förbrukningsföremålen som Rakowitz använder har alla sitt ursprung i Mellanöstern, men har inhämtats på andra platser. Därigenom blir byggstenarna också bärare av en berättelse om ursprung – minnen av ett folk i diaspora. 

Det Rakowitz lyckas göra är att peka på det centrala i frågan, nämligen samlingens verkliga betydelse. Det är inte de enskilda föremålen eller deras värde som gör en samling betydelsefull. En samling är en berättelse där helheten är större än delarna. Den säger något om dem som en gång skapade föremålen, men också i lika hög grad om dem som byggde samlingen – individer, familjer, samhällen, nationer. 

Tragedin är att det som tagit generationer bygga upp kan förloras under ett ögonblick. En skingrad samling är en förlorad berättelse. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons