Annons

Sommarens 9 bästa tågresor

Från höga höjder i Alperna till fulländad rälsglamour genom engelsk landsbygd. Det finns tillfällen när resan är viktigare än målet. I sommar njuter vi vid ett tågfönster.

Under strecket
Publicerad

Glenfinnan-viadukten har nått kultstatus efter Harry Potter-filmerna.

Foto: Achim Prill/ColourboxBild 1 av 1

1 / 9

West Highland Line: I Harry Potters fotspår

Glenfinnan-viadukten har nått kultstatus efter Harry Potter-filmerna.
Glenfinnan-viadukten har nått kultstatus efter Harry Potter-filmerna. Foto: Achim Prill/Colourbox

Välkommen till ett Storbritannien när det är som vildast och ödsligast. West Highland Line bjuder på en halvdag i det skotska höglandet och dess sagolika natur med vattenfall, slottsruiner och grönklädda berg.

Vi passerar den spektakulära kurvan Horseshoe, sjön Loch Tulla och området Rannoch Moors kala vidder som är så ogästvänliga att ingen väg någonsin korsat dem. Här måste rälsen balanseras upp med hjälp av madrasser gjord av trädrötter, jord och aska. Kamerorna går även varma när vi når Storbritanniens högst belägna tågstation (Corrour) och högsta berg (Ben Nevis). Men resans höjdpunkt är givetvis Glenfinnan-viadukten, en plats som nått ikonstatus efter sin medverkan i Harry Potter-filmerna. Magiskt, i ordets rätta bemärkelse.

Rutt: Glasgow–Mallaig, restid 5,5 timmar. Biljettpris 170 kr, scotrail.co.uk.

Annons
Annons

Bernina Express susar fram genom Alperna.

Foto: Stefano Ember/ ColourboxBild 1 av 1

2 / 9

Bernina Express: Tunnelseende i Alperna

Bernina Express susar fram genom Alperna.
Bernina Express susar fram genom Alperna. Foto: Stefano Ember/ Colourbox

Med en snitthastighet på 30 km i timmen är Bernina Express ett av världens i särklass långsammaste expresståg. Men det finns all anledning att ta det lugnt på spåret som sicksackar sig fram genom Alperna med benägen hjälp av 196 broar och 55 bergstunnlar. Spårsträckan är dessutom en av de brantaste i världen och byggd helt utan kuggskenor och kablar, en teknik som för övrigt är Unesco-skyddad.

Under den fyra timmar långa resan mellan schweiziska Chur och italienska Tirano (båda väl värda varsin heldag) hinner tåget passera både glaciärer och vajande palmer. Två fotomåsten i panoramavagnen, som under sommaren kör halva sträckan utan tak, är vyn över Vadret da Morteratsch-glaciären och när tåget stånkar upp till 2 253 meters höjd vid Ospizio Bernina.

Rutt: Chur–Tirano, restid 4 timmar, biljettpris 119 kr, rhb.ch.

Annons
Annons

Weymouth är känt för sina vackra sandstränder.

Foto: ColourboxBild 1 av 1

3 / 9

Cathedrals Express: Engelsk landsbygd med guldkant

Weymouth är känt för sina vackra sandstränder.
Weymouth är känt för sina vackra sandstränder. Foto: Colourbox

Cathedrals Express vill ta oss tillbaka till ångtågens gyllene era. Utbudet av heldagsresor till pittoreska brittiska småstäder, sevärdheter och katedraler är omfattande, och tågen dras alltid av ikoniska ånglok som Flying Scotsman.

En varm sommardag har vi svårt att tänka oss en bättre destination än kuststaden Weymouth i Dorset, känd för fina sandstränder och välbevarade georgianska hus. Under resan serveras både champagnefrukost och sexrättersmiddag medan det lummiga landskapet svischar förbi.

Rutt: London–Weymouth, restid ca 12 timmar, pris 2 220 kr, steamdreams.co.uk

Annons
Annons

Hardangervidda.

Foto: ColourboxBild 1 av 1

4 / 9

Bergensbanen: Norsk fjord-extravagans

Hardangervidda.
Hardangervidda. Foto: Colourbox

Resan över Norges tak utnämns ofta till en av Europas vackraste tågrutter. Med all rätt. Det är svårt att se sig mätt på de spektakulära vyerna uppe från Hardangervidda, Europas största bergsplatå, där tåget når sin toppunkt på 1 237 meter vid Finse station. När vi sedan sjunker ner genom lummiga dalar skänker vi en tanke åt de 15 000 järnvägsarbetare som grävde ruttens 182 tunnlar – för hand.

Den som är sugen på mer äventyr hoppar av i Flåm och åker den 2 mil långa Flåmsbanan, en av världens brantaste järnvägslinjer.

Rutt: Oslo–Bergen, restid 7 timmar, biljettpris 865 kr, nsb.no

Annons
Annons

Kwai-floden.

Foto: ColourboxBild 1 av 1

5 / 9

Eastern & Oriental Express: Den tropiska drömmen

Kwai-floden.
Kwai-floden. Foto: Colourbox

Hur världsvan man än må vara är det omöjligt att inte känna en ilning av spänning inför åsynen av Eastern & Oriental Express blankpolerade vagnar på Hua Lamphong-stationen i Bangkok. Rutten till Singapore invigdes så sent som 1993, men hela upplevelsen är en tillbakablick till tågens glansdagar och ”Shanghaiexpressen” med Marlene Dietrich. Det nostalgiska temat genomsyrar även tågets inredning. Den öppna observationsvagnen påminner om en kolonial veranda i teak och de generöst tilltagna kabinerna är inredda med vackra trädetaljer och antikviteter.

Under sin resa stannar tåget för en flodkryssning på Kwai och en heldag i historiska Kuala Kangsar. Men favoritsysslan är att sitta skönt tillbakalutad i barvagnen med en Singapore sling i glaset – förstås! – och se ut över regnskogar och risfält.

Rutt: Bangkok–Singapore, restid 3 dygn, pris från 22 450 kr, belmond.com

Annons
Annons

Vackra Porto.

Foto: ColourboxBild 1 av 1

6 / 9

Linha do Douro: På drift i portugisiska portvinsdalar

Vackra Porto.
Vackra Porto. Foto: Colourbox

År 1887 rullade det första tåget iväg på Linha do Douro med hjälp av den tidens mest avancerade teknik. Under de följande åren expanderade nätet med en imponerande snabbhet, och plötsligt hade den portugisiska regionen Douro ett av Europas främsta tågsystem.

Under den 16 mil långa resan mellan Porto och Pocinho tar sig tåget fram utmed steniga raviner och branta berg, tätt intill Dourofloden och med hänförande vyer över vinodlingar och olivlundar. Vissa av stationerna är inte mycket mer än träskjul medan andra är vackra som konstverk. Missa framförallt inte portvinsstaden Pinhãos stationsbyggnad som glänser av tusentals azulejos, lokalt tillverkade kakelplattor. Med fem avgångar per dag hinner man göra resan tur och retur under en heldag och stanna för lunch i Pocinho.

Rutt: Porto–Pocinho, restid 3,5 timmar, biljettpris 120 kr, linhadodouro.net

Annons
Annons

Legendariska Orientexpressen.

Foto: ColourboxBild 1 av 1

7 / 9

Venice Simplon-Orient-Express: Fulländad rälsglamour

Legendariska Orientexpressen.
Legendariska Orientexpressen. Foto: Colourbox

Legendariska Orientexpressen är lyxtågens grand dame. På 1930-talet reste kungligheter, jetset-folket och Hollywoodstjärnor i de vackra art deco-vagnarna som inspirerade Agatha Christie till ”Mordet på orientexpressen”. Och i ”Agent 007 ser rött” överlevde James Bond en ondsint rysk spion ombord på tåget.

En resa med dagens Venice Simplon-Orient-Express är, precis som för 80 år sedan, en helhetsupplevelse. Landskapen utanför fönstren bildar en perfekt fond till elegansen, den oantastliga servicen och de kulinariska upplevelserna. Femdagarsresorna mellan Paris-Istanbul och Istanbul-Venedig är klassikerna, men vi föreslår årets nyhet; 32-timmarsresan mellan London och Berlin som tar oss genom engelsk, fransk och nordtysk landsbygd, och med en bensträckarpaus i Paris.

Rutt: London–Berlin, restid 32 timmar, biljettpris från ca 21 000 kr, belmond.com

Annons
Annons

Idylliska Wernigerode är utgångspunkten för Harzer Schmalspurbahnen.

Foto: ColourboxBild 1 av 1

8 / 9

Harzer Schmalspurbahnen: Smala spår i Nordtyskland

Idylliska Wernigerode är utgångspunkten för Harzer Schmalspurbahnen.
Idylliska Wernigerode är utgångspunkten för Harzer Schmalspurbahnen. Foto: Colourbox

Harzer Schmalspurbahnen är med sina 14 mil Europas längsta smalspåriga tågbana och det fläktar friskt av rälsromantik när de ångloksdrivna tågen tar sig fram genom den nordtyska fjällnaturen. Den första rutten invigdes 1898 och fick stor betydelse för traktens svårtillgängliga byar. 118 år senare har inte nämnvärt mycket hänt utmed rälsen.

Med start i idylliska Wernigerode ger vi oss ut på en resa i en tämligen okänd del av Tyskland. Vi sicksackar oss uppför Drei Annen Hohne och beundrar omgivningarna i Harz nationalpark innan vi korsar Benneckensteins höga platåer. Vi passerar också djupa dalar och södra Harz charmiga byar. Tågfantaster passar på att gå en lokförarkurs och får sedan uppleva ångan och spänningen framme i loket.

Rutt: Wernigerode-Nordhausen, restid 3 timmar, biljettpris 240 kr, hsb-wr.de

Annons
Annons

Sighisoara – en av höjdpunkterna på rutten – är känd för att vara Draculas födelseplats.

Foto: ColourboxBild 1 av 1

9 / 9

Danube Express: Balkanhalvöns diskreta charm

Sighisoara – en av höjdpunkterna på rutten – är känd för att vara Draculas födelseplats.
Sighisoara – en av höjdpunkterna på rutten – är känd för att vara Draculas födelseplats. Foto: Colourbox

Danube Express skulle kunna beskrivas som Orientexpressens lillasyster. Inte lika känd, inte fullt lika grandios, men likväl en fulländad lyxupplevelse med plats för blott 65 passagerare som breder ut sig i bekväma hytter och njuter av förnämliga middagar. Några av vagnarna ingick tidigare i det privata tåg som tillhörde Ungerns siste kommunistiske president, den flygrädde János Kádár, så det finns gott om historia i väggarna.

Gamla Östeuropas södra delars diskreta charm utspelar sig även utanför fönstren medan vi åker tolvdagarsrutten Balkan Odyssey genom nio länder och avlägsna trakter som ger känslan av en resa i det okända. Mest fascinerande är Rumänien med sin landsbygd där tiden stått still och den betagande medeltidsstaden Sighisoara, känd som Draculas födelseplats.

Rutt: Budapest–Venedig, restid 12 dagar, pris från 83 000 kr, danube-express.com

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons