Annons

Sömnforskare: ”Inte sämre hälsa med vintertid”

I helgen börjar vintertiden. På söndag får dygnet en extra timma när vi ställer tillbaka klockorna och övergår till så kallad normaltid..
Ett fåtal riksdagsledamöter vill ha bort växlandet mellan sommartid och normaltid.

Under strecket
Publicerad
Foto: Charlie Riedel/APBild 1 av 1
Foto: Charlie Riedel/APBild 1 av 1
Foto: Charlie Riedel/AP

Finska riksdagsmän vill slopa sommartiden. Detta efter att 70 000 finländare skrivit under ett medborgarinitiativ som nu har fått gehör bland politikerna.

SvD:s Facebooksida klagar även många svenskar över samma sak med kommentarer som:

”Jag tycker att vi ska sluta ställa om klockan två gånger per år. Finns inga fördelar med det. Solen går upp och ner oberoende av klockslag”

eller:

”Avskyr att växla, mår dåligt av det!”

Men några negativa hälsoeffekter finns inte med tidsomställningen enligt Arne Lowden, docent i psykologi och sömnforskare vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

– Av hälsoskäl behöver vi inte ändra något. Det har gjorts stora studier och man kan inte belägga någon ökad risk för sjukdomar eller annan ohälsa. Det finns problem att anpassa sig till tidsskillnaden men de är snabbt övergående, knappast någon klagar över att vi behöver ställa om klockan en timma när vi åker till London, säger

Annons
Annons

Snarare finns det en hel del positivt med vintertiden. Morgnarna blir ljusare och det extra påslaget gör oss piggare och alertare. Överhuvudtaget är dagsljus bra för hälsan och det finns flera klara samband mellan ohälsa och för lite dagsljus. Det är också så att dagsljuset före klockan 10 är viktigare för att vi ska må bra och vara aktiva under dagen och därför spelar det inte så stor roll att eftermiddagarna blir mörkare tidigare.

– Ljuset på morgontimmarna ger mest ny energi. Men det sätter även igång sömnhormonet melatonin som gör att vi blir tröttare tidigare på kvällen. Det är livsviktigt för oss med återhämtning och därför behövs en stark signal till hjärnan att det är dags för vila när mörkret kommer. Men i våra moderna liv går vi ofta och lägger oss senare och det kan leda till sömnbrist som är seriekopplat med depressioner och svårigheter att koncentrera sig, berättar Arne Lowden.

Ljuset styr en rad funktioner både hos människor och djur. När dagsljuset är otillräckligt får inte hjärnan de impulser som signalerar till kroppen att det är dags att vara aktiv. Skillnaden mellan dagsljus och nattljus blir otydlig och vi blir trötta. Men även om det naturliga dagsljuset är överlägset bäst är inte det artificiella ljuset oväsentligt. Bara en tänd lampa ger effekt.

– Så fort vi tänder ljuset blir vi mer alerta, det är kopplat till flera hjärtcentra som aktiveras, säger Arne Lowden.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons