Annons

Sömnforskare: Skippa bytet till sommartid

Ständig normaltid är bäst för hälsan. Dygnsrytmsforskarna ser helst att vi undviker sommartid. Mindre ljus på morgonen och mer senare på dagen stör nämligen sömnrytmen. Risken för en rad sjukdomar ökar. Själva tidsomställningen är en risk i sig.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Colourbox Bild 1 av 1
Foto: Colourbox Bild 1 av 1
Foto: Colourbox

I så gott som varje cell i kroppen finns en klocka. När vi ställer om klockan till sommar- eller vintertid behöver alla dessa klockor anpassa sig. Det går ganska fort i jämförelse med om vi åker flera tidszoner bort, men även den här lilla förskjutningen är trots allt en påfrestning för kroppen.

En studie i Michigan USA år 2014 visade på 25 procents högre risk att få en hjärtinfarkt måndagen efter omställning till sommartid, medan risken minskade efter återgången till vintertid. Andra har visat på ökat antal olyckor just i samband med tidsomställningen.

– Vi ser både en sämre kognitiv förmåga och sämre sömn, runt veckan direkt efter skiftena mellan vinter- och sommartid, förklarar Jonathan Cedernaes som forskar om dygnsrytmer och sömn vid Uppsala universitet och vid Nortwestern university i Chicago.

Annons
Annons

Utpräglade kvällsmänniskor, så kallade sena kronotyper, har svårare att anpassa sig till sommartid. Tonåringar, som av biologiska skäl har en försenad dygnsrytm, blir också särskilt påverkade av övergången till sommartid och många forskare har argumenterat för att de borde börja skolan vid 10–10.30, något som skulle ha ännu större betydelse vid permanent sommartid.

Varför är permanent sommartid sämre?

– För att det försenar våra dygnsrytmer. När vi får mindre solljus tidiga morgontimmar, men desto mer solljus senare på kvällen kan vi lura hjärnan att tro att vi ska lägga oss senare, trots att vi troligen har samma arbetstider.

För dem med friare scheman behöver detta inte vara något problem, men för alla som måste gå upp tidigt kan det upplevas som konstant social jetlag med allt vad det innebär.

Jonathan Cedernaes berättar att vi anpassar våra dygn efter när solen går upp och ned, kanske till och med mer än vi skulle tro i vårt moderna dygnet runt-samhälle där ingen egentligen är beroende av solen för att se vad vi gör. Till exempel finns det skillnader i samma tidszon där de ljusa timmarna varierar en del, både vad gäller vanor och hälsorisker.

Personer i mer västliga delar av en tidszon (där solen går upp senare) tenderar att stiga upp senare. En studie tyder på att individer i västligare delar har högre cancerrisk. Vissa genetiska riskvarianter tycks också förhöja diabetesrisken om man går upp för tidigt.

Varför är ständig normaltid bättre?

– Att ha permanent sommartid skulle faktiskt vara att utsätta folk för ett slags ständigt skiftarbete under halva året. Då tvingas vissa att jobba under sin biologiska natt, i alla fall om de måste vakna när det fortfarande är mörkt. Om hjärnan tror att det är natt kommer biologiska processer att behöva aktiveras som egentligen behöver fortsätta vila. Matintag blir en ytterligare störning, säger Jonathan Cedernaes.

Men sommartid året runt låter ju bra?

– Ja, ett av problemen är faktiskt termerna, både på svenska och engelska: ”Daylight saving time” låter bättre än ”Standard time” och ”Sommartid” låter trevligare än ”Vintertid” eller ”Normaltid”. Men hur kul är det att behöva stiga upp i mörkret ännu fler dagar under vinterhalvåret, vilket skulle vara fallet om man inför permanent sommartid?.

Hur mår man bäst efter tidsomställningen?

– Allra bäst är att börja skifta sina sovtider gradvis. Men denna helgs enda timmes omställning är harmlös jämfört med hur många ändrar dygnsrytm vanliga helger.

Helgomställningen ger alltså så kallad social jetlag och är i sig kopplad till en rad hälsoproblem, som viktuppgång, sämre blodsockerreglering och svårare menstruationssymptom.

Att både gå och lägga sig och gå upp mycket senare för att därefter tvingas ställa tillbaka dygnsrytmen flera timmar när måndagen kommer är alltid påfrestande för kroppen som älskar regelbundna vanor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons