Foto: Stefan Tell
Hälsa

Sömnforskaren: ”Varför sova ihop om man sover bättre ensam?”

De senaste 30 åren har antalet personer med sömnproblem fördubblats – i Sverige har var tredje person problem med sömnen. Därför är det inte så konstigt att det är trendigt att snacka sömn. Så trendigt att förra årets Nobelpris i medicin gick till två forskare som studerat dygnsrytmen – vår inre klocka. Christian Benedict är sömnforskare och docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet och författare till boken Sömn, sömn, sömn som handlar om det vi tillbringar en tredjedel av våra liv med att göra – att sova.

Annons

– Det finns en slags magi kring sömn. Det är inget du bara kan bestämma dig för att bli bra på. Jag tror att det är därför många är oroliga över sina sovvanor, att inte kunna styra dem skapar en kontrollförlust.

Vissa menar på att det är en statusmarkör att sova bra, vad tänker du om det?
– Det är synd att man tänker så. Man kan ju inte styra sin sömn och det är oartigt att säga så med tanke på att det finns en stor grupp i samhället som sover dåligt. Det går inte att säga åt dem att skärpa sig – det funkar inte så. Jag gillar överhuvudtaget inte att det finns en hysteri kring sömn. Forskningen har ett ansvar att inte basunera ut saker som att dålig sömn dödar, ger oss sjukdomar och gör oss tjocka. Det skapar bara en massa stress.

Vad vill du säga till dem som sover dåligt?
– Att sover du några timmar överhuvudtaget så har du ju en start. Även om du inte sover så går kroppen in i viloläge som ger återhämtning. Jag vill att alla ska känna att sömnen är deras bästa vän och livslånga skyddsängel. Sömn är viktigt – men inte avgörande för hälsan.

I boken skriver du att många går och tror att de har sömnproblem – fast de inte har det?
– Det stämmer. Det finns en stark hälsotrend kring sömn i och med alla sömnappar och smarta armband som säger sig kunna läsa av hur vi sover. Många feltolkar tyvärr informationen och får för sig att de har dålig sömn fast de inte har det. Sömnen blir ett hälsoprojekt där man kan gå från att vara frisk till att utveckla sömnproblem. Att göra sömn till prestation är helt vansinnigt. Jag tycker det är symptomatiskt för vår samtid, vi vill att allt ska vara perfekt hela tiden; jobb, relationer, motion – och sömn.

Påverkar smartphones och surfplattor vår sömn?
– Ja, det är inte bra för hjärnan att vara uppkopplad hela tiden – det minskar utrymmet vi har till att koppla av, reflektera över vad som händer i våra liv och vilka bekymmer vi dras med. Tankar och känslor bubblar istället upp när vi går och lägger oss och då blir det svårt att somna. Det är inte meningen att första gången man kan tänka på riktigt är när man lägger sig. Jag vill inte demonisera mobiler, men ibland gör de att vi glömmer bort att vi behöver perioder som bara är till för oss, då vi inte gör någonting.

Vad säger du om tupplurar?
– Det är okej att sova en stund på dagen, speciellt om man sovit dåligt natten innan, men se till att det är en kort power nap på 15-20 minuter. Sover du för länge har du mindre djupsömn nästa natt och får inte ut lika mycket hälsoeffekter av just den sömnfasen.

Finns det någon sömnmyt du vill slå hål på?
– Att om du inte sover sju timmar per natt så är det något allvarligt fel på din sömn. Man kan inte generalisera på det sättet. Ibland låter det som att det är helt kört om man inte sover minst sju timmar.

Är det verkligen bra att alltid sova ihop med någon?
– Nej, det behöver det inte vara. Det finns ett uttryck som heter sleep divorce, som betyder att man behöver sova åtskilt för att få en god sömn. Jag tycker inte det är konstigt alls. Kanske har du och din sambo helt olika behov; ni sover på olika sätt eller går och lägger er vid olika klockslag. Någon stör sig på att den andre andas konstigt eller snarkar. Varför ska man på grund av traditionellt tänkande sova ihop om man sover bättre ensam? Man gör ju ändå allt tillsammans när man är vaken.

Sömnforskaren Christian Benedict har tillsammans med journalisten Minna Tunberger skrivit boken Sömn, sömn, sömn: hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och dina känslor hör ihop med din sömn.

Foto: Stefan Tell

Till Toppen