Annons

SvD väljer: 10 pärlor på Stockholms scener

Elin Wägner uppdaterad med hiphop och Hamlet som samtidsthriller. Vuxna som tokstressar och övergivna barn som finner tröst. SvD:s kritiker Lars Ring och Anna Ångström väljer tio aktuella favoriter bland vårens premiärer i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

Hannes Meidal som Hamlet.

Foto: Mats BäckerBild 1 av 1

1 / 10

Hannes Meidal som Hamlet.
Hannes Meidal som Hamlet. Foto: Mats Bäcker

Hamlet

Jens Ohlin och Hannes Meidal har åstadkommit en ”Hamlet” som ger ärkeklassikern liv igen. Duon har skapat ett parallellt drama – en politisk samtidsthriller. Hannes Meidal spelar Hamlet med desperat energi, förtvivlan och ett själväckel som är makalöst. Jens Ohlins regi vågar blanda en rad uttryck: galla, desperation, cynism, sorg, fars och humor. Ohlin & Meidal slipar nya fasetter på en 400 år gammal text, ger den lyster, och lager på lager av intelligent mening. Frågan om ansvar kommer ingen av oss undan.

Teater Galeasen. Till och med 22 maj.

Annons
Annons

Desislava Stoeva och Calum Lowden i ”Drömmen om Svansjön”.

Foto: Carl ThorborgBild 1 av 1

2 / 10

Desislava Stoeva och Calum Lowden i ”Drömmen om Svansjön”.
Desislava Stoeva och Calum Lowden i ”Drömmen om Svansjön”. Foto: Carl Thorborg

Drömmen om Svansjön

Koreografen Pär Isberg har länge haft sin ”Drömmen om Svansjön” i tankarna. Han väver in långa citat ur originalet till baletternas balett i en berättelse om konkurrens, kärlek och mobbning bakom kulisserna. Greppet tillåter honom att röra sig fritt mellan en realistisk balettsal och sagovärlden, där svanarnas dans flyter in och ut i den kreativa processen. Ensemblen är i högform och från orkesterdiket strömmar Tjajkovskijs musik med spänst och poetisk lyster. Man får mycket balett för pengarna.

Kungliga Operan. Till och med 2 juni.

Annons
Annons

 Jesper Waldersten, Pär Andersson, Matthew Branham och Erik Nyberg i ”Det var inte jag. Igen”.

Foto: Mats BäckerBild 1 av 1

3 / 10

 Jesper Waldersten, Pär Andersson, Matthew Branham och Erik Nyberg i ”Det var inte jag. Igen”.
 Jesper Waldersten, Pär Andersson, Matthew Branham och Erik Nyberg i ”Det var inte jag. Igen”. Foto: Mats Bäcker

Det var inte jag. Igen

Koreografen Kenneth Kvarnström undersöker vad som uppstår i mötet med konstnären och illustratören Jesper Waldersten. Här skapas dansmåleri – en rörlig tavla som växer fram i nuet och får genklang i tre dansares kroppar. Kanske är det målarens medvetandeström som tar fysisk gestalt under en ateljénatt då fantasin spränger ramarna och figurerna bryter sig loss och antar nya skepnader i mörkret. Ibland tar uttrycken udden av varandra. Likväl är uppsättningen en fascinerande hyllning till det irrationella.

Kulturhuset Stadsteatern. Till och med 19 maj.

Annons
Annons

Anna-Lena Efverman och Robert Fux i ”Främlingsleguanen”.

Foto: Niklas HellgrenBild 1 av 1

4 / 10

Anna-Lena Efverman och Robert Fux i ”Främlingsleguanen”.
Anna-Lena Efverman och Robert Fux i ”Främlingsleguanen”. Foto: Niklas Hellgren

Främlingsleguanen

Martina Montelius har omarbetat kortromanen ”Främlingsleguanen” till pjäs, vilt associationsrik och oerhört rolig men också fylld av en bottenlös sorg. Åh, hur man vill krama detta barn som stjäl nikotinplåster åt sitt växelvarma husdjur. Natalie Ringler har regisserat duon på scenen: Anna-Lena Efverman med sin närhet till komedi. Robert Fux med en röst som kan fylla kyrkor, subtil och stark. Stycket är en superb tröstetrasa för alla övergivna barn som tvingas bli geniala för att överleva.

Teater Brunnsgatan Fyra. Till och med 27 maj.

Annons
Annons
Foto: Sören VilksBild 1 av 1

5 / 10

Foto: Sören Vilks

Stilla liv

Ett fotoalbum med bilder av fattigdom, hunger och krig. En impressionistisk ström av sepiabrunt, obarmhärtig liv där döden ironiskt nog är den enda konstanten. Ensemblen är som en ålderstrappa med representanter från alla åldrar. Det vimlar av barn och brueghelska exteriörer av vardag, där det ofattbara liksom händer vid sidan av. Här handlar det inte om emotioner, utan reflexion. Detta är ett Memento mori, emblematiska bilder av villkoren för livet. En ordlös ström av beckettsk tidlöshet.

Dramaten, Elverket. Till och med 8 juni.

Annons
Annons

Ensemblen i ”Bernardas hus”.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

6 / 10

Ensemblen i ”Bernardas hus”.
Ensemblen i ”Bernardas hus”. Foto: Sören Vilks

Bernardas hus

Anna Petterssons iscensättning av Lorcas drama ”Bernardas hus” ger en sammansatt bild av förtryck men också av en oerhörd oförlöst kraft som strålar och vrålar ur kvinnokropparna. Här ligger Bernarda själv död i kistan redan när föreställningen börjar men hennes döttrar fortsätter att kontrollera varandra i en hårt stiliserad, liksom uppskruvat koreograferad akt där sexualitet och andra förbjudna lustar växer bakom osynliga murar. Bilden av ett system där alla är fångna blir oerhört stark.

Kulturhuset Stadsteatern. Till och med 12 maj.

Annons
Annons

Malin Karlsson, Lotta Östlin Stenshäll, Isabella Touma Pettersson och Astrid Kakuli i ”Norrtullsligan”.

Foto: Markus GårderBild 1 av 1

7 / 10

Malin Karlsson, Lotta Östlin Stenshäll, Isabella Touma Pettersson och Astrid Kakuli i ”Norrtullsligan”.
Malin Karlsson, Lotta Östlin Stenshäll, Isabella Touma Pettersson och Astrid Kakuli i ”Norrtullsligan”. Foto: Markus Gårder

Norrtullsligan

Carolina Frändes version av Elin Wägner-romanen från 1908 är en karusell som rör sig genom tiden musiksatt av ett drygt dussin rap- och hiphoplåtar av svenska, kvinnliga artister. Iscensättningen är tänkt för unga från sexton år, men tolkningen har nerv och humor plus ett ivrig rättvisepatos som bör nå en bred publik. Tydligast tillägg är kärlekshistorien mellan Eva och Stenberg, ett lesbiskt kärlekspar. Publikgradängen rör sig och far genom moraliteter och revolt – en ”Jösses, flickor...” för 2017.

Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen. Till och med 12 maj.

Annons
Annons

Rolf Skoglund, Marie Göranzon och Kristina Törnqvist i ”Försökskaninerna”.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

8 / 10

Rolf Skoglund, Marie Göranzon och Kristina Törnqvist i ”Försökskaninerna”.
Rolf Skoglund, Marie Göranzon och Kristina Törnqvist i ”Försökskaninerna”. Foto: Sören Vilks

Försökskaninerna

Marie-Louise Ekman har skrivit sista delen av trilogin om sin mamma, ett 90 minuter långt drömspel. Marie Göranzon gör en moder som är en agitator, en allt mer högljudd protest men också en som slåss för kvinnan som stabilitet och grundbult för hela världsordningar. Stycket skildrar ett retoriskt geni, en kvinna fylld av kraft som skapar sin egen sanning. En mor som är ett slags vardagskonstnär som arbetar med förhöjda medel. Marie Göranzon är kort och gott magnifik - en makalös, dramatisk svetslåga.

Dramaten. Till och med 11 juni.

Annons
Annons

Filip Alexanderson och Hamadi Khemiri i ”Bråttom bråttom”.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

9 / 10

Filip Alexanderson och Hamadi Khemiri i ”Bråttom bråttom”.
Filip Alexanderson och Hamadi Khemiri i ”Bråttom bråttom”. Foto: Sören Vilks

Bråttom bråttom

Man kan lugnt säga att koreografen och regissören Birgitta Egerbladhs Dramatendebut på Lejonkulan tar upp ett ämne i tiden. ”Bråttom bråttom” är tänkt för fyraåringar och uppåt, men oavsett vilket åldersperspektiv man har finns scener att känna igen sig i. Så är ju också Egerbladh fena på vardagens kroppsspråk, ett fysiskt uttryck som skådespelarna erövrar, särskilt Hamadi Khemiri gör allt med en twist. Helheten, med texter av Klunganmedlemmar, är en klok och rolig existentiell betraktelse över vilket slags samhälle vi vill ha.

Dramaten. Till och med 28 maj.

Annons
Annons

David Fridholm och Jakob Eklund i ”Billy Elliot”.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

10 / 10

David Fridholm och Jakob Eklund i ”Billy Elliot”.
David Fridholm och Jakob Eklund i ”Billy Elliot”. Foto: Sören Vilks

Billy Elliot

Musikalen om gruvarbetarsonen Billy som börjar dansa balett är en mycket effektivt berättad historia om att få uttrycka sig som man själv vill – och att våga ta språnget från sin bakgrund trots en stelbent omgivning. ”Billy Elliot” med sina många aktörer, dansören och statister rullar på nästan som en triumfatorisk ångvält – ur mängden urskiljer sig några riktigt fina insatser: Kajsa Reingardt som gaggig farmor, och Sara Jangfeldt som surmulen danspedagog och så den trio olika pojkar som dansar Billy.

Kulturhuset Stadsteatern. Till och med 11 juni. Åter 19 augusti.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons