Annons

Sonychefen: Det blir nästa megatrend efter mobilen

Sonys vd Kenichiro Yoshida med nya bilen Vision-S som har 33 inbyggda sensorer och en väldigt lång skärm framför föraren.
Sonys vd Kenichiro Yoshida med nya bilen Vision-S som har 33 inbyggda sensorer och en väldigt lång skärm framför föraren. Foto: Florian Schuh/TT

Mercedes-Benz tar efter filmen Avatar och elektronikjätten Sony överraskar med en egen elbil. Det är några tecken på CES-mässan i Las Vegas att bil- och elektronikbranschen växer ihop.

Under strecket
Publicerad

Ola Källenius, vd för Daimler/Mercedes-Benz, lät gänget bakom filmen ”Avatar” inspirera nya konceptbilen Vision AVTR.

Foto: Andrej Sokolow/TTBild 1 av 1

Många biltillverkare har det tungt just nu. Samtidigt som den globala bilförsäljningen är pressad kämpar tillverkarna med tre stora trender: övergång till eldrift, allt mer självkörande fordon och uppkopplade bilar. Det är en omställning som i sig kostar stora pengar. Till det kommer att när bilarna digitaliseras får de traditionella biltillverkarna konkurrens från andra branscher.

Utvecklingen märks tydligt på den stora mässan CES som hålls i Las Vegas. Traditionellt har den mest handlat om mobiler, tv-apparater och annan hemelektronik.

Efter reklamen visas:
Bil plus elektronik blir Avatar-bil

Nu tar biltillverkarna till sig allt mer från teknikindustrin och de märks därför också mer på mässan. Samtidigt satsar elektronikbolagen allt mer på bilarna som de ser som nästa viktiga steg.

– Det är ingen överdrift att säga att mobilen har varit den stora megatrenden det senaste decenniet. Jag tror att nästa megatrend blir mobilitet, sa Sonys koncernchef Kenichiro Yoshida när han framträdde på bolagets presskonferens i Las Vegas.

Sony överraskade rejält när bolaget presenterade sin bilprototyp Vision-S. Det är en eldriven bil som bland annat ska användas för att Sony ska kunna visa upp kamerateknik för självkörande bilar.

Annons
Annons

Ola Källenius, vd för Daimler/Mercedes-Benz, lät gänget bakom filmen ”Avatar” inspirera nya konceptbilen Vision AVTR.

Foto: Andrej Sokolow/TTBild 1 av 1

Svensken Ola Källenius fick en del uppmärksamhet under mässan. Han är koncernchef för Daimler/Mercedes-Benz och håller på med att dra ned på kostnaderna för att få råd med all ny teknik som krävs när bilvärlden ställer om till eldrift och självkörande fordon.

Ola Källenius, vd för Daimler/Mercedes-Benz, lät gänget bakom filmen ”Avatar” inspirera nya konceptbilen Vision AVTR.
Ola Källenius, vd för Daimler/Mercedes-Benz, lät gänget bakom filmen ”Avatar” inspirera nya konceptbilen Vision AVTR. Foto: Andrej Sokolow/TT

De senaste åren har mycket kretsat kring fordon som är uppkopplade till internet och till varandra. Men framöver handlar det, enligt Ola Källenius, lika mycket om hopkoppling mellan fordon och förare, till exempel genom att bilen ska kunna köras och kontrolleras bara med hjälp av förarens gester.

För att konkret visa hur det kan bli presenterade Ola Källenius en konceptbil från Mercedes. Den ska bland annat känna igen ägaren/föraren genom att analysera hjärtslag och andning.

Bilen, som inte blir till försäljning, har tagits fram tillsammans med dem som stod bakom filmen ”Avatar”. Mycket av designen känns också igen från filmen.

Vid sidan av Sony finns gott om andra exempel på hur teknik- och bilbransch växer ihop. Det ryska teknik- och internetföretaget Yandex visade till exempel upp en Toyota Prius som kan köra på egen hand med hjälp av företagets teknik.

Den amerikanska datachiptillverkaren Qualcomm presenterade sitt nya system för självkörande bilar. Bolaget är mest känt för att ha en mycket stark ställning när det gäller chip till smarta mobiler.

Nu tar Qualcomm upp konkurrensen med Intel och Nvidia som redan skaffat sig en stark position när det gäller datachip för fordonsbranschen. Nvidia slöt exempelvis i somras ett stort avtal med den svenska lastbilstillverkaren Volvo.

Jag tror att nästa megatrend blir mobilitet.

Under mässan visade även det svenska mjukvaruföretaget Zenuity upp sitt system för självkörande fordon. Det ska införas i samband med att de två nya eldrivna bilarna Volvo XC 40 Recharge och Polestar 2 börjar levereras i år. Zenuity ägs av Volvo Cars och Veoneer.

Det är också uppenbart att en del av biltillverkarna försöker bredda sig och Toyota siktar på framtidens städer. Bolaget ska börja bygga upp en liten stad vid foten av berget Fuji där allt tänks nytt från grunden.

Mycket fokus ska ligga på utveckling av självkörande bilar, smarta hem, artificiell intelligens och bränsleceller.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons