Annons

Sov för att minnas – och för att glömma

Sömnforskaren Frida Rångtell.
Sömnforskaren Frida Rångtell. Foto: Stina Stjernkvist/TT och Jonas Tykesson

En god natts sömn stärker vårt minne – men hjälper oss också att glömma. ”Utan sömnen skulle hjärnan bli överbelamrad”, säger sömnforskaren Frida Rångtell, aktuell med en avhandling om sömn och minne.

Under strecket
Publicerad

Frida Rångtell, sömnforskare.

Foto: Jonas Tykesson Bild 1 av 2

När vi sover sker en konsolidering, en förstärkning, av minnet.

Foto: Gorm Kallestad/TT Bild 2 av 2

Sov på saken – det fungerar. Morgonen därpå kommer du att minnas mycket bättre det du försökte lära dig kvällen innan. Den där raden med glosor, till exempel, som tycks vägra att fastna hur mycket du än nöter. Efter en natts sömn sitter de ofta där.

Varför är sömnen så bra för vårt minne?

– När vi sover sker en konsolidering, en förstärkning, av minnet. När vi först lär in något är minnet instabilt. Det behöver befästas för att vi ska minnas även på längre sikt, säger Frida Rångtell, doktor i neurovetenskap vid Uppsala universitet som nyligen disputerade med avhandlingen ”If only I could sleep, maybe I could remember”.

Under sömnen minskar mängden intryck till hjärnan, vilket gör att vi kan bearbeta det som vi varit med om när vi varit vakna.

Vi måste kunna ta ut kärnan i informationsflödet.

Dessutom hjälper sömnen oss att glömma: Att prioritera i mängden information och intryck som mött oss under dagen och sortera bort det som är oviktigt, låta det sjunka ner i glömskan. Det är nödvändigt. Om vi skulle minnas allt, skulle hjärnan snabbt bli överbelamrad.

Annons
Annons

Frida Rångtell, sömnforskare.

Foto: Jonas Tykesson Bild 1 av 2

När vi sover sker en konsolidering, en förstärkning, av minnet.

Foto: Gorm Kallestad/TT Bild 2 av 2

– Generalisering är en central del av inlärningsprocessen. Vi måste kunna ta ut kärnan i informationsflödet – och applicera den på framtida scenarier. Vad av allt detta är det viktigt att jag minns? Minnet är viktigt för förmågan att sia om framtiden.

Frida Rångtell, sömnforskare.
Frida Rångtell, sömnforskare. Foto: Jonas Tykesson

Sova för att glömma, alltså. Och minnas för att se framåt. Sömnen är livsviktig för vår överlevnad men samtidigt relativt outforskad. Det var inte minst det som lockade Frida Rångtell till forskningsområdet en gång i tiden. Hjärnans komplexitet och hur sömnen påverkar våra kognitiva förmågor.

Enligt Frida Rångtell spelar sömnen olika roll beroende på vad som ska läras in, vilket form av minne som ska bearbetas och befästas. Sömnen kan delas in i fyra olika stadier som återkommer i cykler under natten och som fyller olika funktioner – också för vår inlärning. Läx-glosorna som nämndes i inledningen av artikeln, verkar främst processas under den så kallade djupsömnen.

När vi sover sker en konsolidering, en förstärkning, av minnet.
När vi sover sker en konsolidering, en förstärkning, av minnet. Foto: Gorm Kallestad/TT

Så har vi det här med sömnbristen, och vad den gör med oss. Att nattvaka försämrar uppmärksamhetsförmågan, det råder det ingen tvekan om. Även om det självfallet ser olika ut beroende på hur stor sömnbristen är, och hur länge den har byggts upp.

– Enstaka nätter med sämre sömn inte är något att oroa sig för. Det ingår i livet. Kroppen kan hantera det. Längre perioder av sömnbrist, och uttalad trötthet eller utmattning, bör man däremot ta på allvar, säger hon.

Annons
Annons

Stör det blåa ljuset från skärmen vår nattsömn? Enligt vår studie: nej.

Men om det nu är så bra för minnet att sova, borde vi försöka sova … säg 12 timmar per natt för att maximera lärandet? Minns vi mer ju mer vi sover?

– Nej. Rekommendationen för vuxna är 7–9 timmar, och både mindre och mer än det anses vara sammanlänkat med negativa hälsoaspekter på gruppnivå. Men det handlar inte bara om antal timmar. Själva sammansättningen av sömnen är minst lika viktig, att man får alla stadier. Man behöver hitta sin egen ideala sömntid – och den kommer att variera under livet.

Själv känner sig Frida Rångtell en smula ”sömndepriverad” idag, berättar hon. Hon har sovit bra men alldeles för kort, är uppe i varv. Svensk förening för sömnforskning och sömnmedicin firar 30-årsjubileum i Uppsala och Frida Rångtell ska under mötesdagarna hålla både kurs och föreläsning.

Och apropå att vara uppe i varv: en del av avhandlingen ägnar hon åt den i högsta grad aktuella debatten om skärmar och skärmljus. Stör det blåa ljuset från skärmen vår nattsömn? Trycker det blåa ljuset ner nivåerna av det lugnande hormonet melatonin, och gör oss pigga – trots att det är kväll?

– Vissa studier har sett en effekt av skärmljus på melatonin och sömnen. Men enligt vår studie: nej. Vi såg ingen sådan påverkan. Men vi studerade alltså enbart ljuset. Man ska komma ihåg att skärmanvändning också kan störa nattsömnen på andra vis, till exempel genom att vi blir upprymda och får belöningskickar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons