Annons

Spelbolagen drabbade av moralisk motvind

Fallande aktiekurser och en växande storm av kritik. Trots att de stora spelbolagen på börsen har rapporterat starka resultat är aktiemarknaden skeptisk. Nästa år stundar också ett delvis nytt läge för bolagen.

Under strecket
Publicerad

Spelbolagen satsade hårt på marknadsföringen till sommarens VM.

Foto: John Locher/TT Bild 1 av 3

Maria Landeborn, Danske Banks sparekonom.

Foto: Allis Nettréus Bild 2 av 3

Per Norman, vd för Mr Green, är nöjd med höstens kvartalsrapport och tror på ökat tillväxt de närmaste åren.

Foto: Mr Green Bild 3 av 3

Spelbolagen satsade hårt på marknadsföringen till sommarens VM.

Foto: John Locher/TT Bild 1 av 1
Spelbolagen satsade hårt på marknadsföringen till sommarens VM.
Spelbolagen satsade hårt på marknadsföringen till sommarens VM. Foto: John Locher/TT

Trots fina rapporter har bolag som Kindred, Betsson, Mr Green, Evolution Gaming och Netent inte lyft så högt på börsen som man kunde förväntat sig med så pass starka kvartalsresultat i ryggen.

– Någonstans kan man säga att spelbolagen inte får så starka lyft som de borde. Det kan finnas små detaljer i rapporterna som inte levt upp till förväntningarna, även om den redovisade försäljningen har varit bra, säger Danske Banks sparekonom Maria Landeborn.

Landeborn tror även att det något dämpade börsresultatet beror på att börsen allmänt varit orolig ett tag med höjda amerikanska långräntor, brexit och italienskt budgetbråk som spökat.

Dessutom kan det finnas oro bland investerare angående den nya svenska spellagstiftningen som börjar gälla 1 januari, vilken öppnar upp spelmarknaden för utländska bolag.

Annons
Annons

Maria Landeborn, Danske Banks sparekonom.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 1

– Det kan vara så att spelbolagen inte blir belönade för de fina rapporterna på grund av den allmänna oroligheterna på börsen, men även skepsis kring regleringarna och hur bolagen klarar dem, säger Landeborn.

Maria Landeborn, Danske Banks sparekonom.
Maria Landeborn, Danske Banks sparekonom. Foto: Allis Nettréus

Inför introduceringen av de nya svenska spelregleringarna har bolagen också stött på moralpatrull i oktober. Fotbollsmagasinet Offsides chefredaktörer Anders Bengtsson och Johan Orrenius förklarade förra veckan i sin podcast att de i fortsättningen inte tänker sälja annonser till spelbolag.

Även Handelsbanken fonder har på kort tid avslutat sina investeringar i spelbolag och sålde under tre månader av ett innehav värt 1,2 miljarder kronor.

”Branschen bedöms ha negativa effekter på sin omvärld och för samhället i form av exempelvis ökade samhällskostnader för spelmissbruk. Att investera eller inte i spelbolag ses av oss, och många av våra kunder, som en viktig ansvarsfråga.”, kommenterade Karin Askelöf, hållbarhetsansvarig på Handelsbanken fonder, till Di.

Trots en antydan till ett moraliskt bakslag tror Maria Landeborn på Danske Bank en fortsatt försiktigt positiv utveckling för spelbolagen.

– Vi är positiva till spelbolagen som sektor, de har visat fina marginaler. Värderingen är mer aptitlig nu än tidigare i år, och förutsatt att de har bottnat i kalkylen kring de nya regleringarna så tror jag att de kommer utvecklas väl.

Annons
Annons

Per Norman, vd för Mr Green, är nöjd med höstens kvartalsrapport och tror på ökat tillväxt de närmaste åren.

Foto: Mr Green Bild 1 av 1

Även Per Norman, vd vid MRG (tidigare Mr Green), tror på positiv utveckling, och är nöjd med företagets rapport.

– Vi är nöjda och vår prioritet är att fortsätta växa. I år är målet satt på 40 procent och till och med år 2020 ska vi växa med 25 procent per år.

MRG finns idag på 13 marknader, och är inte orolig för att tappa marknadsandelar i Sverige med de nya regleringarna.

– Sverige är inte vår största marknad, men står ungefär för runt 20 procent av vår omsättning. Vi har ett väldigt starkt varumärke och är inte oroade.

Kommer regleringen medföra ökade marknadsföringskostnader?

– Kortsiktigt ja, när det handlar om att ta position på en marknad där flera nya aktörer kommer in och utmanar. Men på långsikt kommer det minska, det är min bedömning, säger Per Norman.

Per Norman, vd för Mr Green, är nöjd med höstens kvartalsrapport och tror på ökat tillväxt de närmaste åren.
Per Norman, vd för Mr Green, är nöjd med höstens kvartalsrapport och tror på ökat tillväxt de närmaste åren. Foto: Mr Green
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons