Annons

”Som att få bonus då du handlar på Systembolaget”

”Omfattande” och ”aggressiv”. Så beskriver civilminister Shekarabi spelbolagens reklam. Bolagen har en dryg månad på sig att skärpa sig, annars väntar strängare regler. Samtidigt ropar spelberoende svenskar om ett totalförbud.

– Tänk om du hade sett något sådant på Systembolaget, att du får en bonus när du handlar första gången, säger Daniel, spelberoende sedan tonåren.

Under strecket
Publicerad

Shekarabi på presskonferensen efter mötet med spelbolagen.

Foto: Wayne Parry/AP och Janerik Henriksson/TTBild 1 av 2
Foto: Marcus Ericsson/TTBild 2 av 2

Shekarabi på presskonferensen efter mötet med spelbolagen.

Foto: Wayne Parry/AP och Janerik Henriksson/TTBild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Spelbolagen får tidsfrist med krav på förändring

Ta ansvar – eller drabbas av konsekvenserna. Det var civilminister Ardalan Shekarabis varning till samtliga licensierade spelbolag under torsdagens möte med den nu hårt kritiserade branschen.

Medan pressuppbådet väntade på statsrådet inne på finansdepartementet, förklarade Shekarabi för spelbolagen att de får respit fram till sista mars för att ta fram en självreglerande branschlösning.

Shekarabi på presskonferensen efter mötet med spelbolagen.
Shekarabi på presskonferensen efter mötet med spelbolagen. Foto: Wayne Parry/AP och Janerik Henriksson/TT

– Vi förväntar oss, utöver det självklara att bolagen följer lagen om måttfull marknadsföring, att de också jobbar med självreglering vad gäller omfattning och utformning av marknadsföring, sa Shekarabi.

Huruvida spelbolagen kommer att lyssna på Shekarabi eller inte återstår att se, men ministern själv utlovade stränga åtgärder ifall bolagen skulle misslyckas med att nå en lösning. Utan att ge konkreta exempel lyfte han hårdare reglering.

Annons
Annons
Foto: Marcus Ericsson/TTBild 1 av 1

– I Italien har de förbjudit all spelreklam, och i Danmark och Storbritannien har man i vissa fall begränsat reklamen i vissa sammanhang.

För att spelbolagen ska slippa hårdare regler måste de nu hålla sig inom kravet på ”måttfullhet”. Vad det innebär är fortfarande oklart, men enligt Shekarabi har ”omfattningen” och ”aggressiviteten” i marknadsföringen sedan spellagen trädde i kraft varit oacceptabel.

Enligt Daniel, en spelberoende lärare från Skaraborgstrakten, ska man kanske inte hoppas för mycket på att spelbolagens reklam i framtiden är måttfullare.

– Nej, men det får tiden utvisa. De har fått ganska kort om tid på sig för att hitta en lösning i mars. Fast å andra sidan har de vetat om kraven på måttfullhet länge.

Foto: Marcus Ericsson/TT

Daniel började spela i tonåren, strax efter millennieskiftet. Sedan 2017 har han varit spelfri, efter att ha samlat på sig stora skulder hos kreditbolag och SMS-utlåningsföretag. Enligt honom har spelreklamen gjort sig påmind först sedan han blev spelfri.

– När du är beroende tänker du inte så mycket på den, den bara finns där. Det var först när jag slutade spela som jag insåg hur mycket reklam det faktiskt är.

Enligt Daniel borde spelreklam jämställas med tobak och alkohol. Om den inte förbjudas helt, borde den åtminstone regleras hårdare.

Annons
Annons

– Spelberoende är en folkhälsosjukdom som ofta leder till självmord, och drabbar anhöriga i en otrolig omfattning. Reklamen, som finns överallt, påverkar även de närmsta drabbade i stor utsträckning, trots att det inte är de som spelar bort pengarna, säger Daniel och fortsätter.

– Ofta riktar reklamen in sig på svagheterna – ”koppla av” medan du spelar, och sånt. Det är just det spelare vill – koppla bort skuld och skam. Därför står jag för att man borde införa ett totalförbud, det är så många som inte lyckas stå emot reklamen.

Även om Daniel inte tror att all spelreklam kommer att förbjudas, hoppas han åtminstone att spelbolagen gemensamt kan komma fram till en rad åtgärder. Bland annat borde reklamen, i den mån den existerar, även länka till speltoppsajten Spelpaus.se, samt göra det ännu tydligare att spelande kan leda till allvarliga skulder och beroende.

Dessutom vill Daniel kraftigt minska alla lockande erbjudanden i samband med spelreklam.

– Reklamen har blivit så aggressiv, alla spelsidor lockar med insättningsbonusar, vilket faktiskt är rätt stora belopp. Tänk om du hade sett något sådant på Systembolaget, att du får en bonus när du handlar första gången. Det fungerar ju inte.

Daniel heter egentligen något annat i verkligheten.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons