Annons

Spelföretagen rusar – men hotas av kompetensbrist

Under de senaste åren har den svenska spelutvecklarbranschen vuxit betydligt snabbare än den globala spelmarknaden.
Under de senaste åren har den svenska spelutvecklarbranschen vuxit betydligt snabbare än den globala spelmarknaden. Foto: Jens Kalaene/TT

Battlefield, Candy crush saga och Minecraft har satt den svenska spelindustrin på kartan. Men den snabba tillväxten hotas av kompetensbrist – spelföretagen är många och utvecklarna få.

Under strecket
Publicerad

Minecraft har stått för en stor del av Mojangs omsättning – och Per Strömbäck tror inte att branschen är på väg mot en inbromsning.

Foto: Fredrik Sandberg/TT, Susanna Persson Öste/TT

Förklaringen till de många svenska spelsuccéerna till spel går att finna i pojkrum på 80-talet. I alla fall enligt Per Strömbäck, talesperson för branschföreningen Dataspelsbranschen.

– Vi hade många svenska medelklasskillar som fick sin första Commodore 64 som de lärde sig programmering på, samtidigt som de spelade Drakar och Demoner i någon källare. Det var en viktig grund som de lärde sig bygga spel på.

Under de senaste åren har den svenska spelutvecklarbranschen vuxit betydligt snabbare än den globala spelmarknaden.

Fjolårets Spelutvecklarindex, en rapport som branschorganisationen Dataspelsbranschen årligen plockar fram, visar att mellan 2012–2017 har den svenska spelindustrins omsättning svällt med hela 296 procent – från 3,7 miljarder till 14,7 miljarder per år.

Under 2017 gjorde de svenska företagen en vinst på fyra miljarder kronor, och växte med 17 procent – vilket är klart bättre än det globala genomsnittet på 13 procent. Siffrorna för 2018 väntas presenteras i september.

Per Strömbäck menar att det är en kombination av mångfald och kultur som ligger bakom de svenska framgångarna.

Annons
Annons

Minecraft har stått för en stor del av Mojangs omsättning – och Per Strömbäck tror inte att branschen är på väg mot en inbromsning.

Foto: Fredrik Sandberg/TT, Susanna Persson Öste/TT

– Mångfalden ligger i mängden företag. Vi kan göra mobilspel, stora spel till blockbusterfilmer och till nördnischer för PC-spel. Vi har en otrolig bredd, vilket gör oss bra på att anpassa oss till nya förutsättningar.

Det största svenska bolaget är Mojang, som under 2017 stod för 30 procent av marknadens omsättning. Detta berodde mycket på spelförsäljningar av succén Minecraft.

Mojang skuggas främst av King, som gjort succé med mobilspelet Candy crush saga, och köptes upp av amerikanska bolaget Activision Blizzard för 50 miljarder kronor 2015. I fjol omsatte bolaget 2,4 miljarder.

Även Dice, som på tidigt 00-tal kom med First-person shooter-succén Battlefield och ägs sedan 2006 av amerikanska jätten Electronic Arts, är en svensk storspelare med en fjolårsomsättning på omkring 1,3 miljarder kronor.

Minecraft har stått för en stor del av Mojangs omsättning – och Per Strömbäck tror inte att branschen är på väg mot en inbromsning.
Minecraft har stått för en stor del av Mojangs omsättning – och Per Strömbäck tror inte att branschen är på väg mot en inbromsning. Foto: Fredrik Sandberg/TT, Susanna Persson Öste/TT

Vad för utmaningar har branschen? Sverige kan väl knappast räkna med en tillväxtfest i spelindustrin hur länge som helst?

– Vi ser egentligen bara flaskhalsen i kompetensförsörjningen som det enda hotet mot fortsatt tillväxt. Det är svårt att se att marknaden skulle bromsa in inom den närmsta tiden, säger Per Strömbäck.

I takt med att branschens omsättning sväller växer även antalet anställda – mellan åren 2012–2017 ökade personer i branschen från 1 967 till 5 338. Det motsvarar en ökning med 171 procent.

Annons
Annons

Samtidigt har det bara under 2017 tillkommit 61 nya bolag, som alla slåss om samma kompetens.

– En omedelbar åtgärd som politikerna bör göra är att lösa problemet med kompetensutvisningar. Det är väldigt svårt att locka specialister till Sverige som ser att folk mister sitt arbetstillstånd på grund av små byråkratimissar, säger Per Strömbäck.

Trots ett idogt arbete med att få en jämn könsfördelning i branschen var fyra av fem anställda under 2017 män.

Vad har branschen för ansvar över att locka fler kvinnor?

– Självklart har vi ett ansvar, det är den frågan vi jobbar som mest med. Vi delar ut stipendium, hittar samarbeten och arbetar med intressegrupper för att säkra att alla våra medlemmar har lika möjligheter.

I rapporten står det att kvinnor i spelutvecklingsindustrin arbetar mer branschöverskridande än deras manliga kollegor. Hur ser du på det?

– Det är en större andel kvinnor som arbetar med hr-frågor, juridik och ekonomi i företagen, men det är fortfarande så att sådana jobb är få i jämförelse med antalet spelutvecklare på bolagen.

– Och fler kvinnor söker sig till vår bransch, för ett par år sedan var det en tiondel som var kvinnor, i dag är det en femtedel, säger Per Strömbäck.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons