Annons

Patricia Hedelius:Spelmissbrukaren är den bästa kunden

Kan du ta dig igenom en dag utan att utsättas för spelreklam? Sannolikt inte – och trots att spelbolagen fått sex veckor på sig av civilministern Ardalan Shekarabi att skärpa sig så lär det inte bita.

Men är de privata bolagen värst?

Under strecket
Publicerad

Statliga Svenska Spel är marknadsledande i en bransch där den bästa kunden är den som far illa av sitt spelande, skriver SvD:s Patricia Hedenius.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 1

Statliga Svenska Spel är marknadsledande i en bransch där den bästa kunden är den som far illa av sitt spelande, skriver SvD:s Patricia Hedenius.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 1
Statliga Svenska Spel är marknadsledande i en bransch där den bästa kunden är den som far illa av sitt spelande, skriver SvD:s Patricia Hedenius.
Statliga Svenska Spel är marknadsledande i en bransch där den bästa kunden är den som far illa av sitt spelande, skriver SvD:s Patricia Hedenius. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Sedan årsskiftet har det statliga spelmonopolet avvecklats och det krävs det spellicens för att få marknadsföra sig till svenska kunder. Trots att utländska bolag redan tidigare vänt sig till svenska kunder så har konkurrensen skruvats upp till en ny nivå.

Drygt 60 bolag har redan fått tillstånd och striden om kunden är benhård. Runt 7,4 miljarder kronor investerades i spelreklam förra året, en ökning med 35 procent sedan tidigare och nära en fördubbling på två år.

Men vem är det som spelar? Svaret är att nästan alla vuxna gjort det någon gång. Den tsunami av reklam som spelbolagen låter skölja in över Sverige tar sikte på de runt 23 miljarder som svenskar spelar för om året.

Det svenskar lägger på spel skulle räcka till att finansiera halva försvaret i ett år. Siffrorna visar att vuxna spenderar runt 7 000 kronor per person i snitt per år. Det är häpnadsväckande mycket pengar – i synnerhet med perspektivet att så många som en femtedel av svenskarna står utan ett sparande.

Annons
Annons

Men är det inte bara män som spelar, och som spelar mycket?

Nej, även om det är dubbelt så många män än kvinnor som spelar så ofta som ett par gånger i veckan. Bland spelmissbrukare finns både män och kvinnor.

Och trots bombmattan av spelreklam så är det allt färre svenskar som faktiskt spelar. Bäst visar sig nämligen reklamen bita på dem som redan är fast.

Det visar sig också att de som spelar lägger allt mer pengar. Runt 300 000 personer spelar om pengar så gott som varje dag. Då är det kanske inte är så märkligt att nära 150 000 av svenskarna upplevt att de spelat för mycket det senaste året.

Många av spelbolagens kärnkunder mår med andra ord dåligt och vill ta sig ur sitt missbruk. Tjänsten ”Spelpaus” som lanserades vid årsskiftet är en succé och har redan lockat 20.000 personer att stänga av sig – och de flesta väljer inte en tidsbegränsad avstängning utan tills vidare.

Tidigare spelreklamsfria zoner är samtidigt tapetserade med ”free spins och snabba utbetalningar”. Den aggressiva reklamen kan knappast vara förenlig med spellagens "höga krav på måttfullhet ska gälla vid marknadsföring av spel", menade civilminister Ardalan Shekarabi (S) i en intervju med SvD nyligen – och hotar med reglering om inte bolagen skärpt sig innan sista mars.

Men Ardalan Shekarabi och resten av vår regering är själva en del av problemet, då statliga Svenska Spel är marknadsledande i en bransch där den bästa kunden är den som far illa av sitt spelande. Framförallt siktar de privata spelbolagen och deras reklam in sig på att ta kunder från den tidigare monopolisten.

Annons
Annons

Svenska Spel gjorde förra året drygt 4,5 miljarder kronor i vinst på svenskarnas spelande. Över hälften av omsättningen förvandlas till vinst. Det höga vinstuttaget från spelkunderna är i linje med de krav på avkastning som slagits fast av näringsdepartementet. Rörelsemarginalen ska uppgå till minst 22 procent, heter det. Det rimmar illa med det strategiska mål som bolaget själv formulerar: ”Vårt viktigaste mål är att skapa spelglädje”.

I en annan bransch med tydlig missbruksproblematik har staten med sitt bolag valt en helt annan väg. I Systembolagets reklam skryter man om att man inte vill maximera sin vinst. Begränsade öppettider, alkoholfria alternativ och medvetet trist skyltning ska lägga band på köpimpulser, en strategi som andas måttfullhet. Att våra folkvalda representanter ägnar mer omsorg åt kunder som går för ofta till bolaget än de som spelar för mycket på Svenska Spel är direkt stötande.

Sedan ett år tillbaka likställs spelmissbruk om pengar med annat missbruk. Samhället är därmed skyldigt att lägga skattepengar på vård och behandling. Det är märkligt att denna nya kunskap inte verkar ha givit något större avtryck när spelmonopolet nu avreglerats.

Det ligger nära till hands att anta att omsorgen om spelmissbrukare och deras behov fått stryka på foten inför risken att störa Svenska Spels årliga vinstfest, som går direkt in i statskassan.

Avsaknad av måttfull reklam är bara toppen på isberget av de verkliga problemen i spelbranschen – där svenska staten är den största aktören. Därför är Ardalan Shekarabis tidsfrist tyvärr inget annat än en papperstiger.

Efter reklamen visas:
Spelbolagen får tidsfrist med krav på förändring
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons