X
Annons
X

Sportiga 123 GT höll liv i gamlingen

Förarhandskar och bilhjälm på, Volvo Amazon 123 GT kombinerade den trygga familjebilens kaross med motorn från sportbilen 1800S.

Toppmodellen 123 GT skulle skapa lite buzz kring Amazon, i kölvattnet av lanseringen av nya Volvo 144.
Toppmodellen 123 GT skulle skapa lite buzz kring Amazon, i kölvattnet av lanseringen av nya Volvo 144. Foto: Volvo

Volvo har alltid varit duktiga på att skapa habegär hos svenskarna, även för modeller som sjunger på sista versen.

När helt nya Volvo 144 introducerades hösten 1966 tog den över rollen som huvudmodell i programmet, men företrädaren Amazon fortsatte ändå att tillverkas. För att skapa lite buzz runt gamlingen lanserade Volvo en ny toppmodell: 123 GT.

Redan namnet gjorde klart att det rörde sig om en sportig version, för att backa upp denna deklaration hade drivlinan ”hämtats” från sportvagnen 1800 S. Det betydde en B18B-motor med dubbla SU-förgasare och en toppeffekt på 115 hk SAE samt en 4-växlad låda med elektriskt styrd överväxel. DIN-effekten var dock något lägre för Amazon 123 GT än för 1800 S, 97 respektive 103 hk, beroende på olikheter i avgassystemen.

Annons
X

Fartresurserna imponerade ändå på samtiden, 123 GT toppade ”gott och väl” 170 km/h och 0–100 km/h klarades på strax under 12 sekunder. Tjänstevikten var bara 1 180 kg och motorn hade gott om bottendrag.

123 GT bara i två år i Sverige, som 1967 och 1968 års modeller. Foto: Per Hammarsjö/Klassiker

Till de yttre kännetecknen räknades 123 GT-emblem på bakluckan och framskärmarna, Hella kurv- och fjärrljus av jodtyp, backspeglar på framskärmarna, kromad ände på avgasröret samt Pirelli Cinturato radialdäck på 4-tumsfälgar försedda med snobbringar. Att inte 123 GT fått 4,5-tumsfälgarna från 1800S grumsades det en del om och många ägare bytte ögonblickligen ut hjulen mot den bredare modellen.

Invändigt kunde föraren glädjas åt en sportigare ratt med tre metallekrar och GT-emblem i centrum, en separat varvräknare och ett extra förvaringsfack uppe på panelen. Vidare fanns kartläsarlampa och framstolar med steglöst justerbara ryggstöd.

Stötdämparna och bussningarna i bakvagnen var hårdare och signalhornet kraftigare, som första Amazon hade 123 GT dessutom växelströmsgenerator. Övriga modeller fick vänta ytterligare två år på detta.

Fyra färger fanns att välja mellan – rubinröd, stålblå metallic, mörkgrön samt vit. De två senare hade brun inredning, de två förra svart.

I Sverige såldes 123 GT bara i två år, som 1967 och 1968 års modeller, och förutom att den senare hade den nya krocksäkrare rattstången och rattar till svankstöden i stolarna var årsmodellerna identiska.

Modellen hamnade lite i skuggan av 144-serien och Volvo satsade inte heller särskilt mycket på marknadsföringen. Reklamspråket i annonserna innehöll på sent 1960-talsvis inga direkta övertoner, det var bilen för ”lite hårdare körning” och den påstods kännas ”ganska annorlunda”.

”Amazon GT – en bil för avancerade krav”, står det i den gamla annonsen. Foto: Volvo

Priset var vid introduktionen 19 250 kronor – knappt 4 000 kronor, eller 25 procent mer än vad den billigaste modellen Amazon Favorit med treväxlad låda betingade. Försäljningen blev också blygsam.

När B20-motorn kom 1969 fanns visserligen en version med 118 hk SAE men den erbjöds här bara utan överväxel och ihop med vanlig Amazon-utrustning. Svenska Volvoköpare med sportigare ambitioner än så fick titta på 144 S eller 1800 S.

Men i dag är en fin 123 GT minst lika eftertraktad som en 1800S i samma skick, bara den speciella ratten kan gå för enorma summor på auktionssajterna.

Annons
Annons
X

Läs även

Annons
X
Annons
X

Toppmodellen 123 GT skulle skapa lite buzz kring Amazon, i kölvattnet av lanseringen av nya Volvo 144.

Foto: Volvo Bild 1 av 3

123 GT bara i två år i Sverige, som 1967 och 1968 års modeller.

Foto: Per Hammarsjö/Klassiker Bild 2 av 3

”Amazon GT – en bil för avancerade krav”, står det i den gamla annonsen.

Foto: Volvo Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X