Annons

Spotifys succé – större än H&M och Ericsson

Efter börspremiären värderas Spotify till 220 miljarder kronor. ”Spotify är en hit”, skriver New York Times. Det gör bolaget större än H&M och Ericsson.

Men experter tror att aktien kommer att vara skakig den närmaste tiden.

Här är vad du behöver veta om Spotifys historiska första dag som börsbolag.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

1 / 8

Efter reklamen visas:
Ekonomistudion 2018-04-04 Spotify
Annons
Annons

Handlaren Peter Tuchman väntar på besked om vad Spotifys aktie landar på.

Foto: TT

2 / 8

Börsvärde: 220 miljarder

Handlaren Peter Tuchman väntar på besked om vad Spotifys aktie landar på.
Handlaren Peter Tuchman väntar på besked om vad Spotifys aktie landar på. Foto: TT

NEW YORK Dagen D var så slutligen här. Utanför börshuset i New York syntes sedan arla morgon Spotifys logga, och stundtals av misstag den schweiziska flaggan istället för den svenska på New York-börsen. En kör sjöng på en balkong ovanför börsgolvet – det var bra stämning. Samtidigt otålig väntan.

Det tog över tre timmar innan folkmassan kunde jubla till att handeln dragit igång vilket berodde på att bolaget valde den ovanliga metoden att direktlistas.

Spotifys börshandel inleddes strax innan klockan 13.00 amerikansk tid. Introduktionskursen landade på 165,90 dollar per aktie, vilket motsvarar 1 382 kronor. Med 178 miljoner utestående aktier innebär det en värdering på omkring 29,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 245 miljarder kronor.

Efter den starka öppningen sjönk värdet brant – en och en halv timme senare hade det backat till 155 dollar. Sista timmen stabiliserades kursen och vid börsens stängning klockan 16.00 låg den på 149 dollar.

Det ger Spotify efter sin premiärdag ett börsvärde på 220 miljarder kronor – mer än både telekomjätten Ericsson och klädkedjan H&M.

Annons
Annons

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Foto: Lars Schröder/TT

3 / 8

Priset fortsätter svänga

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.
Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. Foto: Lars Schröder/TT

Efter att öppningspriset på 166 dollar blev klart sa Sparekonomen Joakim Bornold att priset på aktien förmodligen kommer svänga den närmsta tiden och att det därför är svårt att svara på om det är köpläge.

– Jag tror inte man ska ha för bråttom när man ska gå in i sådana här bolag utan man kan dela upp sitt köp flera gånger över tid. Så får man se var den här aktien tar vägen. Ingen stress, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Claes Hemberg, tidigare sparekonom på Avanza, trodde också att kursen skulle vara volatil under inledningen.

– Det är en ny aktie i en ung bransch så det är svårt att hitta jämförelser så att man kan få en vettig bild av vad man ska förvänta sig, säger Claes Hemberg.

Är det köpläge?

– Jag tror det säkert kommer ett köpläge men om det kommer nästa vecka eller närmaste månaderna det är svårt att säga, säger Hemberg.

Har du några råd till de som funderar på att köpa Spotify-aktier?

– Lägg inte alla pengar på Spotify utan kanske högst en tiondel av ditt sparande.

Annons
Annons

Gene Simmons medverkar i CNBC

Foto: CNBC

4 / 8

Gene Simmons: ”Ett fantastiskt företag”

Gene Simmons medverkar i CNBC
Gene Simmons medverkar i CNBC Foto: CNBC

Börsdagen inleddes alltså med en lång väntan. Då passade amerikanska tv-kanalen CNBC på att intervjua olika personer om Spotify, som Gene Simmons från rockbandet Kiss.

– Spotify är ett fantastiskt företag. Svenskarna kom på hur man skulle göra. Men problemet är att människor har slutat att betala för musik och man får vad man betalar för. Kiss, vi klarar oss, men det är tufft för nya artister som får för lite betalt, sa Gene Simmons från Kiss till CNBC.

Sonos vd Patrick Spence betonade att Spotify har haft en tydlig plan från starten.

– De har visat att de kan fortsätta att växa, och jag tror att det finns plats för flera olika spelare, sa Spence till CNBC.

Annons
Annons

Daniel Ek.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

5 / 8

Locket på – trots prat om transparens

Daniel Ek.
Daniel Ek. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Trots att Daniel Ek talade sig varm om transparens på investerardagen nyligen fanns inga företrädare för Spotify på plats för att svara på frågor eller ringa i börsklockan på tisdagen.

Direktlistningen (att befintliga aktier sätts på marknaden, utan en nyemission) ses som ett högt spel från Spotifys sida eftersom priset på aktien riskerar att svänga kraftigt, och New York-börsen fick ändra sina regler för att ens kunna genomföra listningen.

Samtidigt har Spotify fått uppmärksamhet genom draget och oavsett om PR var tanken eller inte, har det gett Spotify en och annan rubrik i affärspressen.

Annons
Annons

SvD:s Sandra Johansson på plats på Wall Street.

Foto: TT och SvD

6 / 8

Techaktier pressas

SvD:s Sandra Johansson på plats på Wall Street.
SvD:s Sandra Johansson på plats på Wall Street. Foto: TT och SvD

Spotifys notering kommer i en tid då techaktier har pressats, inte minst efter att det avslöjats att Facebooks data används på ett otillåtet sätt för att påverka politiska processer i USA, genom bolaget Cambridge Analytica.

Redan innan den skandalen briserade hade både Twitter och Facebook fått hård kritik för hur de blivit en plattform för ryska påtryckningar och falska nyheter. Spotify, som förstås också har en del användardata, har som tjänsten ser ut i dag hittills varit undantagna från den debatten.

Annons
Annons
Foto: Richard Drew/AP

7 / 8

Ek och Lorentzon behåller kontrollen

Foto: Richard Drew/AP

Bland storägarna är det bara kinesiska Tencent, med drygt 13 miljoner aktier, som har förpliktigat sig att inte sälja. Det är en följd av villkoren för Tencents investering i Spotify.

Vad grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon, med 47 miljoner respektive 24 miljoner aktier, gör med sina kontrollposter är också oklart. Ek och Lorentzon har med hjälp av röststarka aktier 37,3 respektive 43,1 procent av rösterna i bolaget.

Andra storägare är hedgefonden Tiger Global med 12 miljoner aktier, Sony Music med 10 miljoner aktier och Technology Crossover Management med 9,5 miljoner aktier.

Annons
Annons

8 / 8

”Spotify är en hit”

Efter reklamen visas:
Är Spotify redo för börsen?

”Spotify är en hit”, skriver New York Times efter att börsen stängt på tisdagen.

Analytikern Santosh Rao säger till tidningen att Spotifys börspremiär gick smidigt och tryggt trots att många förväntade sig ett kaos. Även bland annat Wall Street Journal beskriver börsintroduktionen som en framgång.

Spotify är inte bara framgångsrikt i sig, utan innebär sällsynta goda nyheter för musikbranschen, enligt New York Times. Streaming har blivit det ledande sättet att lyssna på musik och samtidigt har de krisdrabbade skivbolagen börjat öka i omsättning, för första gången på 20 år.

Tillsammans med Dropbox börsdebut förra månaden är Spotify en ljusglimt för techsektorn som annars haft en svår inledning på året, enligt tidningen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons