Annons

Johan Hellekant:Spotify kör om svensk mediegigant på väg mot New York

Den svenska musiktjänsten Spotify håller på att bli symbolen för ett historiskt skifte. Sedan ett år omsätter den svenska musiktjänsten mer än hela Bonnierkoncernen. När man nu går till börsen är det mot amerikanska jättar man mäter sig.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 4
Foto: Richard Drew / TT / NTB ScanpixBild 2 av 4
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅNBild 3 av 4
Foto: Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅNBild 4 av 4
Bild 1 av 4
Foto: Richard Drew / TT / NTB ScanpixBild 2 av 4
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅNBild 3 av 4
Foto: Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅNBild 4 av 4
1/4
2/4
Foto: Richard Drew / TT / NTB Scanpix
3/4
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN
4/4
Foto: Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅN

Det är ingen liten sak att Spotify är på väg att börsnoteras i New York. Musiktjänsten som har sitt huvudkontor i Stockholm värderas till cirka 125 miljarder kronor, samtidigt som över 60 miljoner betalande kunder gör betaltjänsten till världens största inom musik.

Bara i Sverige omsätter Spotify numer tre gånger mer än Sveriges största kommersiella radiokoncern, Bauer Media. Eller motsvarande 70 procent av omsättningen för Sveriges Radio.

Men Spotifys styrka är förstås större än så. Trumfkortet är en global potential i ett läge där man redan räknas som ledande.

Därmed mäts Spotify redan mot giganter som Apple och Amazon inom musik.

Det är i ledande ställning som ett ganska kaxigt Spotify just nu förbereder en direktnotering på New York-börsen.

Spotifys ägare bedömer uppenbarligen att intresset för börsnoteringen är så stort att man kan möta marknaden i en direkt handel med befintliga aktier. På så vis sparar ägarna miljardbelopp när man slipper ge ut nya aktier, ge rabatt på teckningskurser och betala bankavgifter. Tanken är att Spotifys aktie ska börja handlas till marknadsvärde samtidigt som ägarna kan vara aktiva säljare.

Annons
Annons

Till risken hör förstås att börsintroduktionen kan störas. Typiska risker är till exempel storbråk med kända artister bakom den musik som strömmas. I veckan blev det också känt att Spotify just nu är stämda på 13 miljarder kronor för upphovsrättsbrott i USA.

De återkommande upphovsrättsbråken är förstås ett orosmoment, men Spotify och andra som strömmar musik stoppas knappast av det. Tidigare storbråk med Spotify om upphovsrätt visar att sådant går att lösa. Beatles musik fick inte spelas tills för två år sedan på Spotify, men betaltjänsten bara fortsatte att växa ändå. Till sist nåddes avtal, och Beatles musikskatt släpptes på.

I grunden tillhör upphovsrätten musikerna samt det inspelande skivbolaget. Men upphovsrätter är som vilka varor som helst – rättigheterna kan säljas eller överlåtas. Spotify räknar med ett och annat upphovsrättsbråk, men kan kompromissa eller plocka bort en viss inspelning eller artist när avtalen är oklara.

För ägarna i Spotify handlar det om en extrem förtjänst om bolagets värdering på 125 miljarder kronor visar sig stämma på New York-börsen. Men oavsett börsvärdet, är Spotify en svensk framgångssaga som redan omtalas som ”historiskt skifte”.

Spotify, som faktiskt räknas till medieföretagen även om det handlar om musik, har nämligen gått om Bonnierkoncernen i årsomsättning. Den statliga rapporten ”Medieekonomi 2017” konstaterar att Bonnierkoncernen ”fick se sig nedputtad från förstaplatsen” i fjol.

I fjol ökade Spotifys försäljning med hela 52 procent, till 28 miljarder kronor, medan den traditionella giganten Bonnier AB backade något till 26 miljarder. Spotify måste visserligen växa lite till innan de stora vinsterna ramlar in – i fjol var resultatet fortfarande några miljarder i förlust. Men det är på hög tillväxttakt och stor potential som Spotify snart kan surfa in på New York-börsen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons