Annons

Spotify krävs på mer ersättning

Artisternas kärlek till musiktjänsten Spotify byttes till ilska när de första utbetalningarna visade sig vara småpengar. Nu hotar skivbolagen att börja ställa högre krav.

Under strecket
Publicerad

Sportifys grundare Daniel Ek till vänster. Till höger Per Gessle, Magnus Uggla, doktor Kosmos och Lady Gaga.

Foto: OLA TORKELSSON, JESSICA GOW, LEE JIN-MAN/AP, INGVAR KARMHED, PRITTA PEDERSEN

Sportifys grundare Daniel Ek till vänster. Till höger Per Gessle, Magnus Uggla, doktor Kosmos och Lady Gaga.

Foto: OLA TORKELSSON, JESSICA GOW, LEE JIN-MAN/AP, INGVAR KARMHED, PRITTA PEDERSEN
Sportifys grundare Daniel Ek till vänster. Till höger Per Gessle, Magnus Uggla, doktor Kosmos och Lady Gaga.
Sportifys grundare Daniel Ek till vänster. Till höger Per Gessle, Magnus Uggla, doktor Kosmos och Lady Gaga. Foto: OLA TORKELSSON, JESSICA GOW, LEE JIN-MAN/AP, INGVAR KARMHED, PRITTA PEDERSEN

När Spotify dök upp sågs det som en efterlängtad lösning på frågan om hur skivbolag och artister ska få betalt för digitalt distribuerad musik. Och snart två år efter lanseringen tyder alla siffror på att musiktjänsten gjort succé – Spotify är en kraftigt bidragande orsak till att 2009 blev ett framgångsår för musikbranschen. Tack vare en fördubblad digital försäljning kunde musikbranschorganisationen Ifpi för första gången på länge notera en 10-procentig försäljningsökning totalt.

Ändå står just pengar i centrum för den kritik mot Spotify som nu sprider sig bland musiker. I somras deklarerade Magnus Uggla att Spotify gett honom ”lika mycket på sex månader som en halvdan gatumusiker drar in på en dag”, och att han tänkte ta bort sin musik från tjänsten.

Annons
Annons

Sedan dess har artister och band från Per Gessle till Doktor Kosmos kritiserat utbetalningarna som ofta rör sig om några futtiga tior för tiotusentals lyssningar. Nu börjar samma kritik även höras högre upp i hierarkierna.

I veckan fick Warner Musics vd Edgar Bronfman stor uppmärksamhet när han vid en pressträff antydde att musikjätten övervägde att lämna Spotify. Kort därefter togs uttalandet tillbaka, och företagets brittiske presschef James Steven säger till SvD att det hela var ett stort missförstånd av svenska medier. Warners musik stannar på Spotify. Han står dock fast vid vd-kritiken mot den affärsmodell som tjänsten idag bygger på.

–Den här sortens annonsfinansierade gratislösningar är ohållbara i längden. Vi måste eftersträva att öka antalet betalande användare, säger James Steven.

SvD:s rundringning visar att samma analys återkommer hos flera svenska skivbolag. Flera tycker att Spotify är en utmärkt tjänst i sig, men att betalningen i reda pengar till skivbolag och artist hittills varit på tok för liten. Hugo Scherman på det lilla skivbolaget Razzia, som har artister som Hello Saferide, Timo Räisänen och Maia Hirasawa i sitt stall, instämmer.

–Det är klart att jag vill att artisterna ska få skälig betalning. Det kan jag inte påstå att jag tycker att de får på Spotify idag. Det kan man också diskutera om de får när deras musik spelas på radio, men det är klart att betalningsmodellen bör se annorlunda ut. Om man har en jättesuccé och massor av människor lyssnar ska man kunna leva på det, säger han.

Annons
Annons

Om Spotify ska leverera högre ersättningar till skivbolag och artister krävs det att de stora skivbolagen trycker på mer, säger Hugo Scherman.

–Det är omöjligt för oss. Folk blir livrädda när Warner ryter till, men ingen skulle bry sig om vi plockade bort vår katalog. Så har det alltid varit, det är de stora storbolagen som måste driva utvecklingen.

Mats Hammerman, som driver skivbolaget Massproduktion och är vice ordförande för Sveriges oberoende musikproducenter, säger att han förstår att summorna kan sticka i ögonen på vissa. Ändå tror han att man måste ge Spotify lite tid att växa.

– Man får se det som ett test. Alternativet är ännu tråkigare, att vara försiktig och försöka bromsa allt nytt. Det är ju det de stora skivbolagen har gjort ända sedan Napster kom. Jag tycker det är bättre att välkomna nya saker, sedan får man utvärdera så småningom. Det känns som att det finns mekanismer som gör att artisterna inte bara blir blåsta, säger han.

Merparten av världens mindre skivbolag samordnas i digitala sammanhang av nätverket Merlin, som representerar totalt 14000 bolag. Charles Caldas, vd för Merlin, vill inte säga någonting om sitt kontrakt med Spotify, hur mycket pengar de får in via sajten eller hur länge avtalet löper. Däremot konstaterar han att han också är försiktigt positiv inför framtiden.

– Om någon startar med en affärsidé på en marknad så kan man inte tänka sig att de ska förändra världen direkt. Det finns utrymme för företaget att växa. Intäkterna förbättras för varje månad. Så Spotify gör någonting rätt.

SvD har förgäves sökt representanter för Spotify för en kommentar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons