Annons

Mikael Törnwall:Spotifys kinesiska guldägg värt miljarder

Spotify tjänar miljarder på den kinesiska marknaden – utan att ha en enda kund i landet. När systerbolaget Tencent Music går till börsen värderas Spotifys aktier i bolaget till mellan 18 och 20 miljarder kronor. Men att äga media i Kina är inte oproblematiskt.

Under strecket
Publicerad

Lady Gagas stöd för Dalai Lama räckte för att de kinesiska myndigheterna skulle förbjuda hennes musik. Är Spotify medvetna om att de via sitt ägande i Tencent kan bidra till den typen av censur?

Foto: Michael Conroy/TTBild 1 av 2
Foto: Mark Schiefelbein/APBild 2 av 2

Lady Gagas stöd för Dalai Lama räckte för att de kinesiska myndigheterna skulle förbjuda hennes musik. Är Spotify medvetna om att de via sitt ägande i Tencent kan bidra till den typen av censur?

Foto: Michael Conroy/TTBild 1 av 1
Lady Gagas stöd för Dalai Lama räckte för att de kinesiska myndigheterna skulle förbjuda hennes musik. Är Spotify medvetna om att de via sitt ägande i Tencent kan bidra till den typen av censur?
Lady Gagas stöd för Dalai Lama räckte för att de kinesiska myndigheterna skulle förbjuda hennes musik. Är Spotify medvetna om att de via sitt ägande i Tencent kan bidra till den typen av censur? Foto: Michael Conroy/TT

Spotify blev storägare i den kinesiska musiktjänsten Tencent Music tack vare ett aktiebyte som investeraren Tencent orkestrerade.

Tencent äger 7,5 procent i Spotify, medan det svenska bolaget har 9 procent i musiktjänsten Tencent Music.

Mätt i antal användare är Spotify en dvärg jämfört med Tencent Music. Det kinesiska företaget har 700 miljoner användare, varav 120 miljoner betalande. Det kan jämföras med Spotify som har 82 miljoner betalande användare och ungefär lika många som använder den annonsfinansierade tjänsten.

När Tencent Music nu annonserat sina planer på att gå till börsen värderas företaget till mellan 22 och 25 miljarder dollar. Det motsvarar 200 till 230 miljarder kronor, och är i runda slängar vad Spotify värderas till just nu.

Annons
Annons
Foto: Mark Schiefelbein/APBild 1 av 1

För den svenska streamingtjänsten betyder det att man sitter på aktier värda mellan 18 och 20 miljarder kronor.

Men korsägandet betyder också att den enorma kinesiska marknaden, med uppskattningsvis 770 miljoner mobilanvändare, är stängd för Spotify.

I samband med sin egen börsnotering tidigare i år slog Spotify fast att ”vi anser att aktiebytet med Tencent gör det möjligt för oss att göra en långsiktig investering i den kinesiska marknaden”.

Spotifys närvaro i Kina är således via Tencent.

Foto: Mark Schiefelbein/AP

Varför ska då Spotify nöja sig med att äga 9 procent i Tencent Music, när man har en betydligt större andel än så på de flesta andra stora marknader i världen?

Om vi hade pratat om något annat land hade korsägandet sannolikt varit en tveksam affär. I USA hade Spotify blivit minoritetsägare i ett företag som har en lägre marknadsandel än de själva.

Men nu är Kina inte bara världens största marknad sett till antalet konsumenter, utan också en av världens svåraste. De kinesiska myndigheterna har systematiskt stängt ute internationella internetföretag.

Syftet har varit att Kina vill kunna censurera innehållet på nätet, men på köpet har man hjälpt sina inhemska företag att växa utan konkurrens från de västerländska motsvarigheterna.

Ur det perspektivet är 9 procent i Kinas största streamingtjänst ingen dålig investering.

Därmed inte sagt sagt att korsägandet är oproblematiskt. Även Tencent Music är föremål för den kinesiska censuren. Förr eller senare kommer sannolikt Spotify att få svara på besvärande frågor om till exempel hur kinesiska myndigheterna bannlyst Lady Gaga på grund av hennes stöd för Dalai Lama.

En annan utmaning lär komma om Tencent Music bestämmer sig för att expandera utanför Kina och då möter sin svenska storägare. Vilken tjänst kommer Tencent då att försöka gynna?

Men just nu kan Spotify, som i väst möter allt tuffare konkurrens från företag som Google, Amazon och Apple, glädja sig åt en rejäl andel av en stor och skyddad marknad.

Efter reklamen visas:
Så stora är USA:s hetaste techbolag
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons