Annons

Spotifys listor avgör för nya artister: ”Är allt”

Molly Hammar är en av de svenska artisterna som ligger på Spotifys ”New music friday” med sin låt ”Shortcuts”.
Molly Hammar är en av de svenska artisterna som ligger på Spotifys ”New music friday” med sin låt ”Shortcuts”. Foto: Erik Simander/TT

Streamingtjänsten har stor makt över vilka låtar som ska bli hits i Sverige. Låtskrivaren Anders Wollbeck talar om ett moment 22 för artister som inte lyckas nå igenom bruset.

Under strecket
Publicerad

Anders Wollbeck.

Foto: Privat Bild 1 av 1

Varje fredag presenterar Spotify listan ”New music friday”. Det är bara en av streamningtjänstens många populära spellistor. För bolagets kunder blir listorna ett sätt att upptäcka ny musik – för artisterna kan listorna vara skillnaden mellan att höras eller försvinna.

– Att komma med på spellistor är allt. De artister som dominerar spellistorna håvar in pengarna, säger Anders Wollbeck.

Wollbeck vet vad han talar om. Han är låtskrivare, har bland annat skrivit för Army of Lovers, och är även ledamot i SKAP, Stim och Export Music Swedens styrelser.

Spotify har med andra ord stor makt, de kontrollerar vilka som syns men också intäkterna. I teorin kan vem som helst komma med på spellistorna, men det är ingen enkel match att lyckas. Mycket musik försvinner i bruset, även från etablerade artister.

– Det är större chans att komma in på listorna om man är ett stort skivbolag som kan lägga ned marknadsföringsresurser på en viss artist, säger Wollbeck.

Att ha en stor följarskara på instagram och få sin nyutgivna låt spelad så pass mycket att Spotifys algoritm plockar upp den kan vara avgörande.

Annons
Annons

Anders Wollbeck.

Foto: Privat Bild 1 av 1

– Då kan man få en snöbollseffekt. Har man inte det momentumet blir det svårare, man kan hamna i en moment 22- situation, där man inte får snurr på sin verksamhet.

Bland unga personer i Sverige är Spotify dominerande. Nya siffror från analyskonsultföretaget Mediavison visar att 70 procent av hushållen i åldrarna 15–34 år använder streamingtjänsten.

Anders Wollbeck.
Anders Wollbeck. Foto: Privat

Och enligt Anders Wollbeck är det främst unga som står för det stora mängden musiklyssnandet. Det påverkar en sak till: hur musiken produceras.

– Unga personer lyssnar några sekunder på en låt innan de bestämmer sig för om det är bra eller inte. Detta innebär att låtar har blivit kortare och kortare, säger Anders Wollbeck och konstaterar att på 1960-talet var låtar generellt under 3 minuter långa, därefter har de blivit längre och nu har de blivit gradvis kortare igen.

Gör även du kortare låtar numera?

– Nej, jag jobbar mer med subkultur och nischad musik de senaste åren. I vissa genrer exempelvis metal är det helt andra regler som gäller, där vill publiken ha längre låtar, säger Anders Wollbeck och tillägger att det också skiljer sig åt beroende på vilken marknad man jobbar emot.

– På den asiatiska marknaden är det andra regler som gäller, säger han.

På den svenska marknaden har alltså Sportify en särställning, och växer fortfarande. Den totala marknadsandelen har vuxit från 79 till 82 procent från förra året. Och hälften av hushållen i åldrarna 15–74 år har ett betalabonnemang på Spotify. Det visar nya siffror från analyskonsultföretaget Mediavison.

Men användandet ser olika ut i olika åldersgrupper.

– Bland de äldre lyssnarna underpresterar Spotify givet snittet. Det kanske inte är musik som lockar de äldre, de kanske vill ha annat som pratradio, poddar, eller olika former av berättelser, alltså snubblande nära ljudböcker, säger Marie Nilsson vd för Mediavision.

Hon tror att Spotify delvis kan få en annan inriktning för att locka dessa åldersgrupper.

– Yngre lyssnar på musik och äldre föredrar prat. Det är inget nytt. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons