Annons

TrettondagskonsertStämningsfull festkonsert – men släpp präktigheten

Malin Byström.
Malin Byström. Foto: Arne Hyckenberg

Två svenska operastjärnor, en musikalstjärna och ett gediget program bjuds under årets Trettondagskonsert i Berwaldhallen. Men trots kärleken som tema och röda festgirlanger saknas en karnevalisk respektlöshet, tycker Sofia Nyblom.

Under strecket
Publicerad

Malin Byström och Peter Mattei.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 2

Sarah Dawn Finer.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 2 av 2

Malin Byström och Peter Mattei.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 1

Trettondagskonsert

Genre
Konsert
Regi
Ditte Hammar
Medverkande
Solister: Malin Byström, Peter Mattei. Värd och sång: Sarah Dawn Finer. Sveriges Radios Symfoniorkester, Hägerstens kammarkör, Hägersten A Cappella, Zero8
Var
Berwaldhallen

Verk: L Bernstein ur ”Candide”, R Wagner ur ”Tannhäuser”, P Tjajkovskij ur ”Eugen Onegin”, Sarah Dawn Finer ”Kärleksvisan”. Dirigent: Patrik Ringborg.

Med tre underbara röster på scenen lovar årets upplaga av Trettondagskonserten att bli en musikaliskt gnistrande, sista julklapp. Sopranen Malin Byström, SvD:s operapristagare år 2010 och i april 2018 korad till årets operasångerska vid International Opera Awards är för kvällen ihopparad med barytonstjärnan Peter Mattei, och Sarah Dawn Finer är sjungande värd.

Berwaldhallen är festklädd i röda draperade festonger och kristallkronor, och dirigenten Patrik Ringborg leder Sveriges Radios symfoniorkester med flygande start i Bernsteins uvertyr till ”Candide”. Kvällens första ”aha”-upplevelse är nog greppet att spela upp Germaine Tailleferres uvertyr till den aldrig spelade operetten ”Zoulaina” från 1931. I sin rytmiska och harmoniska uppfinningsrikedom framstår den som ett musikaliskt blueprint för Bernsteins extremt framgångsrika operett.

Malin Byström och Peter Mattei.
Malin Byström och Peter Mattei. Foto: Arne Hyckenberg
Annons
Annons

Sarah Dawn Finer.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 1

Malin Byströms tonårsförälskade Tatiana vill man se i sin helhet efter kvällens inkännande porträtt

Stockholmspubliken har blivit bortskämd med Malin Byström i såväl Strauss Fältmarskalkinna som Giordanos Fedora, medan Peter Mattei oftare ses på La Scala och Metropolitan. Lyxig röstprakt i scener ur Wagners ”Tannhäuser” och Tjajkovskijs känslosamma ”Onegin”, som dominerar kvällen. Malin Byströms tonårsförälskade Tatiana vill man se i sin helhet efter kvällens inkännande porträtt, och Wagners Elisabeth kan bli inkörsporten till de lyriska Wagner-rollerna.

Kanske är det höstens turné med Schuberts ”Winterreise” som stänkt snökristaller i Peter Matteis röst. Rösten är sällsamt vacker i Wolframs sång till Aftonstjärnan och andra aktens prissång om kärleken ur ”Tannhäuser” till ackompanjemang av harpa och stråkar. Matteis krispiga konsonanter i duetten ur ”Onegin”, där sångarna växlade till svenska, får dramat att bära långt ut i salen, medan Byströms sammetssopran kostar en smula textförståelse.

Sarah Dawn Finer.
Sarah Dawn Finer. Foto: Arne Hyckenberg

Men trots den stämningsfulla finalen med Sarah Dawn Finers tolkning av ”A wonderful world” känns kvällen en smula präktig. En mer karnevalisk respektlöshet i repertoarvalet, varför inte ett möte mellan Dawn Finer och entertainern Peter Mattei (som nyligen släppte en Frank Sinatra-skiva), hade kunnat lyfta Trettondagskonserten till en nivå bortom det förväntade.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons