Annons

Stark kritik mot Klarna – lockar till konsumtionslån

Kunden måste scrolla långt ner för att betala med banköverföring eller bankkort hos Klarna. Organisationen Sveriges Konsumenter menar att bolaget lockar konsumenter med onödiga konsumtionslån.

Samtidigt riktar Konsumentverket kritik mot företaget.

Under strecket
Publicerad

Klarna får dubbel kritik – från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket.

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 1 av 1

Klarna får dubbel kritik – från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket.

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 1 av 1
Klarna får dubbel kritik – från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket.
Klarna får dubbel kritik – från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket. Foto: Claudio Bresciani/TT

Det ökande antalet konsumtionslån kan leda ner i en negativ skuldsättningsspiral.

Sveriges Konsumenter har gjort en egen granskning av hur Klarna presenterar sina betalningsalternativ till kunder som handlar online. Organisationen är kritisk och menar att företaget i flera steg försöker få konsumenten att välja kreditbetalningar framför att betala direkt.

– Det är bra att det finns olika sätt att betala för konsumenten, men vi har sett att det ökande antalet konsumtionslån kan leda ner i en negativ skuldsättningsspiral där konsumenter lätt kan handla på kredit fast de inte har råd, säger Hannes Anagrius på Sveriges Konsumenter.

Organisationen påpekar att antalet konsumtionslån tredubblats på tio år i Sverige.

– Konsumtionslån borde erbjudas som en extratjänst och inte som ett förstahandsval, fortsätter Hannes Anagrius.

Annons
Annons

I typexemplet är alternativet ”fakturabetalning” ikryssat, följt av alternativen "betala i slutet av april" och tjänsten "konto". Alternativen ”banköverföring” och ”kort” kommer först sedan man scrollat ner på sidan.

Om konsumenten väljer att betala med faktura erbjuds man att välja delbetalning på fem ställen på fakturan och i mejlet man får, enligt Sveriges Konsumenter.

Konsumenterna har inte förstått vad begreppet ’konto’ innebär i Klarnas marknadsföring.

Så sent som för några dagar sedan fick Klarna kritik från Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Då gällde det tjänsten ”konto”, som namnet till trots är en kredit där det tillkommer ränta efter 14 dagar.

– Konsumenterna har inte förstått vad begreppet ”konto” innebär i Klarnas marknadsföring. Många tänker ju på tjänsten som sitt bankkonto, vilket det inte är. Det gör att tjänsten kan uppfattas som vilseledande, säger Anna Hult, som är handläggare på Konsumentverket.

Klarna är den betalningstjänst som anmäls mest till Konsumentverket, något Anna Hult kopplar ihop med bolagets dominerande ställning på marknaden, men myndigheten har för närvarande ingen mer granskning på gång av Klarna.

– Vi har haft en dialog med flera olika tillsynsärenden där Klarna gjort ändringar som för tillfället har varit tillräckliga.

Enligt Anna Hult är det svårt för Konsumentverket att ha någon synpunkt på hur Klarna presenterar sina betalningsalternativ.

– Jag tror inte vi som myndighet kan lägga oss i vilken ordning de kommer i, så länge det är tydligt vilka alternativ som är ikryssade och att konsumenten tydligt ser vad man väljer. Det är däremot inte bra om man inte hittar det betalningsalternativ man söker, säger hon.

Vill du hellre betala direkt via bankkonto eller kort har du möjlighet att göra det.

Klarna säger att man tagit till sig kritiken från Konsumentverket, men vänder sig mot bilden att man bara lyfter fram konsumtionslån.

– Som Klarna-kund har du alltid möjlighet att få varan först och betala inom 14 dagar, utan att det kostar någonting. Vill du hellre betala direkt via bankkonto eller kort har du möjlighet att göra det via de övriga betalsätten som finns. Valen som presenteras utgår bland annat från hur du valt att handla hos oss tidigare, allt för att göra det så enkelt, snabbt och smidigt för dig som kund, säger Magnus Törnblom, presschef.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons