Annons

Triatlet hyllar nya trenden: ”Är i mitt livs form”

Efter första mensdagen kör triatleten Theresia Viska sina absolut hårdaste träningspass. Andra veckor kör hon lättare. Upplägget anpassas helt efter nya forskningsrön om hur kvinnor kan utnyttja sina menscykel för att få bättre resultat av sin träning.

Under strecket
Publicerad

Theresia Viska och tränaren Stina Jönsson i friidrottshallen på Bosön. Här tränar medlemmarna i triathlonklubben Race and shine.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 4

Under ledning av Stina Jönsson tränar Theresia Viska upp till 15 timmar i veckan. På Bosön handlar det denna gång om löpning och styrka.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 4
Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 4
Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 4

Theresia Viska och tränaren Stina Jönsson i friidrottshallen på Bosön. Här tränar medlemmarna i triathlonklubben Race and shine.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Dra fördel av din mens i träningen

Ett dussintal träningsklädda kvinnor och män i varierade åldrar samlar sig i en halvcirkel runt tränaren Stina Jönsson i ett hörn av den stora friidrottshallen på Bosön. Medlemmarna i triathlonklubben Race and shine är i olika åldrar och på olika nivåer, vissa är motionärer och någon på väg mot eliten.

– Stå på ett ben, dra upp det andra benet mot bröstkorgen. Håll balansen, säger Stina Jönsson.

Träningen inleds med uppvärmning och balansövningar innan löppasset tar vid. Ett par av de yngre killarna smiter iväg till löparbanan, och lägger varv efter varv på den 200 meter långa banan. Efter en stund, när uppvärmningen är avslutad, ansluter övriga deltagare. Alla springer i olika tempo, efter sina personliga förutsättningar.

Theresia Viska och tränaren Stina Jönsson i  friidrottshallen på Bosön. Här tränar medlemmarna i triathlonklubben Race and shine.
Theresia Viska och tränaren Stina Jönsson i friidrottshallen på Bosön. Här tränar medlemmarna i triathlonklubben Race and shine. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons

Under ledning av Stina Jönsson tränar Theresia Viska upp till 15 timmar i veckan. På Bosön handlar det denna gång om löpning och styrka.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3
Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 3
Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 3

När Stina berättade att man kan vara mer skadebenägen precis innan mens, då föll en del på plats.

Stina Jönsson är en av tränarna i Race and Shine och coachar också flera av deltagarna individuellt. För ett tag sedan fick hon upp ögonen för en avhandling vid Umeå universitet om hur kvinnor kan utnyttja sin menscykel för att bygga muskler smartare. Genom att träna på rätt sätt vid rätt tillfälle går det att bli starkare utan att öka antalet träningspass, enligt forskningen.

För triatleter är periodisering – alltså att träna hårdare under vissa perioder och mindre under andra – en het trend. För kvinnor kan de nya rönen innebära en ytterligare förfining av den metoden.

– Det är en utmaning att få till tillräcklig mängd träning i balans med återhämtning. Periodisering ger en stor förbättring, säger Stina Jönsson som uppger att intresset för att anpassa träningen till kroppens hormonvariationer är stor – hon tränar själv en handfull kvinnor på detta sätt.

Theresia Viska är en av de trialeter i klubben som utan att tveka nappade på det nya upplägget. Hon har genom åren brottats med bland annat en krånglande fot och problem med ryggen. Periodisering efter menscykeln lockade som ett sätt att maximera resultaten, utan att överanstränga kroppen genom att träna för mycket.

1/3

Under ledning av Stina Jönsson tränar Theresia Viska upp till 15 timmar i veckan. På Bosön handlar det denna gång om löpning och styrka.

Foto: Tomas Oneborg
2/3
Foto: Tomas Oneborg
3/3
Foto: Tomas Oneborg

Dessutom visar den nya forskningen att skaderisken varierar under menscykeln eftersom kroppen tål olika mycket belastning under olika veckor.

– När Stina berättade att man kan vara mer skadebenägen precis innan mens, då föll en del på plats, säger Theresia Viska.

Annons
Annons

Det känns som om jag är i mitt livs form. Jag känner mig stark som en björn.

Mellan 8 och 15 träningstimmar i veckan blir det, beroende på var i cykeln Theresia Viska befinner sig. Hon tävlar främst i olympisk distans, vilket innebär 1,5 kilometer simning, 40 kilometer cykling och 10 kilometer löpning i ett svep under samma tävling.

Nu har Theresia Viska tränat periodiserat efter sin menscykel drygt ett halvår och tycker att upplägget fungerar utmärkt. Resultaten ser bra ut, hon kör snabbare på cykeln, kan springa längre på hög puls utan att energin tar slut, klarar att lyfta tyngre vikter på träningen och har blivit mer effektiv i simningen.

Dessutom har hon kunnat träna hårt utan att hon fått nya skador.

– Det känns som om jag är i mitt livs form. Jag känner mig stark som en björn, säger hon.

Stina Jönsson nickar instämmande och tillägger att varje pass nu har ett specifikt syfte.

Theresia Viska ser också fler fördelar än bara resultaten.

– Jag är mer kroppsmedveten. Och mentalt är det en styrka.

Hon förklarar att hon inte längre blir besviken på sig själv när hon känner sig svag och inte presterar lika bra på träningen om dagarna före mens.

– Jag ger mig inte heller de extra tuffa passen då. Inga tåhävningar med skivstång.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons