Annons

Starkare än en Tesla – glider helt ljudlöst

Hallberg-Rassy 40C.
Hallberg-Rassy 40C. Foto: Tomas Oneborg

Åk motorbåt utan störande ljud, eller tävlingssegla med en extrem kappseglingsbåt som också duger att bo på. Vi har spanat in nyheterna på årets båtmässan Allt för sjön i Älvsjö.

Under strecket
Publicerad

Pontus Gillgren och Esmeralda Pihlgren på sin gamla Pettersson-båt.

Foto: Tomas Oneborg

RS Tera, nybörjarbåt för under 40 000 kronor.

Foto: Tomas Oneborg

Finländska Marino satsar på retro.

Foto: Tomas Oneborg

Bella 550 RS

Foto: Tomas Oneborg

Om du vill glida fram med stil i sommar är det en snipa som gäller.

Foto: Tomas Oneborg

Går du på grund med den här är det grundet som går sönder.

Foto: Tomas Oneborg

Glid fram ljudlöst ovanför vågorna med en Candela Seven.

Foto: Tomas Oneborg

X Shore Eelex är en annan båt som hakat på trenden med eldrift.

Foto: Tomas Oneborg

Fairline 33 bjuder på camping i miljonklassen.

Foto: Tomas Oneborg

Hallberg-Rassy 40C, för dig som vill slippa dra i skoten. Allt är elektriskt.

Foto: Tomas Oneborg

Skepparen Björn Fordberg ombord på den nya svenska racingbåten Shogun 50, som är byggd helt i kolfiber.

Foto: Tomas Oneborg

Pontus Gillgren och Esmeralda Pihlgren på sin gamla Pettersson-båt.

Foto: Tomas Oneborg

11

Äldst

Pontus Gillgren och Esmeralda Pihlgren på sin gamla Pettersson-båt.
Pontus Gillgren och Esmeralda Pihlgren på sin gamla Pettersson-båt. Foto: Tomas Oneborg

De verkliga entusiasterna köper naturligtvis en gammal klassisk träbåt och rustar upp den, precis som Esmeralda Pihlgren och Pontus Gillgren. Deras Pettersson-båt från mitten av 30-talet är fortfarande ett renoveringsobjekt, även om de kommit en bra bit med arbetet.

– Det har tagit väldigt många timmar, konstaterar Esmeralda.

Pris: Knappast till salu

Annons
Annons

RS Tera, nybörjarbåt för under 40 000 kronor.

Foto: Tomas Oneborg

10

Billigast

RS Tera, nybörjarbåt för under 40 000 kronor.
RS Tera, nybörjarbåt för under 40 000 kronor. Foto: Tomas Oneborg

Att börja segla förutsätter inte en miljonbåt. En av de billigaste båtarna på Allt för sjön var RS Tera, som är enmansjolle tänkt för barn och ungdomar. Jollen finns med flera olika segelstorlekar, så att båten kan växa när barnen blir äldre och duktigare. Den är tänkt för barn, men fungerar också som leksak för vuxna på sommarstugan.

Priset som en stor GPS: 39 000 kronor

Annons
Annons

Finländska Marino satsar på retro.

Foto: Tomas Oneborg

9

Mest retro

Finländska Marino satsar på retro.
Finländska Marino satsar på retro. Foto: Tomas Oneborg

Om du längtar tillbaka till 60- och 70-talets båtliv kan den 4,3 meter långa Marino Mustang vara rätt båt. Konstruktionen är från 1969 och båten var på sin tid en verklig storsäljare i Finland.

Nu har varvet börjat nyproducera den klassiska finländska båten, som kan fås i valfri färg, inklusive rosa. Priset är strax under 200 000 kronor med minsta motorn.

Annons
Annons

Bella 550 RS

Foto: Tomas Oneborg

8

Enklast

Bella 550 RS
Bella 550 RS Foto: Tomas Oneborg

Den som bara vill ut på vattnet en dag, och som inte vill lägga en förmögenhet på vare sig båten eller bränsle, har en mängd motorbåtar mellan fem och sex meter att välja mellan.

Ett exempel är nya Bella 550 BR. Maximalt sju personer kan åka med på en tur. Den är inget fartmonster med maximalt 115 hk motor, men priset är överkomliga 300 000 kronor.

Annons
Annons

Om du vill glida fram med stil i sommar är det en snipa som gäller.

Foto: Tomas Oneborg

7

Långsammast

Om du vill glida fram med stil i sommar är det en snipa som gäller.
Om du vill glida fram med stil i sommar är det en snipa som gäller. Foto: Tomas Oneborg

När de flesta motorbåtstillverkare satsar på fart tycker Sweco Marin att vi ska glida fram med stil. Käringösnipan 22 är 6,5 meter och helt klart avsedd för att glida omkring i skärgården soliga sommardagar.

Den klassiska formen bedrar dock lite, den ska kunna köras i 12 knop med största motorn och det finns ett kapell som kan fällas upp när det börjar regna.

Pris från 395 000 kronor.

Annons
Annons

Går du på grund med den här är det grundet som går sönder.

Foto: Tomas Oneborg

6

Stryktåligast

Går du på grund med den här är det grundet som går sönder.
Går du på grund med den här är det grundet som går sönder. Foto: Tomas Oneborg

Flera ryska båttillvekare försöker nu ta sig in på den svenska marknaden. Bland dem finns Vboats som bland annat visade upp sin nya Voyager 960. Det är en drygt 9 meter lång stadig aluminiumbåt med hytt som skyddar mot alla väder och ger möjlighet för ett par personer att övernatta.

Voyager är byggd för utombordsmotor på som mest 700 hästkrafter. Priset är med största motorerna 1,8 miljoner kronor.

Annons
Annons

Glid fram ljudlöst ovanför vågorna med en Candela Seven.

Foto: Tomas Oneborg

5

Miljövänligast

Glid fram ljudlöst ovanför vågorna med en Candela Seven.
Glid fram ljudlöst ovanför vågorna med en Candela Seven. Foto: Tomas Oneborg

Eldrift håller på att bli en trend också på sjön. I år visades flera elbåtar på Allt för sjön, bland annat den svenska Candela Seven. Det är på flera sätt en unik konstruktion, där den sju meter långa båten svävar fram på bärplan en halv meter ovan vattenytan.

Båten ska enligt tillverkaren ha en räckvidd på 50 sjömil, vilket räcker för en tur från Saltsjöbaden till Sandhamn och tillbaka.

Fast billigt är det inte att åka ljudlöst: 2,5 miljoner kronor närmare bestämt.

Annons
Annons

X Shore Eelex är en annan båt som hakat på trenden med eldrift.

Foto: Tomas Oneborg

4

Mest avskalad

X Shore Eelex är en annan båt som hakat på trenden med eldrift.
X Shore Eelex är en annan båt som hakat på trenden med eldrift. Foto: Tomas Oneborg

Ett annat företag som hakat på el-trenden är Lidingö-varvet X Shore. Deras båtar känns igen på en avskalad enkel design, och såklart att de glider fram helt ljudlöst i skärgården.

Störst är den åtta meter långa Eelex 8000, som levereras med ett batteri på 120 Kwh, vilket är mer än i en Tesla. Det ska ge en räckvidd på 100 sjömil. Fast om du vill köra i 40 knop kommer du inte lika långt.

Priset är omkring 2 miljoner kronor.

Annons
Annons

Fairline 33 bjuder på camping i miljonklassen.

Foto: Tomas Oneborg

3

Glassigast

Fairline 33 bjuder på camping i miljonklassen.
Fairline 33 bjuder på camping i miljonklassen. Foto: Tomas Oneborg

Det var ovanligt få större motorbåtar på årets mässa. En av nyheterna var brittiska Fairline 33, som enklast kan beskrivas som ett mellanting mellan daycruiser för dagsutflykter och övernattningsbar kabinbåt.

Den tio meter långa båten erbjuder två kojer, fyra om man accepterar campingliv under kapellet.

Vi gissar att den som betalar 5,6 miljoner för båten har råd att bo på hotell i skärgården.

Annons
Annons

Hallberg-Rassy 40C, för dig som vill slippa dra i skoten. Allt är elektriskt.

Foto: Tomas Oneborg

2

Lyxigast

Hallberg-Rassy 40C, för dig som vill slippa dra i skoten. Allt är elektriskt.
Hallberg-Rassy 40C, för dig som vill slippa dra i skoten. Allt är elektriskt. Foto: Tomas Oneborg

Orust-varvet Hallberg-Rassy visade upp sin splitternya segelbåt 40C på båtmässan. Den är som namnet antyder 40 fot (12,3 meter) lång. Även om Hallberg-Rassy med åren satsat mer på seglingsegenskaper är det här är en båt byggd för bekvämt båtliv.

Med sittbrunnen på klassiskt Hallberg-Rassy manér placerad mot mitten finns plats för en ovanligt stor akterhytt för ägaren. Den som vill kan beställa elektriska vinschar för att slippa skota själv.

Pris 5,3 miljoner, extrautrustning tillkommer.

Annons
Annons

Skepparen Björn Fordberg ombord på den nya svenska racingbåten Shogun 50, som är byggd helt i kolfiber.

Foto: Tomas Oneborg

1

Störst

Skepparen Björn Fordberg ombord på den nya svenska racingbåten Shogun 50, som är byggd helt i kolfiber.
Skepparen Björn Fordberg ombord på den nya svenska racingbåten Shogun 50, som är byggd helt i kolfiber. Foto: Tomas Oneborg

Ofta brukar motorbåtarna vara störst på båtmässan, men i år är det den 50 fot (15,2 meter) långa kappseglingsbåten Shogun 50 som tar rekordet. Båten är byggd av Rosättra Varv, som är mer kända för sina Linjett-båtar.

Helt byggd i kolfiber och med en vikt på under åtta ton är båten byggd för racing, men varvet lovar att den också ska fungera om ägaren vill ta ut familjen i skärgården.

Med en prislapp på 16 miljoner kronor är det kanske inte en båt för massorna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons