Annons

Starkaste träningstrenden ”ökar märkbart i Sverige”

Hur ser de internationella träningstrenderna ut 2019? I Sverige är en tydlig tendens att allt fler ägnar sig åt eller intresserar sig för motion, menar Filip Larsen, docent i fysiologi på GIH. Här kommenterar han den internationella tio i topp-listan.

Under strecket
Publicerad

Filip Larsen på Gymnastik- och idrottshögskolan kommenterar internationella träningstrender.

Foto: GIH och Alamy/IBL Bild 1 av 1

1 / 11

Filip Larsen på Gymnastik- och idrottshögskolan kommenterar internationella träningstrender.
Filip Larsen på Gymnastik- och idrottshögskolan kommenterar internationella träningstrender. Foto: GIH och Alamy/IBL

Varje år listar organisationen American college of sports medicine (ACSM) de hetaste internationella träningstrenderna. Rankningen bygger på en undersökning med tusentals aktiva inom idrottsrörelsen världen över.

Bärbar teknik och skräddarsydda träningsprogram för seniorer är två av saker som hamnar högt på rankningen 2019.

Men trenden som är störst i Sverige kom inte med på den internationella topp tio-listan, menar Filip Larsen, docent i fysiologi på Gymnastik- och idrottshögskolan

– I Sverige har det blivit oerhört populärt med olika motionslopp, som Tjejmilen och Stockholm marathon, säger han.

En annan tydlig trend är att allt fler svenskar tränar och har en aktiv livsstil som intresse.

– Fler och fler tränar, vilket givetvis är jättebra. Det man kan se varit allra tydligast i Sverige från den internationella topp tio-listan är träning för seniorer, vilket det bedrivits en del forskning på de senaste åren som visar på stora kognitiva vinster.

Scrolla ned för att läsa mer om hur vi kommer träna 2019 (2018 års placering inom parentes).

Annons
Annons

Rodd – en klassisk övning för att stärka ryggen.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 1 av 1

2 / 11

10. Träning som behandling (7)

Rodd – en klassisk övning för att stärka ryggen.
Rodd – en klassisk övning för att stärka ryggen. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Rent folkhälsomässigt borde det vara det första som sätts in.

Exercise is medicine, ”träning är medicin”, är ett globalt hälsoinitativ som lanserats av ACSM, alltså organisationen bakom trendlistan, och American medical association (AMA). Fokus ligger på att uppmana primärvården och andra vårdgivare att inkludera fysisk aktivitet som en del av sin process.

Filip Larsen: ”I Sverige har vi det som kallas för fysisk aktivitet på recept. Jag skulle inte säga att det är en trend, men det är bevisat på många sätt att fysisk aktivitet kan få en att må bättre. Jag tror att vi kommer se mer av sådana initiativ framöver, rent folkhälsomässigt borde det vara det första som sätts in. Det bedrivs också mycket forskning på det här temat. En del patienter är emot det då de hellre vill ha medicin.”

Annons
Annons

Kroppen – ett träningsredskap.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

3 / 11

9. Funktionell träning (10)

Kroppen – ett träningsredskap.
Kroppen – ett träningsredskap. Foto: Janerik Henriksson/TT

Träning som syftar till att bygga upp vardagsstyrka på ett sätt som är praktiskt användbart i dagliga livet. Huvudfokus ligger på att på att träna styrka, balans, koordination och uthållighet.

Filip Larsen: ”Det här är definitivt en trendökning de senaste åren. Allt fler vill hitta en träningsform som är funktionell, där man kan ha nytta av sin styrka. Jag tror att folk har tröttnat lite på kroppsbyggarkulturen, som inte är så funktionell alla gånger. Man vill vara mer atletisk och rörlig, ha en kropp som fungerar bra i vardagen. Den funktionella träningen handlar om att jobba med rörelser som liknar det som man gör i sin vardag.”

Annons
Annons

4 / 11

8. Personlig tränare (8)

Huvudgrejen är motivationen: många har svårt att göra träningen fullt ut om man gör det själv.

Individbaserad träning under ledning av en instruktör. Har legat på topp tio-listan varje år sedan ACSM lanserade sin trendspaning 2006. Intresset för personlig träning är fortsatt starkt och konceptet har blivit mer tillgänglig sedan det också blivit tillgänglig online, skriver organisationen.

Filip Larsen: ”Det finns ingen statistik på hur exakt det ser ut, men de sista tio åren har personlig träning definitiv ökat. Huvudgrejen är motivationen: många har svårt att göra träningen fullt ut om man gör det själv. Nummer två är att man vill träna på rätt sätt för att inte skada sig.”

Annons
Annons

En position i heta bikram-yogan.

Foto: Leif R Jansson/TT Bild 1 av 1

5 / 11

7. Yoga (7)

En position i heta bikram-yogan.
En position i heta bikram-yogan. Foto: Leif R Jansson/TT

Liksom personlig tränare är yoga en trend som förekommit flitigt i topprankningen de senaste åren. Träningsformen erbjuds i flera olika varianter som exempelvis bikram-yoga och yogilates, en slags kombination av yoga och pilates. Yoga är också populärt på Youtube och det finns en uppsjö av instruktionsböcker i ämnet.

Filip Larsen: ”Under en rätt så lång tid har yoga varit en väldigt stor boom. Mer av den klassiska yogan försvinner, och man hittar på olika kombinationsgrejer. Ett exempel på det är bikram-yoga, då man yogar i värme. Yoga har utrymme för kreatörer och det är en speciell typ av klientel som dras åt det hållet.”

Annons
Annons

6 / 11

6. Anlita personer med utbildning inom träning (ny)

Vid sidan av personliga tränare, ett ökat fokus på relevant utbildning inom allt som har med idrott och hälsa att göra. ACSM – som själva utfärdar diverse certifieringar inom området – beskriver den här trenden som en slags strömning mot en professionalisering av träningskåren.

Filip Larsen: ”I Sverige är det mest fokus på personliga tränare, men i USA är det en trend att ta hjälp av fysioterapueter. På elitnivå, speciellt inom fotboll och hockey, vet jag att det blivit allt vanligare att ta hjälp av högutbildade personer. Det här börjar finnas mer och mer även inom gymkulturen. Utbildade hälsovetare, eller personer åt det hållet, som haft klassiska roller att jobba mot företag börjar nu även rikta in sig mot privatpersoner.”

Annons
Annons

Crossfit-tävling i Tyskland 2017.

Foto: Gero Breloer/AP Bild 1 av 1

7 / 11

5. Träna med sin egen kroppsvikt (4)

Crossfit-tävling i Tyskland 2017.
Crossfit-tävling i Tyskland 2017. Foto: Gero Breloer/AP

Många är förtjusta i kombinationen av styrka, konditionsträning och att det tränar hela kroppen.

Ett effektivt och funktionellt sätt att träna på. Har blivit populärt de senaste åren och var med på listan som trend första gången 2013, och det är de senaste åren det slagit igenom på gymmen.

Filip Larsen: ”Synonymt med punkt nummer nio på listan, funktionell träning. Vi går bort från maskinerna allt mer, crossfit som består väldigt mycket av kroppsviktsövningar, har exempelvis kommit ur det här. Crossfit har blivit en trend över hela världen, och de senaste 3–4 åren har det boomat rejält i Sverige.”

Annons
Annons

Seniorträning på Sats i Nacka.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

8 / 11

4. Träningsprogram för seniorer (9)

Seniorträning på Sats i Nacka.
Seniorträning på Sats i Nacka. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trenden är verkligen märkbar i Sverige. På det här området finns det mycket ny, spännande forskning.

Vi jobbar längre, lever längre, är friskare och aktiva upp i högre åldrar. Med andra ord har gymaktörerna en växande marknad bland seniorer, som många gånger är en köpstark målgrupp, skriver ACSM. Seniorträningen är raketen på listan, klättrar fem placeringar.

Filip Larsen: ”Den här trenden är verkligen märkbar i Sverige. På det här området finns det mycket ny, spännande forskning. När man tränar förbättras den kognitiva effekten och det har dragits igång många träningsgrupper specifikt för seniorer. Sett till hela listan skulle jag säga att det här är den trend som ökat mest procentuellt i Sverige.”

Annons
Annons

Hiit, men inte längre. High-intensity interval-metoden praktiserad i en stakmaskin. Träningsformen har tappat i popularitet i Sverige.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

9 / 11

3. HIIT – högintensiv intervallträning (1)

Hiit, men inte längre. High-intensity interval-metoden praktiserad i en stakmaskin. Träningsformen har tappat i popularitet i Sverige.
Hiit, men inte längre. High-intensity interval-metoden praktiserad i en stakmaskin. Träningsformen har tappat i popularitet i Sverige. Foto: Anders Wiklund/TT

Hiit är korta pass med hög intensitet (high-intensity interval training). Tanken är att ligga på 90 procent av sin maxkapacitet och varva intervallerna med korta perioder vilopauser. Hiit har funnits med på topp fem-listan sedan 2014 och fått stort genomslag världen över.

Filip Larsen: ”Jag blev förvånad över att den här trenden kom så högt upp. Här i Sverige har intresset gått ned lite grann, peaken var för 8–10 år sen. Men det som det såldes in som, maximal effekt på kortast möjliga tid, är folk inte riktigt ute efter längre. Det kallas ibland för snabbmatsträning, och folk vill inte stressa på det sättet. Nu vill man ta sig tid att träna och trenden går mer mot yoga och liknande. En stor effekt med träning är att det är avstressande, men den högintensiva träningen kan ge ett stresspåslag i sig.”

Annons
Annons

10 / 11

2. Gruppträning (2)

Gruppträning definieras av ACSM som träningsklasser med fler än fem personer, färre än så och det blir snarare frågan om personlig träning. Passen är utformade för att vara effektiva och motiverande med ledarskap som hjälper folk att nå sina mål.

Filip Larsen: ”Personlig träning har blivit mer populärt i grupper, men de större klasserna har minskat lite relativt sett i Sverige. Nu är det mer individuell träning och PT. Men gruppträning är fortfarande stort på gymmen, det är en genre där det ständigt kommer nyheter och som kan varieras mycket.”

Annons
Annons

11 / 11

1. Bärbar teknik (3)

Mätsamhället har slagit igenom ordentligt även inom träning. Smarta klockor, aktivitetsarmband och pulsmätare håller koll på alltifrån hjärtslag till kaloriförbränning. Och tekniken utvecklas ständig.

Filip Larsen: ”Jag tror att det handlar om en stor nyfikenhet om hur kroppen fungerar, men även här spelar motivationsfaktorn roll. De flesta har stegräknare automatiskt i sina telefoner, och det driver många att försöka få in sina 10 000 steg om dagen. En smart watch där man får allt i ett gör i stort sett en hälsokontroll på dig. Den mäter pulsen direkt i armbandet och tekniken vidareutvecklas hela tiden, till exempel håller det på att utvecklas en varningssignal om att man borde uppsöka läkare om artymi på hjärtat.”

Annons
Annons
Annons
Annons