Annons

”Staten blir nu en mindre attraktiv arbetsgivare”

Konsekvenserna av en dom i Arbetsdomstolen är att statligt anställda har arbetsskyldighet i hela landet. Detta gör staten till en mindre attraktiv arbetsgivare för många yrkesgrupper. Men det finns möjliga utvägar för att staten inte ska ha sämre anställningsvillkor än inom privata sektorn, skriver Britta Lejon, ordförande i fackförbundet ST.

Under strecket
Publicerad

Britta Lejon.

Foto: Daniella Backlund Bild 1 av 1

Britta Lejon.

Foto: Daniella Backlund Bild 1 av 1
Britta Lejon.
Britta Lejon. Foto: Daniella Backlund

DEBATT | ARBETSVILLKOR

Den 15 november meddelade Arbetsdomstolen, AD, en dom som i ett slag försämrade förutsättningarna för statligt anställda. Den innebär att arbetsskyldigheten är mer omfattande och arbetsvillkoren sämre för anställda inom staten än inom den privata sektorn. Fallet gällde anställda vid myndigheten Fastighetsmäklarinspektionen, FMI, och domen säger att de är arbetsskyldiga i Karlstad när hela myndigheten nu flyttar dit från Stockholm. Hade det gällt privata sektorn hade avståndet ansetts som för långt för att pendla till och anställda hade blivit uppsagda på grund av arbetsbrist.

Nu när regeringen beslutar om att myndigheter ska flyttas för att startas om på annan ort så förlorar cirka 500 anställda sina jobb. Konsekvensen för våra medlemmar är att de får säga upp sig själva om de inte vill flytta med. Det leder till karens i A-kassan och sämre förmåner. Våra medlemmar blir inte bara av med sina jobb utan de straffas också ekonomiskt. Vi i fackförbundet ST ser detta som orimligt och ohållbart.

Annons
Annons

Staten har genom ett enda beslut blivit en mindre attraktiv arbetsgivare. Det blir svårare att motivera för ekonomer, jurister, statsvetare, ingenjörer och socionomer varför de ska söka jobb inom staten när det råder större osäkerhet, lägre löner och sämre villkor än på andra arbetsplatser. Regeringen är öppen med att det planeras för att flytta fler myndigheter. Landsbygdskommitténs mål är att 10000 jobb ska flyttas. Vi kan redan konstatera att myndigheter har allt svårare att rekrytera, särskilt till Stockholm.

För Sverige som nation är det allvarligt att verksamheten inom statliga myndigheter och verk riskerar att bli lidande. För expertmyndigheterna som berörs av flyttbeslut blir det nu en utmaning att upprätthålla rättssäkerheten. Arbetsdomstolens dom ger anställda nackdelar om de är lojala med verksamheten och stannar kvar tills myndigheten flyttar. Redan vid flyttbeskedet är det nu tydligt att de allra flesta anställda lämnar myndigheten. Sedan ska myndigheten fungera i ett år eller mer innan det är dags för flytt.

Det är mycket svårt att upprätthålla verksamheten och myndighetsutövningen riskeras. Myndigheter försöker lösa det genom att hyra in konsulter men förutom att det blir dyrt så saknas också den kunskap och erfarenhet som erfarna statstjänstemän har byggt upp. Våra medlemmar som redan har fått ett besked om att deras myndighet ska flytta söker nu nya jobb, men de vittnar om att de inte tänker söka sig till staten eftersom de då kan bli av med sitt jobb igen. Vi riskerar nu en kompetensflykt bort från specialistmyndigheter.

Annons
Annons

Vi i Fackförbundet ST menar att anställningsskyldigheten i staten inte kan vara sämre än inom privat sektor. Lagen om offentlig anställning, LOA, behöver förändras. Idag står det inget i lagen om statliga tjänstemäns anställningsskyldighet. Vi vill att statligt anställda ska ha rätt till anställningskontrakt (och inte bara anställningsbeslut fattade av myndigheten) och i dem ska väsentliga förhållanden regleras, som exempelvis anställningsort. Situationen kan också förbättras genom nya avtal mellan arbetsmarknadens parter.

Vi kommer därför att ta upp förhandlingar med vår motpart Arbetsgivarverket om detta. Det borde vara arbetsgivarens ansvar att få ordning på detta för att kunna behålla personal och upprätthålla myndigheternas verksamhet.

För att säkra upp myndighetsverksamhet där det redan har getts besked om flytt ser vi att en bra lösning är att teckna lokala avtal mellan fack och arbetsgivare. Det kan göras för att förmå personal att stanna tills det är dags att flytta och under en övergångstid för att kunna starta upp myndigheten på den nya orten. Det kan exempelvis handla om villkor för att under en övergångsperiod kunna pendla, ha dubbel bosättning eller möjlighet att jobba hemifrån.

Vi menar att det är oroande att Arbetsgivarverket inte ger sina medlemsmyndigheter rådet att hitta den här typen av lösningar och undrar hur de ser på uppgiften att säkra upp verksamheten vid myndigheter som har fått ett besked om flytt?

Domen i Arbetsdomstolen sätter käppar i hjulet för regeringens planer att smidigt kunna flytta myndigheter. Den gör också att staten som arbetsgivare minskar i attraktivitet och det är ett ansvar främst för Arbetsgivarverket. Som det största facket inom staten så oroas vi för våra medlemmars villkor, men vi oroas också över att medborgarna inte får del av statlig service med rättssäkerhet och kvalité. Vilket ansvar tänker Arbetsgivarverket ta?

Britta Lejon
ordförande i Fackförbundet ST

Följ debatten och kommentera artikeln på Facebook: www.facebook.com/svdopinion/

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons