Annons

Statistik tydlig – då sker olyckor med elsparkcyklar

150 olyckor med elsparkcyklar har inrapporterats under årets åtta första månader.
150 olyckor med elsparkcyklar har inrapporterats under årets åtta första månader. Foto: Geir Olsen/TT

De flesta olyckorna med elsparkcyklar sker nätter mellan fredagar och lördagar. Då skedde även de tre allvarliga olyckor som inträffat i Stockholm under årets första åtta månader.

– Det tyder på att folk är överförfriskade och inte borde köra, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Flest olyckor inträffade i juli, då även flest resor registrerades. Olyckorna är spridda över staden.

Foto: Veronica Johansson Bild 1 av 1

Olyckstatistiken kommer från Strada (databasen som sjukhus och vårdcentraler rapporterar till) och är sammanställd av konsultbolaget Movea på uppdrag av Stockholms stads trafikkontor.

Det tyder på att folk är överförfriskade och inte borde köra.

150 olyckor med elsparkcyklar har inrapporterats under årets åtta första månader, efter att eftersläpande rapportering nu inkommit.

Det är ungefär lika många män (53 procent) som kvinnor (47 procent) som har skadats. Flest är i åldrarna 20–35 år.

– Det visar att det inte är skolungdomar det rör sig om. Intressant är också att fördelningen mellan könen är så jämn, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Mellan klockan 23 och 01 sker det flest olyckor, speciellt nätter mot lördagar. Då inträffade även de tre allvarliga personskadorna.

– Det är talande siffror som tyder på att folk är överförfriskade och inte borde köra, säger Daniel Helldén.

SvD skrev i helgen om att fyra miljoner resor har genomförts med elsparkcyklar i Stockholm under de åtta första månaderna i år.

Annons
Annons

Flest olyckor inträffade i juli, då även flest resor registrerades. Olyckorna är spridda över staden.

Foto: Veronica Johansson Bild 1 av 1

– Det är svårt att säga om 150 olyckor under den här tidsperioden är mycket eller lite, med tanke på hur många resor som gjorts. Vi behöver följa olycksutvecklingen noga då ökningen av elsparkcyklar varit så snabb, säger Daniel Helldén.

Flest olyckor inträffade i juli, då även flest resor registrerades. Olyckorna är spridda över staden.
Flest olyckor inträffade i juli, då även flest resor registrerades. Olyckorna är spridda över staden. Foto: Veronica Johansson

Statistiken avslöjar att merparten av incidenterna är singelolyckor. I de olyckor som granskats i rapporten har inga fotgängare drabbats.

S:t Görans sjukhus, Södersjukhuset och närakuten Rosenlund tog emot närmare 100 av de skadade personerna. Flest olyckor inträffade i juli, då även flest resor registrerades. Det finns ingen speciellt utsatt plats i statistiken. Olyckorna är spridda över staden.

Av rapporten framgår att kantsten ofta ställer till problem, och att de som råkat illa ut ofta har underskattat höjdskillnader mellan vägbana och trottoar. Rapportförfattaren skriver ”förmodligen skulle större hjul förhindra några olyckor där det tar stopp på grund av kantsten eller grop i vägen”.

Du tar den i flykten och har sällan hjälm med dig.

Victor Lindberg, delägare på företaget Ezride som var först på marknaden med att dra igång försäljning av elsparkcyklar för tre år sedan, säger att skillnaden mot merparten av de cirka 8 500 elsparkcyklar som går att hyra i Stockholm är att de som säljs har bättre bromsar och luftslang.

– Det gör körningen mjukare. Jag tror inte att hjulstorleken är avgörande för olyckorna. Du får vad du betalar för. Våra elsparkcyklar kostar mellan 9 000 och 28 000 kronor, de som hyrs ut ligger på mellan 4 000 och 7 000 kronor, säger han.

Victor Lindberg är inte överraskad över att flest olyckor sker nattetid:

– Folk använder elsparkcykeln för att ta sig mellan barer. Man skjutsar på dem. Du tar den i flykten och har sällan hjälm med dig. Det är lättare att tänka på säkerheten om du till exempel använder elsparkcykel i pendlingen till jobbet, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons