Annons

Patricia Hedelius:Stenbecks bolag har aldrig sett så tunt ut

Beskedet att Kinneviks vd Lorenzo Grabau sparkas är betydligt mer dramatiskt än vad bolaget vill ge sken av. Storägaren Cristina Stenbeck har all anledning att fundera över framtiden. Kinnevik är mer sårbart än på länge – det handlar om risk för brist på pengar.

Under strecket
Publicerad

Cristina Stenbeck.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Cristina Stenbeck medverkade i Skavlan härom veckan.

Foto: Monkberry/SVT

Cristina Stenbeck.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Cristina Stenbeck medverkade i Skavlan härom veckan.

Foto: Monkberry/SVT
Cristina Stenbeck.
Cristina Stenbeck. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Cristina Stenbecks avslappnade medverkan i pratshowen Skavlan härom veckan gav högsta mysfaktor hemma i tv-sofforna. Vad få anade då var att Cristina Stenbeck och hennes arv, investmentbolaget Kinnevik, stod mitt i en kris.

Att behöva byta vd är inte alltid dramatiskt, men i Kinneviks fall är beslutet att sparka Lorenzo Grabau ett tydligt tecken på att någonting har gått snett. Grabau, med en lång karriär som rådgivare i Goldman Sachs, var inte bara en vd vilken som helst utan är den vd som har tillåtits stuva om absolut mest i Kinneviks portfölj sedan Cristina Stenbeck tog över familjebolaget efter sin far, Jan.

Cristina Stenbeck medverkade i Skavlan härom veckan.
Cristina Stenbeck medverkade i Skavlan härom veckan. Foto: Monkberry/SVT
Annons
Annons

Från 2011 jobbade Lorenzo Grabau, som styrelseledamot i flera nyckelinnehav, nära Cristina Stenbeck. Han fick även köpa aktier i Kinnevik av Cristina Stenbeck när han tog plats i bolagets styrelse. Grabaus inflytande ökade på bekostnad av Kinneviks dåvarande vd Mia Brunells.

Stenbeck själv omnämnde Grabau som det ”perfekta valet”.

Kinneviks försäljning av kronjuvelen, förpackningsjätten Billerudkorsnäs, i slutet på 2013 var en viktig händelse för Kinneviks nya inriktning. Försäljningen av Billerudkorsnäs mötte hård kritik bland en del aktieägare som ansåg att den välskötta förpackningsjättens kassaflöden skulle fortsätta tjäna som Kinneviks livförsäkring i sämre tider. Men kanske minst lika viktigt, att verka som motvikt till Kinneviks satsningar, ofta kostsamma sådana, på nya oprövade affärsmodeller i internetmiljö.

Mia Brunell slutade på egen begäran kort efter att affären offentliggjordes och i april 2014 stod det klart att Cristina Stenbecks favorit Lorenzo Grabau tog över vd-posten. Själv omnämnde hon honom som det ”perfekta valet”. Andra har inte varit fullt lika lyriska. Grabau har beskrivits ha en ”stöddig attityd” och ska ha varit ”svår” att arbeta med.

Grabau fortsatte driva på Kinneviks satsningar inom e-handel där flaggskeppet Zalando är mest känt men omfattar även motsvarigheten till Zalando på tillväxtmarknader, GFG och Rocket Internet som tar fram nya e-handelsbolag. Tillväxten är imponerande men eftersom vinsterna är blygsamma krävs mycket pengar från Kinnevik för att hålla tempot uppe.

Bara i år har Kinnevik plöjt ned 2 miljarder kronor i sina tillväxtbolag. Det kan bli en miljard till om bolaget toppar den prognos som lades för 2016. Men det finns fler hål att stoppa pengar i. Tele2 som än så länge finns kvar i portföljen behöver nya pengar och Kinnevik har lovat att ställa upp. För att Kinnevik ska kunna försvara sin del krävs minst 900 miljoner kronor, enligt en beräkning av UBS. Det är nästan på öret vad Kinnevik för egen maskin kan skrapa ihop innan året är slut.

Annons
Annons

För att använda ett Goldman Sachs-uttryck så har hon givit stallplats till en ”one trick pony” lite för länge.

Kinnevik och Cristina Stenbeck kanske sitter i ett slott omgärdade av heta e-handelskandidater men vad hjälper det om man måste vända på kronorna för att upprätthålla den snygga fasaden?

Kinneviks affärsmodell och den omvandling som skett de senaste åren under Lorenzo Grabau och med Cristina Stenbecks välsignelse kräver ständigt nya pengar. Det är till stor del pengar som Kinnevik inte har utan måste skaffa fram genom att sälja av bolag och verksamheter från portföljen. Kinneviks mundering genom åren har stundvis varit ganska bristfällig. Ibland har till och med Kinnevik varit livshotande dåligt ekiperat under Jan Stenbeck. Men aldrig tidigare under Cristina Stenbeck har bolaget sett så tunnklätt ut som nu.

Givetvis måste Cristina Stenbeck känt av snålblåsten och det kalla draget i sitt affärsimperium under en tid. Intrycket är att Cristina Stenbeck har satsat på fel häst i Lorenzo Grabau. För att använda ett Goldman Sachs-uttryck så har hon givit stallplats till en ”one trick pony” lite för länge. Hennes chans till upprättelse är att nu hitta en vd med öga för lönsamma onlineaffärer och som samtidigt kan städa upp ordentligt efter Grabaus framfart.

Men det kanske inte är den enda rekryteringen som Cristina Stenbeck behöver göra. Det har inte gått så smidigt som det var tänkt att lämna över ordförandeklubban i våras till Sydafrikabaserade Tom Boardman. Enligt uppgifter till SvD är ”långdistansförhållandet” mellan den nya ordföranden och resten av styrelsen med största ägaren Cristina Stenbeck en utmaning som skapat oväntad friktion.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons