Annons

Muslim BanStillsam kamp mot islamofobin

I ”Muslim Ban” uppträder svenska muslimska män på Dramatens scen som sig själva – och bara det är en händelse.

Under strecket
Publicerad

”Muslim Ban” spelas just nu på Dramatens scen Elverket; en lugn tillställning trots förhandskontroverserna. På bilden: Amanj Aziz, regissören America Vera-Zavala och hiphoparen Carlito. 

Foto: Hanna UkuraBild 1 av 1

”Muslim Ban” spelas just nu på Dramatens scen Elverket; en lugn tillställning trots förhandskontroverserna. På bilden: Amanj Aziz, regissören America Vera-Zavala och hiphoparen Carlito. 

Foto: Hanna UkuraBild 1 av 1
”Muslim Ban” spelas just nu på Dramatens scen Elverket; en lugn tillställning trots förhandskontroverserna. På bilden: Amanj Aziz, regissören America Vera-Zavala och hiphoparen Carlito. 
”Muslim Ban” spelas just nu på Dramatens scen Elverket; en lugn tillställning trots förhandskontroverserna. På bilden: Amanj Aziz, regissören America Vera-Zavala och hiphoparen Carlito.  Foto: Hanna Ukura

Muslim Ban

Genre
Performance
Regi
America Vera-Zavala
Medverkande
Amanj Aziz, Carlito
Var
Dramaten

Det är lätt hänt att vi ser människor som representanter för en grupp. När en okänd man en snötäckt dag med inställda bussar bar min julgran, fick jag en väldigt positiv inställning till unga muslimska män. Alla! 

I ”Svenska hijabis” arbetade dramatikern och regissören America Vera- Zavala med majoritetssamhällets fördomar och visade, på Dramatens Elverket, att kvinnor i hijab har sina individuella livsmål och skäl att bära slöja (alltså huvudduk). 

Nu har turen kommit till de muslimska männen, och nu stiger spänningen. Om kvinnorna generellt ses som förtryckta, ses männen i sin tur som förtryckare och potentiella terrorister och IS-krigare. En ganska tung börda att bära, får man säga. 

Aziz är den mest klassiska föredragshållaren, teoretisk och ideologisk.

Annons
Annons

Premiären av ”Muslim Ban” har föregåtts av kontrovers och utpekande av en av de uppträdande som homofob och antisemit. Jag bestämde mig för att inte fördjupa mig i den konflikten före det enkla ”föreställningsföredrag” som ges på Dramatens lilla scen; att se och höra vad som verkligen förmedlas.

Och på scenen går det lugnt till. Amanj Aziz ritar en kritcirkel runt sig och rapparen Carlito ritar en ruta (square). Sedan består föreställningen i stort sett av att de turvis talar till publiken utifrån egna erfarenheter.

Aziz är den mest klassiska föredragshållaren, teoretisk och ideologisk. Han börjar visserligen med sin egen födelse, mitt under brinnande flygbombardemang, men utreder också betydelsen av ”demokrati” som han menar i själva verket ofta ska utläsas ”albakrati”, det vill säga de vitas styre, eller vit makt.

När Aziz drar igång ”Ain’t no mountain high enough..” stämmer plötsligt fyra män I publiken in, och det blir väldigt vackert. 

Carlito upplevs som mer personlig, det är hans bruna kropp som står i centrum när han i stillsam rap förmedlar erfarenheter från orten där unga män bygger upp ett hårt skal kring sin sårbarhet och attackerar varandra i stället för den struktur som håller dem nere. 

”Muslim Ban” är inte professionell teater, och gör inte anspråk på det. Men i Dramatens salong blir det ändå en teaterhändelse med viss laddning. Det handlar om vilka som talar, varifrån och i vilket hus. 

Projektet ”muslimska män är också /svenska/ människor” avslutas med att båda männen visar hur de går omkring och småpratar med sina barn i vagn. De sjunger också var sin godnattsång, och när Aziz drar igång ”Ain’t no mountain high enough..” stämmer plötsligt fyra män I publiken in, och det blir väldigt vackert.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons