Annons

Salieri vs MozartStjärnspel när Loa Falkman gestaltar medelmåttan Salieri

Frida Österberg (Författaren), Hillevi Martinpelto (Eleonora) och Loa Falkman (Salieri).
Frida Österberg (Författaren), Hillevi Martinpelto (Eleonora) och Loa Falkman (Salieri). Foto: Markus Gårder

De samtida tonsättarna Mozart och Salieri har ställts emot varandra flera gånger, bland annat i Milos Formans hyllade film ”Amadeus”. En poäng med Folkoperans ”Salieri vs Mozart” är att det är medelmåttan Salieri som får våra sympatier.

Under strecket
Publicerad

Salieri vs Mozart

Genre
Opera
Regi
Tobias Theorell
Medverkande
Loa Falkman, Frida Österberg, Hillevi Martinpelto, Jesper Säll m fl.
Var
Folkoperan

Musik: Antonio Salieri, Nikolaj Rimskij-Korsakov. Text: Giovanni Battista Casti, Alexander Pusjkin. Arr: Jonas Forssell. Övers: Magnus Lindman, Sverker Åström. Scenografi: Agnes Östergren. Ljus: Ellen Ruge. Dir: Niklas Willén.

Måste ett geni vara en god människa? – i den frågan utmynnar Pusjkins korta versdrama ”Mozart och Salieri” från 1830. Att frågeställningen knappast har tappat sin aktualitet, det visar inte minst den senaste tidens diskussioner i kölvattnet efter metoo. Kan vi uppskatta verk av filmskapare, tonsättare och författare trots att vi vet att de är pedofiler, antisemiter eller mördare?

Med Pusjkins pjäs, skriven bara fem år efter Salieris död, spreds den långlivade myten att Salieri av avundsjuka skulle ha giftmördat Mozart. Idén att Mozarts tidiga död var en medelmåttig kollegas hämnd på ett gudabenådat tonsättargeni användes sedan av engelsmannen Peter Shaffer för pjäsen ”Amadeus”, vilken i Milos Formans händer blev en omåttligt populär film med samma namn.

Efter reklamen visas:
Loa Falkman repeterar rollen som Salieri på Folkoperan.

Rimskij-Korsakov skrev 1897 en kort opera som praktiskt taget ordagrant använder Pusjkins smidiga blankvers. Den har nu Folkoperans team Jonas Forssell och Magnus Lindman, med Tobias Theorell som regissör, kopplat ihop med en opera av den verklige Antonio Salieri: ”Prima la musica e poi le parole” (Först musiken och sedan orden), ett tillfällighetsstycke som intrikat nog uppfördes samtidigt som Mozarts ”Der Schauspieldirektor” (Teaterdirektören). Det hela var en beställning av kejsaren Joseph II och de bägge korta operorna framfördes första gången vid en privat fest i februari 1786 – i samma lokal.

Annons
Annons

Salieris stycke har en metanivå som passar omständigheterna, och handlar om hur en tonsättare får en beställning att på fyra dagar skriva en ny opera. Verket innehåller långa diskussioner mellan tonsättare och librettist samt publikvänlig rivalitet mellan två primadonnor. På Folkoperan läggs Salieris stycke in mellan början och slutet av Rimskij-Korsakovs opera: komedin får en allvarlig inramning.

Loa Falkmans Salieri bär upp hela föreställningen.

I slutscenen är scengolvet täckt av något som liknar askflagor. Där sitter Antonio Salieri ensam på scenen, full av ruelse efter att ha givit Mozart ett glas dödligt gift. Svarta sjok av avundsjuka singlar ned över honom. Loa Falkmans Salieri bär upp hela föreställningen; det ligger en tilltalande ironi i att sinnebilden för medelmåttighet och avundsjuka gestaltas med bländande stjärnspel.

Mellan slitna och trasiga väggar i skimrande rosa tronar en modern orkester i pudrade peruker, välspelande under Niklas Willéns ledning. På den ödsliga scenen finns surrealistiska ingredienser: en gigantisk tallkvist, en uggla som verkar ha rymt från ”Fablernas värld”, högar av dammiga böcker. Första akten är nöjsam men splittrad, med en ton av studentspex. Säker och oemotståndligt rolig är Hillevi Martinpelto som primadonna med härligt bred krinolin, ”världens dramatiskaste sopran”.

En poäng i den här berättelsen är ju att vi identifierar oss med Salieri; med geniet Mozart identifierar sig endast narcissister.

Vid sidan av hovsångarna Falkman och Martinpelto lyser Frida Österberg av indignation som undanskuffad författare, medan Jesper Säll får kämpa rätt hårt i den svåra Mozartrollen. En poäng i den här berättelsen är ju att vi identifierar oss med Salieri; med geniet Mozart identifierar sig endast narcissister.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons