Annons

Stockholms stad vägrar ta miljardsmällen: Blankt nej

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det blåser upp till storm kring vem som ska betala för förseningarna av Förbifart Stockholm.

– Stockholm kommer inte acceptera att ta notan, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholm,

Foto: Allis NettréusBild 1 av 1

Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholm,

Foto: Allis NettréusBild 1 av 1

På tisdagen kom beskedet att det stora infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm beräknas bli försenat med fyra år och dessutom flera miljarder kronor dyrare. Förbifarten finansieras framför allt med pengar från trängselskatten i Stockholm, men det är staten som har helhetsansvaret för att det finns pengar till projektet.

Vägprojektet skulle stå färdigt år 2026 och kosta drygt 34 miljarder kronor. Nu är Trafikverkets besked att slutnotan landar på 37,7 miljarder kronor.

Regeringen har tidigare sagt att eventuella förseningar och fördyringar av bygget framför allt ska betalas med trängselskatter. Det säger Anna König Jerlmyr blankt nej till.

– Det är jag oerhört kritisk till. Det måste finnas incitament för staten att hålla tidsplanen för förbifarten. De incitamenten minskar om kostnaderna för förseningarna kan vältras över på stockholmarna och trängselskatten.

Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholm,
Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, Foto: Allis Nettréus

Beskedet om förseningen av förbifarten beskriver hon som en kalldusch.

– Det var värre än vad vi trodde, vi har tidigare hört om ett eller ett och ett halvt års försening. Fyra år är en rejäl kalldusch. Vi behöver knyta ihop norra och södra delarna av stan och det här ökar sårbarheten i hela infrastrukturen i Stockholmsregionen, säger König Jerlmyr.

Annons
Annons

Hon säger att fördyringarna riskerar att binda intäkterna från trängselskatterna under mycket lång tid. Därmed stoppas andra satsningar i regionen som trängselskatten skulle kunna finansiera.

– Stockholm har stora behov och vi är inte beredda att ta notan för förseningar och fördyringar som staten är ansvarig för. Det kommer vi inte acceptera. Staten måste säkerställa att tidsplaner hålls och att kostnader inte skjuter i höjden.

Hon påpekar att bygget av förbifarten tillsammans med nya tunnelbanelinjer innebär att intäkterna från trängselskatterna redan har intecknats fram till 2050.

– Om även detta ska finansieras med trängselskatter riskerar vi snart att trängselskatter under hela det här århundradet binds till befintliga projekt.

Hon ska nu ta upp frågan om finansiering med både Trafikverket och regeringen. Ett annat viktigt spörsmål är om det stannar vid detta eller om det kan bli ytterligare förseningar av förbifarten.

Svaret från regeringen har tidigare varit att det inte finns något som kan ersätta trängselskatt som finansiering. Vad har du att komma med i en förhandling?

– Jag hoppas att regeringen tycker att huvudstadsregionen är viktig och att det även ligger i regeringens intresse att lyssna på regionens behov. Mycket av godstrafiken är beroende av att det finns fungerande infrastruktur i Stockholmsområdet, säger Anna König Jerlmyr.

Även Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, riktar kritik mot regeringen.

”Jag ser mycket allvarligt på beskedet om att bygget av Förbifart Stockholm försenas och fördyras ytterligare en gång. Regeringen verkar helt ha tappat greppet om ett av landets största och mest centrala infrastrukturprojekt”, säger han i en skriftlig kommentar.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger i en kommentar till Ekot att parterna nu måste sätta sig diskutera hur fördyringen av projektet ska hanteras.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons