Annons

Anna Ångström:Stödköp biljetter – initiativ för att rädda fria grupper

Jesse Kovarsky och Matteo Carvone under en repetition av ”Kuckel” på Orionteatern i Stockholm, som nu erbjuder stödköp av biljetter.
Jesse Kovarsky och Matteo Carvone under en repetition av ”Kuckel” på Orionteatern i Stockholm, som nu erbjuder stödköp av biljetter. Foto: Lars Pehrson

En ny variant av crowdfunding föds i coronakrisen: att köpa biljetter till föreställningar som inte kan spelas nu. Det är ett konkret förslag för att stötta det utsatta kulturlivet och framför allt de fria grupperna.

Under strecket
Publicerad

Från en repetition av ”Irakisk Kristus” som hade premiär den 12 mars på Teater Galeasen i Stockholm.

Foto: Lars Pehrson

Engagemanget för kultursektorns akuta problem är stort, vilket inte minst syns på sociala medier där olika stödgrupper och forum har bildats. I en av dessa på Facebook, ”Stödgrupp för fria scener”, sprids uppmaningen att köpa biljetter till föreställningar som inte kan spelas nu – men kanske i höst – för att stötta den hårt pressade scenkonstsektorn.

Inställda föreställningar och stängda teatrar gräver snabbt djupa hål i ekonomin. ”Min teater kommer snart att gå under”. Det var den förtvivlade rubriken på Martina Montelius text i Expressen i måndags. Dramatikern och författaren är också teaterdirektör på Brunnsgatan Fyra.

Påkostade premiärer och strålande recensioner – och ett par dagar senare beslut om stängning med ovisshet om framtiden. Stockholmsgrupperna Teater Galeasen och Brunnsgatan Fyra har små salonger som bara tar runt 80 personer i publiken. Ändå har teatrarna, likt många andra, valt att stänga för att motverka smittspridning av coronaviruset – trots att reglerna för att hindra smittspridning än så länge tillåter samlingar om upp till 500 personer.

Annons
Annons

Från en repetition av ”Irakisk Kristus” som hade premiär den 12 mars på Teater Galeasen i Stockholm.

Foto: Lars Pehrson
Från en repetition av ”Irakisk Kristus” som hade premiär den 12 mars på Teater Galeasen i Stockholm.
Från en repetition av ”Irakisk Kristus” som hade premiär den 12 mars på Teater Galeasen i Stockholm. Foto: Lars Pehrson

De senaste dagarna har många tuffa beslut tagits i kulturvärlden – beslut som svider i själ och plånbok, men som också i det långa loppet kan få allvarliga konsekvenser för en sektor av samhället som till stor del bygger på projekt och frilansare.

Biljettköpen kan ses som en ny variant av crowdfunding. Bland de scener som erbjuder detta finns Teater Galeasen, Moment:teater och Orionteatern i Stockholm. ”Vill du stödja vår verksamhet kan du lämna ett bidrag genom att köpa en stödbiljett. Den finns i både små och större valörer och gäller inte till något av våra kommande evenemang men bidrar till att vi kan fortsätta att producera och presentera högkvalitativ scenkonst i framtiden”, skriver Orionteatern på sin hemsida. Medan Moment:teaters konstnärliga ledare Andreas Boonstra – som i aktuella ”Inspektionen” bland annat tar upp frågor om fri kultur – hoppas kunna ge köparna utväxling mot föreställningar senare i höst.

Olika initiativ tas också för att stötta grupper, till exempel vill många bilda en vänförening för Teater Galeasen vars kritikerhyllade uppsättning ”Irakisk Kristus” ställdes in några dagar efter premiären och som troligtvis inte kan återupptas i höst då ensemblen splittras. Enligt teaterchef Sophia Artin är en vänförening på gång att skapas.

Det är många som behöver vänföreningar nu – i väntan på att kulturministern och andra beslutsfattare konkretiserar krispaket som specifikt kan rädda kultursektorn.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons