Annons

Stökiga miljöer får hjärnan att hoppa jämfota

Att ha stökigt omkring sig är stressande och tar energi – och ett rörigt kontorslandskap är som att hjärnan tvingas hoppa jämfota samtidigt som den ska arbeta.

– På samma sätt påverkar ett stökigt och oorganiserat hem din hjärna, men på en mer lågfrekvent nivå, säger hon.

Under strecket
Publicerad
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 2

Katarina Gospic.

Foto: Annika af Klercker Bild 2 av 2
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1
Foto: Janerik Henriksson/TT

Vi presterar sämre, tröttar ut oss snabbare och blir mer stressande. Det är det korta svaret på hur det påverkar oss att ha det rörigt omkring oss är.

Det säger hjärnforskaren Katarina Gospic.

– En ”stökig” arbetsmiljö – i till exempel öppet landskap – där telefoner ringer och människor pratar högt med varandra är otroligt stressande för hjärnan, säger hon.

Katarina Gospic liknar det vid att hoppa jämfota en hel dag vart du än går.

– Det blir man jättetrött av och det skulle inte gå att fungera normalt under sådana omständigheter. Detsamma gället för hjärnan, konstaterar hon.

Att jobba när man har det rörigt omkring sig är dessutom ineffektivt. Studier visar att prestationen kan minska med så mycket som 66 procent om man sitter i ett öppet kontorslandskap som är ljudligt, enligt Katarina Gospic.

Annons
Annons

Katarina Gospic.

Foto: Annika af Klercker Bild 1 av 1

Det tar också upp till 25 minuter att återfå fokus när vi väl blivit avbrutna.

Katarina Gospic.
Katarina Gospic. Foto: Annika af Klercker

På samma sätt påverkar ett hem som är oorganiserat och rörigt din hjärna, men på en mer lågfrekvent nivå.

– Om du befinner dig i en stökig miljö och tänker på att du egentligen borde ta tag i röran, så tar det av din energi och påverkar din koncentration. Det blir som att ha ett ständigt låggradigt stresspåslag.

Hur mycket vi påverkas varierar från person till person och är beroende på dagsform.

– Men att gå omkring och tänka att jag borde städa garderoben belastar tveklöst arbetsminnet, som är det minnet som gör att du är koncentrerad och håller saker online, säger Katarina Gospic.

Och allt som ockuperar dina tankar kommer att ta energi från annat.

– Om du har 100 procent koncentration och använder 10 procent för att tänka på att du borde städa din garderob och 10 procent på att du stör dig över att barnens kläder ligger på golvet, då har du 80 procent kvar.

I studier som gjorts på området har forskare studerat hur färg, ljus och ljud kan skapa harmoni hos individer. Omvänt kan avsaknad av dessa faktorer skapa stress, menar Katarina Gospic.

– Vi har ju samma hjärna idag som för 40 000 år sedan och mår bra av den nivå av stimuli vi hade då, och då levde vi ju inte i en grotta full med pinnar och annan bråte, säger hon.

Annons
Annons

Att ha ett bo som man tar hand om och håller ordning i knyter an till vår biologi eftersom det ökar vår chans till överlevnad, menar Katarina Gospic.

– Och det gör att vi kan ta hand om vår avkomma. Man har sett i studier att ett sätt att stressa djur är att förstöra deras bo. Så länge hemmet inte är i ordning tar de inte hand om sina ungar utan försöker istället få ordning i boet.

Men varför är det då så svårt att rensa och hålla ordning när det ligger i våra gener och vi dessutom vet att det påverkar vårt välbefinnande.

Grunden för beslutfattande är, enligt Katarina Gospic, att vi vill välja det som ger snabbast belöning. Vi vill undvika det som är jobbigt, obehagligt och situationer där vi behöver anstränga oss.

– Den snabbaste belöningen får du genom att trycka in dina kläder i garderoben och stänga dörren. Men den belöningen är inte varaktig. För att få den långsiktiga belöningen krävs en ansträngning, säger hon.

Är du en person som har svårt att hålla ordning kan det till exempel vara bra att använda en metod och att läsa på så mycket som möjligt innan du börjar, föreslår hon.

– Vi är olika bra på att hålla ordning, men oavsett vilken förändring du ska göra så är det bra att ha en strategi och att vara förberedd, menar Gospic.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons