Annons

Stölder av båtmotorer ökar: ”Kommer kräva lyftkran”

Rino Carlsson är polisens nationelle samordnare för sjörelaterade tillgrepp.
Rino Carlsson är polisens nationelle samordnare för sjörelaterade tillgrepp. Foto: Tomas Oneborg

Efter en nedgång i fjol ökar åter båtmotorstölderna i Stockholm. En ideell förening har tröttnat och agerar med flera olika åtgärder.

– Vi vill få bort självrisken i försäkringen, det vore en bra morot, säger Mats Bjerker, ordförande i IRS.

Under strecket
Publicerad

Mats Bjerker, ordförande i IRS som rymmer fyra båtklubbar: Kvarnviken, Grimsta, Hässelby strand och Strandliden.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Gässen flockas vid Kvarnvikens båtklubb i Vällingby.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2

Redan i början av september har det, hittills i år, stulits fler båtmotorer i Stockholmstrakten (över 600) än under hela 2018. Då återstår ändå de mörka månaderna, när de flesta motorerna stjäls uppe på land.

Det är därför som IRS, Intresseföreningen Råcksta Sjöhage, som består av fyra båtklubbar, kraftsamlar vid sin stora uppställningsplats i västra Stockholm. Innanför stängslen kommer snart över 500 båtar, många med mer eller mindre värdefulla utombordsmotorer, att trängas.

– Redan i påskas stals det åtta motorer, det var bland annat här som förövarna klippte hål, säger Rino Carlsson, polisens nationella samordnare för sjörelaterade tillgrepp, och studerar den provisoriska taggtråden.

Han gläds åt att IRS tagit initiativ med betongsuggor, kamerabevakning och utökad nattvakt för att komma åt stölderna.

– De har en bra genomförandeplan. Det gäller att göra det så svårt som möjligt för ligorna som ute på plats ofta gör jobbet med två till fyra man, men som styrs av större kriminella nätverk, säger Rino Carlsson.

Båtmotorer stjäls mer på land än i sjön. Det är därför som IRS rustar inför uppläggningssäsongen som inleds om två veckor.

Annons
Annons

Mats Bjerker, ordförande i IRS som rymmer fyra båtklubbar: Kvarnviken, Grimsta, Hässelby strand och Strandliden.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

– Folk har fått sina semestrar förstörda. Hittills i år har våra medlemmar blivit av med 21 båtmotorer. Det ska vi ändra på, säger Mats Bjerker, ordförande i IRS som rymmer fyra båtklubbar: Kvarnviken, Grimsta, Hässelby strand och Strandliden.

Mats Bjerker, ordförande i IRS som rymmer fyra båtklubbar: Kvarnviken, Grimsta, Hässelby strand och Strandliden.
Mats Bjerker, ordförande i IRS som rymmer fyra båtklubbar: Kvarnviken, Grimsta, Hässelby strand och Strandliden. Foto: Tomas Oneborg

En enkel åtgärd är att placera båtarna akter mot akter centralt på uppställningsplatsen, flankerade av segelbåtar, för att undvika att bli till ett ”skyltfönster” ut mot kringliggande småvägar där tjuvarna opererat ifrån.

– Det kommer att krävas en lyftkran för att få ut motorerna, säger Mats Bjerker.

Det kommer att krävas en lyftkran för att få ut motorerna.

En annan nyordning är röststyrd kamerabevakning, som nattetid varnar den som närmar sig ett identifierat område att lämna innan polis tillkallas.

– Vi kommer dessutom att öka nattvakten från klockan 21 till 06, även på röda dagar, tillägger Mats Bjerker.

IRS förhandlar som bäst med två försäkringsbolag, Svenska Sjö och Svedea, för att få ner kostnaderna för sina luttrade medlemmar.

– Vi vill få bort självrisken för motorstöld, det vore en bra morot för oss eftersom varje båtägare är med och finansierar vårt förstärkta skalskydd, säger Mats Bjerker.

Andra försäkringsbolag har gjort tummen ner åt förslaget med utebliven självrisk, som i reda pengar kan innebära 10 000 kronor:

Annons
Annons

Gässen flockas vid Kvarnvikens båtklubb i Vällingby.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

– Jag nämner inga namn, men jag tror att det kommer att slå tillbaka mot dem i form av uteblivna affärer, säger Mats Bjerker.

Polisen för en svår kamp mot ligorna.

– Vi ligger ständigt efter. Mer än 80 procent av båtmotorer som stjäls lämnar Sverige. Skulle vi och andra brottsbekämpande myndigheter få utökade befogenheter i samband med kontroll vid utresa ur landet förändras spelreglerna för den organiserade brottsligheten, säger Rino Carlsson.

Som det nu är har slumpmässiga fynd gjorts i samband med kontroller av lastbilar på väg att lämna landet.

Under månaderna maj, juni och juli lade Tullverket, enligt SVT, ner totalt 47 332 timmar på kontroller, med prioritering på narkotika och vapen. Men bara 234 av timmarna fokuserade på utgående kontroll, mindre än 0,5 procent.

Regeringen har i ett pilotprojekt gett Polisen, Tullverket och Kustbevakningen ett uppdrag att mer intensivt samarbeta mot stöldligor. Projektet ska redovisas den 14 februari 2020.

– Jag tycker att tillverkarna också har ett ansvar. Märkningen är för dålig. Båtmotorer har inte ens spårbara tillverkningsnummer. Ofta är det bara en klisterlapp som går att riva bort. Det är skillnad på bilsidan i produktionsledet. En stulen BMW-ratt måste till exempel synkroniseras med andra enheter för att fungera, säger Rino Carlsson.

Gässen flockas vid Kvarnvikens båtklubb i Vällingby.
Gässen flockas vid Kvarnvikens båtklubb i Vällingby. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons